Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

melon skrev:Ärtpåsar blir någ årets julklapp :lol: Jag har skurit ut lappar till 18 st, det blir till barnen och 2 kusiner.
Ja, jag blev överraskad av att min plan blev så stor. :lol: :lol: :lol:
Jag funderar på att koka någon god marmelad och ha i fina glasburkar till några. Visst måste man kunna koka den redan nu och ha i kylen tills jul? Något säger mig nämligen att jag kommer att ha mindre långtråkigt i december än jag har nu... Jag funderar på blåbär och något mer :hmm:
Sanna81 skrev:Jag funderar på att koka någon god marmelad och ha i fina glasburkar till några. Visst måste man kunna koka den redan nu och ha i kylen tills jul? Något säger mig nämligen att jag kommer att ha mindre långtråkigt i december än jag har nu... Jag funderar på blåbär och något mer :hmm:
Jag har frusit in i plastpåsar, tar upp och häller över dem i glasburkar strax före jul.
Sanna81 skrev:Jag funderar på att koka någon god marmelad och ha i fina glasburkar till några. Visst måste man kunna koka den redan nu och ha i kylen tills jul? Något säger mig nämligen att jag kommer att ha mindre långtråkigt i december än jag har nu... Jag funderar på blåbär och något mer :hmm:
Blåbär & vanilj?
Absolut att du kan det - så länge du inte drar in på sockret håller marmelad länge. Vill du däremot göra den mindre söt får du frysa den.
little_me skrev: Vita kakelplattor (har jag en massa) som man sätter möbeltassar under på och M får måla med porslinsfärg. Används som grytunderlägg
Yes!
DÄR satt den!
Tack little me, det är DET vi ska göra i år!Ska kolla in panduro nästa gång jag har vägarna förbi, är det nån som vet om sån keramikfärg går att använda även på mörka plattor?

//A
Vilken underbar tråd!! :loving: har fått massa inspiration!

men jag väntar med spänning på recept på smaksatt salt..
och så undrar jag vart ni köper fina burkar till tex marmelad, salva osv..
kamalot skrev:
little_me skrev:
kamalot skrev:Hur länge behöver ett te stå för att det ska ta smak? Jag gjorde ett julte igår, svart naturellt (Lipton Yellow Label, det enda osmaksatta jag hittade), apelsinskal, nejlikor, kardemumma och kanel. Det luktar alldeles LJUVLIGT men smakar bara Lipton Yellow Label än så länge :?
Åh... jag vill göra te.. kan man använda kinesiskt te som bas tror ni?? det är det ju just ingen smak på!
Jag provsmakade mitt julte idag igen, nu smakar det mer! :vågen: Det behövde nog stå och dra till sig lite smak först. Jag ska köpa nya nejlikor också, det var en påse som varit öppnad ett tag så de hade säkert tappat en del smak. Men det vore inte dumt att hitta något "grundte" som smakar mindre än Yellow Label ändå, kinesiskt säger du - smakar det mindre?
Provsmakat igen, nu smakar det riktigt juligt! :vågen:
Anjapanja skrev:
Ketronya skrev:
Anjapanja skrev:Min svägerska gjorde ett 2-vånings kakfat av två udda tallrikar, en stor och en lite mindre samt en gängstav. Borrade hål i tallrikarna och fäste i staven med bricka och mutter. Med möbeltassar i botten och en skåpknopp i toppen på staven blev den jättefin och enklare än man tror!
Kom till och tänka på en sak, hur kan den stå sen med muttern i botten? :hmm:
Hon satte på självhäftande möbeltassar och det funkade, dom byggde nog höjd för att kunna stå trots muttern.
man kan ha ett kaffe- eller te-fat uppåner underst också! Då göms muttern under fatet! :D
eedar skrev:Vilken underbar tråd!! :loving: har fått massa inspiration!

men jag väntar med spänning på recept på smaksatt salt..
och så undrar jag vart ni köper fina burkar till tex marmelad, salva osv..

Sorry, det har jag glömt! Ska leta reda på dem jag hade förra året och postar senare idag!

Jag gjorde:
Citrussalt (En riktig favorit!!)
Chili och saffransalt
Rosensalt
Örtsalt

Ska kolla med mamma vad burkarna kom ifrån..
Har dem inte på typ panduro annars?
Här är ett recept jag använde till örtsalt:
Ingredienser
2 2 dl Grovt flingsalt
2 2 st klyftor färsk vitlök
12 12 blad Färsk oregano (ca)
Färsk rosmarin - blad från en liten kvist
Färsk timjan - några kvistar

1. Börja med att ta en mindre mängd salt och lägg i morteln tillsammans med de färska kryddorna och vitlöken. Stöt samman så att salt, vitlök och kryddor balandas väl.

2. Tillsätt ytterligare önskad mängd salt i morteln och mortla loss.

3. Slå över det färdiga örtsaltet i en tätslutande burk.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 32

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?