Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Blackbabe
NeaVida skrev:
säljaren skrev: "-Den är väldigt skön att bära i, avlastningen är kanon osv osv"
ren och skär lögn - klart man ska lägga sig i/korrigera säljaren i ett sånt läge! tycker jag... :hide:
Fast det finns ju många som faktiskt tycker att BB är skön ;)

personligen lägger jag mig i om min åsikt efterfrågas. Lika lite som jag vill ha åsikter om hur jag bär så antar jag att ingen annan vill höra mina.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Personlig åsikt kommer här :wink:
Om jag hör ett samtal mellan en försäljare och en kund (som är intresserad av att bära sitt barn) och säljaren enbart förespråkar BB så kan jag lägga mig i för att berätta att det finns flera alternativ. Inte för att på något sätt föringa att BB faktiskt är ett sätt att bära (även om det inte är ett sätt som passar för MIG och min kropp) Om det handlar om två privatpersoner är jag mer reserverad och berättar mer om de intresserar sig för mina bärdon eller åsikter, eller om de ställer öppna frågor som jag råkar höra. Tex på Öppnis eller andra ställen där man är lite ytligt bekant med en del, kan jag gärna visa sjalar och selar för dem som är intresserade.

För mig är det självklart att vi alla är olika och att mina metoder och sätt inte fungerar i en annan familj på samma vis som i min. Jag kan bara berätta om min upplevelse och hur jag gjorde för att lösa något. Sedan lyssnar jag på vad andra säger och tar till mig det som jag tycker verkar passa oss, och anpassar det efter vårt sätt att leva. :wink:
Användarens profilbild
Av imsel
Jag har aldrig gått fram till nån okänd (har sett måånga här i lilla staden med bb :( )

Men däremot har jag berättat för 2 bekanta.
Den ena hade redan fått en bb av någon, och tyckte att det ju funkade med den (bebisen var nyfödd).
Den andra berättade jag om sjal (kanske sele men jag minns inte) innan hon fick barn, och hon hade själv kollat efter sjal :D Men sedan när jag mötte henne hade hon oxå fått en bb..av hennes syster.

Och jag orkar inte säga mer åt någon av dom.. Den ena lär jag typ aldrig träffa, men den andra kanske jag kan visa/berätta om sjal/sele när hennes bebis bli för tung för bb:n :wink:
Av RG78
Jag tror nog det är svårt att omvända någon som precis har köpt/fått en BB och ännu inte har några problem med den. Speciellt om det är en främling som kommer fram och ifrågasätter ens val av sele. Om man däremot har de inte hunnit köpt en sele ännu så kan man ju berätta att det finns trevligare alternativ....då tror jag att de är mer öppna för den sortens information oavsett om man känner dem eller inte.

Brukar absolut berätta för vänner som får barn att det finns bättre alternativ än BB. Och alla blir helt överraskade eftersom de trodde att BB är så bra....så BB har verkligen lyckats bra att marknadsföra sin produkt. Ryser när jag ser folk som bär i BB....tycker det ser så otroligt oskönt ut för bebisarna som hänger i skrevet...och då framåtvända många gånger.

Tycker det ideala vore om MVC började informera om att det finns mer ergonomiska produkter än BB att bära i....så att folk åtminstone vet att det finns andra produkter på marknaden som de kan testa. Som det är nu så köper ju folk en BB eftersom det är de enda märket de känner till.....
Användarens profilbild
Av Vida
Blackbabe skrev:
NeaVida skrev:
säljaren skrev: "-Den är väldigt skön att bära i, avlastningen är kanon osv osv"
ren och skär lögn - klart man ska lägga sig i/korrigera säljaren i ett sånt läge! tycker jag... :hide:
Fast det finns ju många som faktiskt tycker att BB är skön ;)

personligen lägger jag mig i om min åsikt efterfrågas. Lika lite som jag vill ha åsikter om hur jag bär så antar jag att ingen annan vill höra mina.
Fast det är inte samma sak, anser jag. Det finns folk som tycker att det är skönt att sova på ett liggunderlag på ett stengolv oxå, men att därifrån dra slutsatsen att liggunderlag på stengolv är "väldigt skönt och kanonbra avlastning" vore ju faktiskt en felaktig slutsats. BB har ingen ordentlig höftavlastning och smala axelband, dvs avlastningen är inte "kanon", inte ens om man jämför den med en billig skolväska från Stadium!

Och vad gäller bärkomfort så visst är det en smaksak, men om det talas om det i allmäna ordalag så ska det till en vis justering av säljarargumenten, pga det faktum att de allra flesta faktiskt blir grymme trötta i ryggen redan vid en fyramånaders i BB!
Foppatofflor är "väldigt sköna", Ullpläd är "väldigt skön", Sloggis maxitrosa är väldigt skön - Snörsandalett från Din Sko, Spikmatta och Stringtrosor är _inte_ "väldigt sköna", även om det finns folk som tycker det...

;)

Och att lägga sig i när en säljare felinformerar en kund som frågat om en produkt... naej, det tycker jag _inte_ räknas som att "lägga sig i". Man lägger sig i säljarens arbetsuppgifter, men rackarns - det är ju för kundens bästa, tänker jag...
Av Jessica Keineby
Det var väl 1 vecka sen som jag va på barnens hus och såg där en familj med en nyfödd som stod och höll i en BB men öven tittade på sjal. När de hade börjat snegla på sjal så gick jag fram och pratade med dem. Hon ville att jag skulle knyta den på henne så att hon fick testa. Sen gick vi där ifrån och såg henne igen vid kassan och då sa hon att jag hade sålt in sjalen så bra så att det blev det hon köpte!!! :D

Sa även att hon skulle gå in på sjalbarn.se så klart! :tumup:

/Jessica
Av Maria Segedi
Jag kör med stilen att inte vara "för mycket". Prata om egna erfarenheter och varför man trivs och jämföra med andra selar som man testat men utan att försöka "sälja en vara" för då verkar man nästan desperat i vissas ögon.
Användarens profilbild
Av lillvilda
jag retade nog en försäljare lite i en barnbutik för en tid sedan. Vi var där och skulle titta på vagn och in kommer en mamma som nog inte riktigt visste vad hon sökte. Eller hon ville ha nått att bära i och försäljaren puschade hårt för en babybjörn. Mamman sa nått om att de inte kändes så ergonomiskt. Hon hade nog hört nått om det. Hon stod å tvekade lite när försäljaren kört sitt snack. Försäljaren gick på hårt och sa dessutom att det var de bästa för barnen, sitta brett i sär med benen var inte bra för småbarn bla.bla.bla. När försäljaren var klar gled jag in fast försäljaren såg och sa att på den å den butiken har de ergo, samt nämnde lite sidor på nätet. Lade fram argumentet att dom kan man ju bära längre i och på ryggen osv. Slängde in lite om hur ergonomiska dom var för barn å bärare. Kvinnan gick ut utan en BB jag hoppas hon provade en annan sele. Jag lämnade oxå snabbt butiken :lol: jag var nog inte så populär där.
Av legenden29
Okej, här kommer det.... Jag äger en Baby björn. Jag har burit i en Baby Björn. Jag har nu lånat ut en Baby Björn. Dessutom äger jag becos o har haft både Ergo o Patapum, o jag har fler sjalar än det finns veckodagar o minst en mei tai har jag oxå, o jag lånar glatt ut alla mina bärverktyg. Min väninna ville ha en BB, hon fick låna min o testa den men nu när tvåan ska komma så sneglade hon på min beco. Jag demonsterade då beco. Ena svägerskan lånade trikåsjal o BB, men fick i födelsegåva en mei tai som hon gärna bär i. Andra svägerskan gillar inte sjalar så de har haft BB men fick en MT av mig o den gillar de. Jag låter folket runt omkring mig testa själva o så får de avgöra vad de tycker men jag föregår som exempel idag (lite klokare o betydligt vanare som bärare) med selar av andra typer än BB. Jag håller dock med om att BB är obekväm att bära ett tyngre barn o , o barnet verkar inte sitta skönt i en sådan sele, men det är ju inget som barnet dör av eller ens tar allvarlig skada vid normal användning. Jag går inte fram till folk som äger en BB o säger att de har en dålig sele men skulle nån fråga mig så skulle jag säga vad jag tycker, o många i omgivningen kommer fram o pratar med mig när jag håller på med det jag bär i o då pratar jag såklart lite. Oj, vilket inlägg... Jag tycker att man får lägga sig i, på ett trevligt, icke allt för framfusigt sätt, om en person verkar behöva råd om bärdon, men jag tycker inte att det är så klokt att närma sig föräldrar/bärare som verkar nöjda med det bärdon de har. Bättre då att framhäva sitt fina bärdona o locla fram dem, ni vet ju att bin dras till socker...
Av legenden29
lillvilda skrev:Försäljaren gick på hårt och sa dessutom att det var de bästa för barnen, sitta brett i sär med benen var inte bra för småbarn bla.bla.bla.
Jag har ju legitimerad sjukgymnast som titel så säger jag det så blir ev motståndare snabbt tysta för ingen vill diskutera anatomi o ergonomi med mig... Hur ser förresten en von Rosenskena ut? Hihi....
http://www.ds.se/upload/Filer/Sjg/Vonro ... pplöst.pdf
Användarens profilbild
Av Angelicc
zero.sara skrev:Jag tycker det var bra att du visade ett alternativ Lenaskeå, sen är det ju upp till föräldern själv att välja vad hon kommer att bära i :tumup:

Några starka argument (som inte heller klankar ner på BB) som jag brukar använda :D
* Det går att bära barnet längre i en ergonomisk sele, både vikt och åldersmässigt
* Det finns ergonomiska selar som kostar mindre än BB
* Bekvämare för både barn och framför allt den som bär
* Man kan bära fram, på höften och ryggen med en och samma sele
ett till argument som kan vara aktuellt för de gravida kvinnorna som kommer föda sitt barn nu till hösten/vintern är att det blir tight med en overall i babybjörn (min egna erfarenhet). Det är lättare att ha bebisen i sjal och stänga jackan om sig när det är kallt.
Sen kan jag personligen tycka att jämförelsen mellan de ergonomiska selarna och babybjörn är svår. Tycker att barnet sitter bäst i ex ergo när den blir lite större och inte som "infant". Det kanske är lättare att säga till kvinnan på öppnaförskolan som har bb "Ååå jag måste bar tipsa om den här selen! Jag tänkte att nu när din bebis börjar växa ur babybjörnen vill du säkert fortsätta bära ändå..?"

Har ni föresten sett "baksmällan" där går de runt med en bebis i BB, ser ganska roligt ut :)
Användarens profilbild
Av Alven
legenden29 skrev:Okej, här kommer det.... Jag äger en Baby björn. Jag har burit i en Baby Björn.
:fnissa: det har vi nog gjort de flesta av oss, iaf vi som fick barn innan www.sjalbarn.se "föddes". Det finns ju en anledning till att vi hittade hit så fort... David tillbringade sina första 4 månader i en BB och det gick utmärkt. Men jag är glad att vi hittade alternativ för vid det laget var han rätt tung...
Användarens profilbild
Av Blackbabe
Allt för mycket propagerande för sjalar och mot BB tror jag även riskerar dessutom att ge motsatt effekt. Jag har ett exempel där en kompis syster bor i närheten av en rabiat sjalare som hoppar på mammor ute och berättar för dem hur dålig BB är vilket har resulterat i att de aldrig skulle komma på tanken att bära i sjal eller ergonomisk sele för att denna person beter sig som hon gör och jag tror inte att dessa mammor reagerar speciellt unikt.
Av Hell Cat
Jag funderade på en sak; de flesta som köper BB har väl inte för avsikt att bära så länge? Utan man tänker att det är perfekt att ha med sig när man går ut och går om barnet inte vill ligga i vagnen eller när man ska kunna göra något hemma och barnet inte vill annat än att vara i famnen. Så var det iallafall för mig med mina två äldsta barn, det fanns inte i min fantasi att jag skulle stoppa babyn i BabyBjörnen och gå en hel promenad, nä då tog jag vagnen. :roll:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?