Åååh, så irriterande. Jag skulle ladda in bilder från kameran för att få smakrådshjälp och precis när jag skulle trycka på ok tog batterierna slut
Jag har börjat på sjalen i Kaunigarnet men kan inte bestämma mig för om den ska vara rätstickad eller slätstickad

Den ska bli helt enkel, en ryggrad av omslag och en rand med omslag runt kanten. Ev hade jag tänkt göra ränder med omslag (enkla, ryggraden och kanten består av dubbla omslag) men jag vet inte om det är onödigt iom att garnet är färgskiftande.
Jag har stickat slätstickning en bit och båda sidorna blir snygga, men tanken på hur mycket avigt det blir känns inte lockande, speciellt som garnet inte är speciellt skönt att sticka i, det glider liksom inte utan är trögt, eller hur jag ska beskriva det.
Och visst blir väl rätstickning mer töjbart? Jag vill ju att den ska bli lite bredare än lång, alltså inte som en liksidig triangel. Förstår ni hur jag menar? Eller har det med ökningarna att göra? Mitt första stickalster, en rätstickad sjal, blev så men det kanske bara var tur

En gles slätstickad sjal kanske töjer sig lika mycket?
Oj vad långt det blev. Summa summarum:
Rätstickning eller slätstickning? Ränder med hål/omslag eller inte?
Och en annan fråga? I ett mönster jag kollade på står det att man ska sätta en stickmarkör i mittmaskan. Hur gör man det för att få med den när man stickar? Jag har alltid satt markör före/efter. Då lyfter jag ju bara över den när jag stickar men sitter den i en maska måste jag ju få upp den ett varv på något vis. Det kanske är självklart när man gör det, men i huvudet får jag inte ihop det