Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Alias
... när jag var med A på öppna förskolan. Vi brukar vara där då och då, och till en början var det som vanligt, men så var det några mammor bredvid mig som började prata med rätt höga röster och den ena sa något i stil med 'X är ju så stor nu, 6 mån, så nu känns det konstigt att amma honom längre' och den andra svarade att 'ja, när Y var sex mån slutade vi - då fick det vara bra, jag vill inte amma så stora barn'. Och där satt jag med A, 7 mån, som fortfarande till 90% livnär sig på mig... :) och så började jag liksom se mig själv utifrån; jag kom till ÖF med A i sjalen, hade tygblöja på A och till på köpet hade han knallrosa byxor på sig dagen till ära. :D

Då kände jag mig lite som om jag kom från en annan planet... men när jag gick hem med A tryggt sovande i sjalen närmast hjärtat kände jag ju också förstås att jag till 100% är nöjd med de val jag gjort. Men ibland är det lite skönt att Sjalbarn finns så att man vet att man inte är alldeles ensam...
Användarens profilbild
Av Lundie
Heja Sjalbarn :vågen:
Det är så skönt att man är som "alla andra" här inne och inget konstigt UFO. Stå på dig. Det är du som verkligen har fattat vad det handlar om. Det är ditt barn som får växa upp med en fantastisk förälder :heart:
Av surftrollet
Been there, done that... :heart:

Hur bra det än är att träffa människor med olika syn på saker och kanske vara lite inflytande i en del frågor, så är det skönt att ha nånstans att komma hem och känna sig ganska normal.
Användarens profilbild
Av Victoria P.
hehe! jo jag helammade också tills Tommy var 7 månader, o hade ingen napp heller, bar i sjal på ryggen..
var med på info möte från dietisten på öppna förskolan o det framkom att jag var den enda som ammade minst varannan timme. han "tuttade" ju bara ibland. Han var då närmare 6 månader o den enda som inte åt mat än.

men jag har också hört många tjejer som tycker det är äckligt att amma ett barn som är runt året! Mycket märkligt.. var kommer den föreställningen ifrån? Skulle det bli sexuellt då eller på nåt sätt? :Hahaa:
men det verkar som om den allmänna föreställningen är att man "ska" sluta amma vid 6 månader.
Användarens profilbild
Av loppatoppa
Jag ammar oxå i stort sett helt o hållet ff o David blir 6 mån på fredag (HJÄLP! var tar tiden vägen???) Han får smaka lite av vår mat då o då o ngn dag har han ätit kvällsgröt. Hoppas på att kunna amma honom ett bra tag till :D
Av SusannaK
sist vi var hos svärmor sa hon högt och tydligt när jag la Kingston (8 månader) vid bröstet att "har inte dom där sinat än". fyfan vad ledsen jag blev, det känns extra mycket när det är någon i familjen som säger så. jag svarade glatt att nej det finns så mycket mjölk, men nästa gång hon säger så blir det nog mer "mind your own business."
Av Alias
Ja, heja Sjalbarn! :heart:

Oftast känner jag mig rätt stark i min föräldraroll och som någon skrev här ovan är det ju bra att det finns olika slags människor och man kan förhoppningsvis bidra med att sprida lite idéer till andra. Idag var jag hemma hos en god vän som nyfiket tittade på Adrians tygblöjor (Fuzzi i några olika glada färger) och förvånat konstaterade att de ju är jättefina. Nu tror jag inte att hon kommer att börja med tygblöjor bara för det... men kanske ändrades hennes bild av tygisar från 'läbbig tvätt' till något annat i alla fall!

Svärmor (som är en kanon-svärmor annars som jag gillar jättemycket) tycker att Adrian måste börja äta mat och dricka välling snart, och tycker nog att det är lite konstigt att jag fortfarande ammar honom så mycket, men jag tar det med ro och gör som jag vill. A börjar bli förtjust i smakisar i alla fall, och det är jätteroligt att se honom smaka olika saker. Men man behöver inte ha så himla bråttom - tids nog blir de stora!
Av Hell Cat
Alias skrev:Ja, heja Sjalbarn! :heart:

Oftast känner jag mig rätt stark i min föräldraroll och som någon skrev här ovan är det ju bra att det finns olika slags människor och man kan förhoppningsvis bidra med att sprida lite idéer till andra. Idag var jag hemma hos en god vän som nyfiket tittade på Adrians tygblöjor (Fuzzi i några olika glada färger) och förvånat konstaterade att de ju är jättefina. Nu tror jag inte att hon kommer att börja med tygblöjor bara för det... men kanske ändrades hennes bild av tygisar från 'läbbig tvätt' till något annat i alla fall!

Svärmor (som är en kanon-svärmor annars som jag gillar jättemycket) tycker att Adrian måste börja äta mat och dricka välling snart, och tycker nog att det är lite konstigt att jag fortfarande ammar honom så mycket, men jag tar det med ro och gör som jag vill. A börjar bli förtjust i smakisar i alla fall, och det är jätteroligt att se honom smaka olika saker. Men man behöver inte ha så himla bråttom - tids nog blir de stora!
Framförallt välling är ju JÄTTEVIKTIGT förstår du väl :roll: :wink:
Användarens profilbild
Av Elflin
Min bvc sköterska blev ju helt förtvivlad för att linnea vägrade burkmat och gröt när hon var 6-8 månader. "Hon måste ju äta något!" Hon äter, mycket, fast hon äter själv svarade jag. Men jag var tvungen att lära henne äta gröt och så kunde jag gärna byta ut ersättningen mot välling "så hon blev mätt". :roll:

Eller när man kommer ner till ÖF med Linnea i sjal och får förslaget att "du kan få låna min bb, det är ju bättre med en RIKTIG sele än med sjal..." :fnissa:

Ibland är det tur att man fått så många olika råd från så många olika människor på Neo att man lärt sig att låta dem rinna av utan att ta till sig mer än dem som känns rätt!
Användarens profilbild
Av Kattuggla
Alias skrev:... när jag var med A på öppna förskolan. Vi brukar vara där då och då, och till en början var det som vanligt, men så var det några mammor bredvid mig som började prata med rätt höga röster och den ena sa något i stil med 'X är ju så stor nu, 6 mån, så nu känns det konstigt att amma honom längre' och den andra svarade att 'ja, när Y var sex mån slutade vi - då fick det vara bra, jag vill inte amma så stora barn'. Och där satt jag med A, 7 mån, som fortfarande till 90% livnär sig på mig... :) och så började jag liksom se mig själv utifrån; jag kom till ÖF med A i sjalen, hade tygblöja på A och till på köpet hade han knallrosa byxor på sig dagen till ära. :D

Då kände jag mig lite som om jag kom från en annan planet... men när jag gick hem med A tryggt sovande i sjalen närmast hjärtat kände jag ju också förstås att jag till 100% är nöjd med de val jag gjort. Men ibland är det lite skönt att Sjalbarn finns så att man vet att man inte är alldeles ensam...
Jag känner igen mig.

Vet inte vilken öppen förskola du hänger på men om det är Heidenstam så kommer du antagligen att träffa på selpappan som jag är gift med :wink:
Användarens profilbild
Av zink
Lundie skrev:Heja Sjalbarn :vågen:
Det är så skönt att man är som "alla andra" här inne och inget konstigt UFO.
Och det sköna är ändå att det är en hel massa olika modeller av UFO:n här också. Så känner i a f jag det och hoppas såväl nya som gamla känner så också för det allra mesta. Det märks om inte annat i olika enkäter!

Välkommen förresten :hello:
Senast redigerad av zink den tor nov 05, 2009 09:43, redigerad totalt 2 gång.
Av legenden29
Jag ammade P så gott som helt till 20-22 månaders ålder. Han vägrade äta vanlig mat o jag hade massor av mjölk. Men sen började jag ju jobba o orkade inte amma nätterna igenom så då fick det bli slut. Men det hände att mammor kom fram till mig i smyg o tackade för att jag så självklart ammade min son, o de berättade att de oxå ammade i smyg hemma för väninnorna blev så fasligt förskräckta om de såg att så stora barn ammades. Live and let live resonerar jag o sätter på ungen tygblöja o röd jacka med blommor på o har sjal- o selvisning på öppna förskolan. Du är INTE ensam o udda! Jag är precis likadan! Man får göra som man vill, som det lilla storsjöodjuret Birger säger!
Av Alias
legenden29 skrev:Live and let live resonerar jag o sätter på ungen tygblöja o röd jacka med blommor på o har sjal- o selvisning på öppna förskolan. Du är INTE ensam o udda! Jag är precis likadan! Man får göra som man vill, som det lilla storsjöodjuret Birger säger!
:vågen:
Användarens profilbild
Av zink
legenden29 skrev:lilla storsjöodjuret Birger säger!
Vilken bok (inte film väl) är det?

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?