Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Bajs. Ikväll fick jag äntligen tummen ur och sydde ihop min poncho. Den blev inte alls bra. Hålet är alldeles för stort så jag kan inte använda den. Vad ska jag nu hitta på? Jag funderar på om man skulle sticka två trianglar och sy i. Men jag är så dålig på att montera, det blir inga snygga sömmar. Kan jag göra något annat roligt av den? En halsduk bara? Eller repa upp och göra något annat? :roll:
Av Umma
Knyttet & K skrev:Bajs. Ikväll fick jag äntligen tummen ur och sydde ihop min poncho. Den blev inte alls bra. Hålet är alldeles för stort så jag kan inte använda den. Vad ska jag nu hitta på? Jag funderar på om man skulle sticka två trianglar och sy i. Men jag är så dålig på att montera, det blir inga snygga sömmar. Kan jag göra något annat roligt av den? En halsduk bara? Eller repa upp och göra något annat? :roll:
:klappa: trist när det blir så. Jag har precis stickat färdigt en kofta till min ettåring som hon kanske växer i om 2-3 år :roll: (jag är för LAT för att kolla stickfastheten)
:hmm: om halshålet blev för stort, kan man inte då virka på en halskant inåt så att säga? Då slipper du hålla på och sy.
Användarens profilbild
Av glis
Jag försöker sticka spets! Enklaste enkla men jösses vad luddigt garn kan vara, och tunt!

http://www.alltangledup.com/movabletype ... s/kiri.pdf

Min mor fick handla ut och så har jag snott rakstickor av henne så länge. Längtar hem efter mina knit-pros eller vad det nu är de heter.
glis skrev:
Min mor fick handla ut och så har jag snott rakstickor av henne så länge. Längtar hem efter mina knit-pros eller vad det nu är de heter.
Jaja, där ser man, du utnyttjar din mor som langare alltså? :lol: Eftersom jag för en gångs skull hade tid att följa länkar så kan jag konstatera att det var ett snyggt mönster du ska sticka i vart fall.
Användarens profilbild
Av glis
erisara skrev:
glis skrev:
Jaja, där ser man, du utnyttjar din mor som langare alltså? :lol: Eftersom jag för en gångs skull hade tid att följa länkar så kan jag konstatera att det var ett snyggt mönster du ska sticka i vart fall.
:oops: Jag tycker att det är lite lurigt att lägga in bilder, därav länken, men jag hade gott och väl hunnit i gårkväll :oops: Jag skall gottgöra med bilder på pågående stickning. Det går hyfsat fort nu när jag lärt mig mönstret och sjalen inte hunnit bli så bred än.
Jag är i Stockholm som sagt, men hade inte ärenden in till stan (förrän idag, men nu skall här göras stan!) men mor skulle in. Hon fick välja färg, jag litar blint på hennes färgkänsla!
Hjälp!

Nu håller jag på att sticka den här sjalen i Kid Silk Haze: http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/G ... te-sjalen/

Jag tror jag vet hur man stickar 2 rb tills. Men hur gör man med 2 ab tills?! Alltså, "sticka ihop 2m avigt genom den bakre maskbågen". Hur gör man?! Hur lägger man garnet? Någon som kan förklara lite pedagogiskt? Eller finns det någon film någonstans?

:help:
Snart, snart är min bärtröja klar. :vågen: Ska bara fästa trådar och fixa öppningen, vet inte om jag ska virka eller sticka längs kanten. Sedan ska den blockas och sen, ja, då är det väl bara att vänta på kallare vindar. 8)
glis skrev:
erisara skrev:
glis skrev:
:oops: Jag tycker att det är lite lurigt att lägga in bilder, därav länken, men jag hade gott och väl hunnit i gårkväll :oops: Jag skall gottgöra med bilder på pågående stickning. Det går hyfsat fort nu när jag lärt mig mönstret och sjalen inte hunnit bli så bred än.
Jag är i Stockholm som sagt, men hade inte ärenden in till stan (förrän idag, men nu skall här göras stan!) men mor skulle in. Hon fick välja färg, jag litar blint på hennes färgkänsla!
Jag menade inte att klaga på att du inte la in en bild direkt om du uppfattade det så, för det var inte alls meningen i sådana fall. *ber om ursäkt för att det gick att tolka så* Fast bilder på resultatet ser jag gärna förstås.

Sedan när du sa köpa ut så associerade jag direkt till något man bad äldre kompisar om att göra från andra ställen när man var 19 . Fast det är klart, garn är ju vid den åldern en helt laglig drog (lagstiftarna har nog inte förstått hur besvärlig garn-:twisted: kan vara, då hade de nog förbjudit sådana samhällsfarliga varor).
Användarens profilbild
Av glis
erisara skrev:
glis skrev:
erisara skrev:
glis skrev:
Jag menade inte att klaga på att du inte la in en bild direkt om du uppfattade det så, för det var inte alls meningen i sådana fall. *ber om ursäkt för att det gick att tolka så* Fast bilder på resultatet ser jag gärna förstås.

Sedan när du sa köpa ut så associerade jag direkt till något man bad äldre kompisar om att göra från andra ställen när man var 19 . Fast det är klart, garn är ju vid den åldern en helt laglig drog (lagstiftarna har nog inte förstått hur besvärlig garn-:twisted: kan vara, då hade de nog förbjudit sådana samhällsfarliga varor).
Jag tycker själv att det är mycket roligare när folk lägger in bilder direkt, jag kollar inte heller länkar så ofta så det var mest självkritik. Jag skall försöka ta bild, men nu får jag nog vänta tills jag har kommit hem till rundstickan, här på mors rakstickor blir det redan knorvit för jag har kommit så långt redan! :vågen:
Det kändes lite wild and crazy att skicka morsan att köpa ut. Hon valde ett helt grått garn som nog blir väldigt användningsbart.
glis skrev:
erisara skrev:
glis skrev:
erisara skrev:
glis skrev:

Jag tycker själv att det är mycket roligare när folk lägger in bilder direkt, jag kollar inte heller länkar så ofta så det var mest självkritik. Jag skall försöka ta bild, men nu får jag nog vänta tills jag har kommit hem till rundstickan, här på mors rakstickor blir det redan knorvit för jag har kommit så långt redan! :vågen:
Det kändes lite wild and crazy att skicka morsan att köpa ut. Hon valde ett helt grått garn som nog blir väldigt användningsbart.
Skoj när det går fort att sticka. :vågen:

Själv tog det lite stickstop för mig igår. :( Jag hade planerat att börjat sticka "Knotty"-vanatarna som fanns med tidigare i tråden men det visade sig att garnet jag tänkt använda inte funkade. Det blev alldeles för tjockt och styvt. Så jag har precis repat upp allt jag gjort och vet inte alls vad jag ska sticka nu. Jag har gett mig själv garninköpsstopp fram till syfestivalen eftersom jag hoppas ha gjort lite plats i garnlådan tills dess och jag känner mig allmänt oinspirerad nu när det jag tänkt sticka inte funkade. Bah! *hade det funnits en smily som putade med underläppen och såg tjurig ut så hade jag använt den här*

Så, har någon något inspirerande? Det jag har i garnväg är blandade restgarner av raggsockskvalitet, 100 gram "något för tjockt för Knotty"-strumpgarn, 300 g mjukt ull/akryl-blandning , rsetgarner av drops karisma samt lingarn tänkt för disktrasor.
Av Umma
leonie skrev:Är det ingen som vet hur man stickar ihop 2 aviga genom den bakre maskbågen?

Jag ger snart upp, jag får inte till det. :cry:
Jo jag vet men bara efter koll i min Stickhandbok annars hade jag inte rett ut det. Jag kan försöka förklara :hmm: . Ta garnet framför arbetet. Höger sticka sticker du in i bakre maskbågen men inte från höger som när man stickar rätt utan från VÄNSTER, således först in i 2:a maskan på vänster sticka och sedan i den första, framför arbetet plockar du upp tråden som när man stickar avigt och igenom. :vågen:
Umma skrev:
leonie skrev:Är det ingen som vet hur man stickar ihop 2 aviga genom den bakre maskbågen?

Jo jag vet men bara efter koll i min Stickhandbok annars hade jag inte rett ut det. Jag kan försöka förklara :hmm: . Ta garnet framför arbetet. Höger sticka sticker du in i bakre maskbågen men inte från höger som när man stickar rätt utan från VÄNSTER, således först in i 2:a maskan på vänster sticka och sedan i den första, framför arbetet plockar du upp tråden som när man stickar avigt och igenom. :vågen:
Jag tror jag fattar! Det var lite knepigt, men efter några försök så fick maskan rätt lutning! :app:
Du har gjort min dag, Umma! :tackar:
Av Umma
leonie skrev:
Umma skrev:

Jag tror jag fattar! Det var lite knepigt, men efter några försök så fick maskan rätt lutning! :app:
Du har gjort min dag, Umma! :tackar:
:app:
  • 1
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?