Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

ellla skrev:Antingen så gör amn ett stickprov, mäter det och kör det i tvättmaskinen (eller hur du nu vill tova) och så mäter du hur stort det är efter och räknar hur mycket det krymper på längden och bredden

(Själv är jag lat, och tänker 20 procent ungefär...)

Tumregel: ju lösare du stickar, desto mer tovar det ihop sig. Om man stickar väldigt hårt (med små stickor i förhållande till garnet) så finns inte lika mycket "tovningsmån" och om man stickar så att det blir luftigt kan det tova ihop sig mer :tumup:
... och beroende på hur poröst garnet är så tovar det sig mera också :floet2:

Jag stickade med garn som stämde överens i löpmeter med garnet i mönstret och trodde att jag stickade tofflor till mig. Jag kastade dem i maskinen och ut kom tofflor lagom till min då tre-åriga dotter :D.

Men jag hade mer garn, och då kunde jag ju räkna baklänges hur mycket större jag behövde göra nästa par för att de skulle bli lagom till mig, och de blev perfekta :tumup:
Hej!
Egentligen vågar jag inte tassa i den här tråden, det får liksom vara nog med hur mycket tid man lägger på garn och stickprojekt :oops: men nu har jag en konkret fråga som ju någon här måste veta: Årets julklappar till familjen blir raggsockar. Inte för att det är så kul att sticka, men för att mina bröder i flera år har kommenterat att de verkligen, verkligen skulle vilja ha det. Vanliga sockar kan jag sticka utan större problem, men nu tänkte jag utmana mig själv och sticka från tån och uppåt. Problemet? Nästan alla beskrivningar är för tunnt garn, typ Regia eller Opal, men här ska det vara raggsockor stickade på 4,5 mm. Ok, jag kan räkna, så proportionerna fixar sig, men så kommer jag till hälen. Det är svårt att tänka tvärtom mot i vanliga fall! För det första så har jag på tre försök inte lyckats få hälen att hamna rätt en enda gång, för det andra tycker jag att de flesta beskrivningar på hur man gör hälen inte förklarar tillräckligt noggrannt, och därför blir det svårt att omvandla en häl för tunnt garn på stickor 2,5 till en häl för raggsocksgarn. Den här beskrivningen förstod jag inte alls, till exempel:
http://www.wermland.nu/Stickning/Toeup.pdf

Sedan kanske jag ska tillägga att jag är lite kinkig med hälar, de "klassiska" svenska beskrivningarna tycker jag ger för små hälar, likaså om man stickar med korta varv, de hälarna sitter inte alls bra på mig (Favorithälen hittills är den som sitter på "Monkey", en sockbeskrivning som Knitty hade för några år sedan, som andra kommenterar med att det var en så vansinnigt stor häl :wink: ). Just nu har jag gett upp och stickar sockor utan hälar, och så petar jag upp en halv rad där hälen ska vara i efterhand, och stickar på en häl ( en "afterthought heel" a la Zimmerman) men det vore ju smidigt att fixa till hälen redan från början. Och så tänkte jag att det finns säkert någon här som redan har listat ut hur man gör. Så :help: please!
Användarens profilbild
Av ellla
anilov skrev:Hej!
Egentligen vågar jag inte tassa i den här tråden, det får liksom vara nog med hur mycket tid man lägger på garn och stickprojekt :oops: men nu har jag en konkret fråga som ju någon här måste veta: Årets julklappar till familjen blir raggsockar. Inte för att det är så kul att sticka, men för att mina bröder i flera år har kommenterat att de verkligen, verkligen skulle vilja ha det. Vanliga sockar kan jag sticka utan större problem, men nu tänkte jag utmana mig själv och sticka från tån och uppåt. Problemet? Nästan alla beskrivningar är för tunnt garn, typ Regia eller Opal, men här ska det vara raggsockor stickade på 4,5 mm. Ok, jag kan räkna, så proportionerna fixar sig, men så kommer jag till hälen. Det är svårt att tänka tvärtom mot i vanliga fall! För det första så har jag på tre försök inte lyckats få hälen att hamna rätt en enda gång, för det andra tycker jag att de flesta beskrivningar på hur man gör hälen inte förklarar tillräckligt noggrannt, och därför blir det svårt att omvandla en häl för tunnt garn på stickor 2,5 till en häl för raggsocksgarn. Den här beskrivningen förstod jag inte alls, till exempel:

Sedan kanske jag ska tillägga att jag är lite kinkig med hälar, de "klassiska" svenska beskrivningarna tycker jag ger för små hälar, likaså om man stickar med korta varv, de hälarna sitter inte alls bra på mig (Favorithälen hittills är den som sitter på "Monkey", en sockbeskrivning som Knitty hade för några år sedan, som andra kommenterar med att det var en så vansinnigt stor häl :wink: ). Just nu har jag gett upp och stickar sockor utan hälar, och så petar jag upp en halv rad där hälen ska vara i efterhand, och stickar på en häl ( en "afterthought heel" a la Zimmerman) men det vore ju smidigt att fixa till hälen redan från början. Och så tänkte jag att det finns säkert någon här som redan har listat ut hur man gör. Så :help: please!
Är ju en beskrivning på häl genom korta varv. Jag gillar den hälen mest.
jag tycker att häl genom korta varv och efterhands-hälen blir lika stora ungefär?!? Om du gör med korta varv så kan du ju göra fler korta varv och på så sätt få en längre häl.
Jag har aldrig gjort ett hälsteg, jag tycker de ger skavsår, så mer tips kan jag tyvärr inte ge, men andra vet nog mer i häl-frågan
:tumup:
Lycka till!
Användarens profilbild
Av tweed
Bubbi skrev:
melon skrev:
Bubbi skrev:Eskimo = :loving:
Håller med :loving:
Hur kan det vara så billigt?
Det är så fint. Så mjukt. Så lättatickat.
Men det nopprar ju sig innan man har stickat färdigt :hide:
Användarens profilbild
Av melon
Bubbi skrev:
melon skrev:
Mjukt är det definitivt, men jag tycker det är ganska tungt att sticka i. Jag stickar helst på stickor 3 :lol:
Av Ponyo
kvarnvik skrev:
Bubbi skrev:
melon skrev:
Men det nopprar ju sig innan man har stickat färdigt :hide:
Aha! Där har vi det! :D
Än har det inte börjat noppa. Men luddigt är det, så jag kan tänka mig att det kommer noppa
Av Ponyo
melon skrev:
Bubbi skrev:
melon skrev:
Mjukt är det definitivt, men jag tycker det är ganska tungt att sticka i. Jag stickar helst på stickor 3 :lol:
Fast det går fort :lol:
Gick över till fyror precis, och de känns jättekonstiga nu.
Av Umma
kvarnvik skrev:
Umma skrev:Jag är inte så nöjd med M&K Ecoullen...den luktar. Ull. :siishah:
:shock: :lol:
Jag gillar den det luktar lite ull, men tror du inte att det går bort i tvätten?
Det är ju absurt förstås men garnet luktar verkligen rätt kraftigt, näsan kliar hela tiden...hoppas det går bort i tvätten.
Angående raggsockor... jag förstår mycket väl att man inte så lätt begriper den här beskrivningen - det tog mig säkert tre-fyra dagar och en himla massa tandagnisslande innan jag fattade, men när jag väl gjorde det så var det så lätt så! Mitt absoluta favoritmönster vad gäller raggor!
  • 1
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?