- ons sep 16, 2009 11:33

Jag stickade med garn som stämde överens i löpmeter med garnet i mönstret och trodde att jag stickade tofflor till mig. Jag kastade dem i maskinen och ut kom tofflor lagom till min då tre-åriga dotter
.
Men jag hade mer garn, och då kunde jag ju räkna baklänges hur mycket större jag behövde göra nästa par för att de skulle bli lagom till mig, och de blev perfekta
ellla skrev:Antingen så gör amn ett stickprov, mäter det och kör det i tvättmaskinen (eller hur du nu vill tova) och så mäter du hur stort det är efter och räknar hur mycket det krymper på längden och bredden... och beroende på hur poröst garnet är så tovar det sig mera också
(Själv är jag lat, och tänker 20 procent ungefär...)
Tumregel: ju lösare du stickar, desto mer tovar det ihop sig. Om man stickar väldigt hårt (med små stickor i förhållande till garnet) så finns inte lika mycket "tovningsmån" och om man stickar så att det blir luftigt kan det tova ihop sig mer
Jag stickade med garn som stämde överens i löpmeter med garnet i mönstret och trodde att jag stickade tofflor till mig. Jag kastade dem i maskinen och ut kom tofflor lagom till min då tre-åriga dotter
Men jag hade mer garn, och då kunde jag ju räkna baklänges hur mycket större jag behövde göra nästa par för att de skulle bli lagom till mig, och de blev perfekta
K -05 och B -07