Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:
melon skrev:
kvarnvik skrev:
melon skrev:
kvarnvik skrev:Men jag stötte genast på patrull, med uppstarten. Vad betyder detta:
Start by casting on five (after finishing the shawl stitch 1 and stitch 5 are sewn together).
Then k1, k1 through front and back loop ( or increase 1), k1=center, k1 through front and back loop (or increase 1), k1, wrong side: k3,p1,k3 => 7 stitches
Next row k2,k1 through front and back loop (or increase 1), k1=center, k1 through front and back loop (or increase 1), k2, wrong side: k4,p1,k4 => 9 stitches
Alltså, att jag ska lägga upp fem maskor fattar jag, men sen :wink:
Lägg upp fem maskor (efter sjalen är färdig sys första och femte maskan ihop)

1r, 1r stickas genom både främre och bakre maskbågen: öka 1m, 1r (:mittmaskan), öka 1, 1r.
Avig sida: 3r, 1a, 3r.

OM sjalen fortsätter på samma sätt så ska du öka genom att sticka i både främre och bakre maskbågarna på de två maskorna bredvid mittmaskan.
Jodå, jag lyckades begripa och det gick bra, sen skulle jag sticka efter diagrammet, det gick bra i ett varv, sen fick jag repa upp :roll: Kolla in diagrammet här: http://freenet-homepage.de/haramis17/Ch ... attern.pdf När jag har stickat till vänsterkanten av diagrammet, så vänder jag och stickar tillbaka enligt diagrammet, eller? Alltså inte vänder arbetet, utan bara på diagrammet sas :D
Det är bara de räta varven som står med på diagrammet. Det ser du längst till höger på siffrorna, det är varvnumren.
Så mycket fattar jag faktiskt :wink: Men jag får inte ihop det ändå, jag får återkomma med mina bekymmer ikväll, när jag sitter med det igen.
Men då förstår jag inte varför du inte får ihop det :hmm: Du ska inte vända på diagrammet utan läsa från höger till vänster jämt.
Användarens profilbild
Av ellla
melon skrev:
kvarnvik skrev:
melon skrev:
kvarnvik skrev:
melon skrev:
kvarnvik skrev:Men jag stötte genast på patrull, med uppstarten. Vad betyder detta:
Start by casting on five (after finishing the shawl stitch 1 and stitch 5 are sewn together).
Then k1, k1 through front and back loop ( or increase 1), k1=center, k1 through front and back loop (or increase 1), k1, wrong side: k3,p1,k3 => 7 stitches
Next row k2,k1 through front and back loop (or increase 1), k1=center, k1 through front and back loop (or increase 1), k2, wrong side: k4,p1,k4 => 9 stitches

1r, 1r stickas genom både främre och bakre maskbågen: öka 1m, 1r (:mittmaskan), öka 1, 1r.

OM sjalen fortsätter på samma sätt så ska du öka genom att sticka i både främre och bakre maskbågarna på de två maskorna bredvid mittmaskan.
Jodå, jag lyckades begripa och det gick bra, sen skulle jag sticka efter diagrammet, det gick bra i ett varv, sen fick jag repa upp :roll: Kolla in diagrammet här: http://freenet-homepage.de/haramis17/Ch ... attern.pdf När jag har stickat till vänsterkanten av diagrammet, så vänder jag och stickar tillbaka enligt diagrammet, eller? Alltså inte vänder arbetet, utan bara på diagrammet sas :D
Det är bara de räta varven som står med på diagrammet. Det ser du längst till höger på siffrorna, det är varvnumren.
Så mycket fattar jag faktiskt :wink: Men jag får inte ihop det ändå, jag får återkomma med mina bekymmer ikväll, när jag sitter med det igen.
Men då förstår jag inte varför du inte får ihop det :hmm: Du ska inte vända på diagrammet utan läsa från höger till vänster jämt.
Jo, diagrammet visar ju bara halva sjalen, fram till mittmaskan. Eller hur? Andra halvan ska ju stickas spegelvänd mot första halvan, alså baklänges tillbaka på samma rad som förut i diagrammet. På gail hade de varit lite extra snälla och gjort en spegelvänd diagramdel, men i det här mönstret får du tänka lite extra själv! :tumup:
Användarens profilbild
Av tweed
ellla skrev:
melon skrev:
kvarnvik skrev:
melon skrev:
kvarnvik skrev:
melon skrev:

Jo, diagrammet visar ju bara halva sjalen, fram till mittmaskan. Eller hur? Andra halvan ska ju stickas spegelvänd mot första halvan, alså baklänges tillbaka på samma rad som förut i diagrammet. På gail hade de varit lite extra snälla och gjort en spegelvänd diagramdel, men i det här mönstret får du tänka lite extra själv! :tumup:
Nej den visar litelängre än till mittmaskan c som är som är typ två m från vänsterkanten på diagrammet ska ju vara mittmaska :hmm: Kan inte någon vara gullig och testa att sticka till andra varvet på diagrammet och kolla om det funkar för den? JAg stickar första varvet fram till slutet av diagrammet, men stämmer det inte att göra det spegelvänt på resten, för det stämmer inte med antalet maskor som är kvar på stickan :whut: Det kommer säkertatt visa sig i slutändan att det är jag som är koko, men det vore kul att veta HUR koko jag är :wink:
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:
ellla skrev:
melon skrev:
kvarnvik skrev:
melon skrev:
kvarnvik skrev:
melon skrev:

Nej den visar litelängre än till mittmaskan c som är som är typ två m från vänsterkanten på diagrammet ska ju vara mittmaska :hmm: Kan inte någon vara gullig och testa att sticka till andra varvet på diagrammet och kolla om det funkar för den? JAg stickar första varvet fram till slutet av diagrammet, men stämmer det inte att göra det spegelvänt på resten, för det stämmer inte med antalet maskor som är kvar på stickan :whut: Det kommer säkertatt visa sig i slutändan att det är jag som är koko, men det vore kul att veta HUR koko jag är :wink:
Jag kan försöka, det vore spännande att se vad som är klurigt, men jag kan ju inte lova att det går bättre för mig :lol: Men nu ska vi strax iväg till doktorn (med Siri och hennes hals för fjärde gången denna sommar'n) så det får bli lite senare.
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik: Ju just det, jag har inte vant mig vid det än. Då är det ju ingen panik iaf :lol: Jag skriver ut diagram nu så får vi se om barnen går med på att jag stickar.

Jag måste lägga ut ett WOW för Bubbi (visst var de Bubbi jag hittar inte inlägget nu) som hann sticka uppskattningsvis 6 timmar på en dag! :shock: :app: Det är verkligen inte dåligt. Har du några hemliga tips?
Av Ponyo
melon skrev:kvarnvik: Ju just det, jag har inte vant mig vid det än. Då är det ju ingen panik iaf :lol: Jag skriver ut diagram nu så får vi se om barnen går med på att jag stickar.

Jag måste lägga ut ett WOW för Bubbi (visst var de Bubbi jag hittar inte inlägget nu) som hann sticka uppskattningsvis 6 timmar på en dag! :shock: :app: Det är verkligen inte dåligt. Har du några hemliga tips?
Man skaffar ett barn som Ville. Om jag mot förmodan inte stickar när jag umgås med honom så går han och hämtar min stickning och säger "här!"
Men det gäller bara stickning. Surfar jag på telefonen så säger han argt "lägg bort telefonen mamma!"
Användarens profilbild
Av ellla
nu har jag kollat lite mer på tree of light mönstret. Det som kan vara förvirrande är att de dubbla omslagen ska stickas som ett omslag. De blir bara en maska av dem, inte två. Det är bara dubbelt för att det ska bli symmetriskt. Alså för att inte hålen ska bli mindre på ena än andra sidan. Är det det som varit "felet"?
Användarens profilbild
Av tweed
ellla skrev:nu har jag kollat lite mer på tree of light mönstret. Det som kan vara förvirrande är att de dubbla omslagen ska stickas som ett omslag. De blir bara en maska av dem, inte två. Det är bara dubbelt för att det ska bli symmetriskt. Alså för att inte hålen ska bli mindre på ena än andra sidan. Är det det som varit "felet"?
det låter som att det kan vara en förklaring, men hur menas det att man ska göra då? Bara göra ett omslag, alltid, oavsett vad det står? Eller sticka båda omslagen ihop till en maska? :hmm:
Användarens profilbild
Av ellla
kvarnvik skrev:
ellla skrev:nu har jag kollat lite mer på tree of light mönstret. Det som kan vara förvirrande är att de dubbla omslagen ska stickas som ett omslag. De blir bara en maska av dem, inte två. Det är bara dubbelt för att det ska bli symmetriskt. Alså för att inte hålen ska bli mindre på ena än andra sidan. Är det det som varit "felet"?
det låter som att det kan vara en förklaring, men hur menas det att man ska göra då? Bara göra ett omslag, alltid, oavsett vad det står?
Enligt mönstret göra två omslag, emn liksom släppa det ena så att det blir ett större hål av omslaget. Eller så gör man enkla och lever med att det blir liteolika :)
Användarens profilbild
Av tweed
ellla skrev:
kvarnvik skrev:
det låter som att det kan vara en förklaring, men hur menas det att man ska göra då? Bara göra ett omslag, alltid, oavsett vad det står?
Enligt mönstret göra två omslag, emn liksom släppa det ena så att det blir ett större hål av omslaget. Eller så gör man enkla och lever med att det blir liteolika :)
hmm, jag får testa och se lite hur det funkar, men jag tror inte att jag ska ge mig på det med ett vaket barn :roll: så det får vänta till senare.
Nu är jag snart färdig med ena stycket till min kors-å-tvärs-kofta :shock: . Det ska bli jättekul att börja på andra stycket som stickas på andra ledden! Dessutom blir det kortare varv på det stycket :D.
Användarens profilbild
Av tweed
Nu har jag stickat så att jag är på första raden på diagrammet. Jag har 9 maskor när jag börjar. Sen stickar jag; tre räta, omsl, avig, rät (mittmaska, c) avig. Då är jag framme vid omsl som är sist i diagrammet. Om det nu var så att jag skulle sticka diagrammet spegelvänt härifrån så skulle jag väl göra omsl, sedan avig, rät (mittmaska, c) avig, omsl, tre räta. Problemet är att jag bara har tre maskor kvar i det läget, alltså funkar det inte att göra så :hmm:
:help:
mönstret finns här om ni har glömt bort vad det gäller 8) http://freenet-homepage.de/haramis17/Ch ... attern.pdf
Användarens profilbild
Av melon
Jag har provstickat och får det till att fungera bra med antal maskor. Jag släppte inte alls det dubbla omslaget, hittar inte den informationen?? Jag har stickat enligt chart 1 right side och chart 1 left side. Den gula mittenmaskan finns egentligen inte, den är bara markerad för att illustrera mitten. Det kanske är den som ställer till det?

Varv 1 och 2: 4 r
Varv 3: 2r 2 omslag 2 r (6m)
Varv 5: 2r, omslag, 1r, omslag MITTEN omslag, 1r, omslag 2r (10m)

Jag har stickat upp till varv 19, det stämmer än :wink:
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:Jag har provstickat och får det till att fungera bra med antal maskor. Jag släppte inte alls det dubbla omslaget, hittar inte den informationen?? Jag har stickat enligt chart 1 right side och chart 1 left side. Den gula mittenmaskan finns egentligen inte, den är bara markerad för att illustrera mitten. Det kanske är den som ställer till det?

Varv 1 och 2: 4 r
Varv 3: 2r 2 omslag 2 r (6m)
Varv 5: 2r, omslag, 1r, omslag MITTEN omslag, 1r, omslag 2r (10m)

Jag har stickat upp till varv 19, det stämmer än :wink:
Jag fattar inte hur korkad jag är :hmm: Fast det känns inte som att vi gör samma sjal. Och när jag tittar på vad du gör så tror jag att det är gail du håller på med :roll: För på tree of light finns inget chart 1 right och left side, är det detta du stickar efter? http://freenet-homepage.de/haramis17/Ch ... attern.pdf
  • 1
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?