Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
leonie skrev:Jag kan nysta så man tar garnet inifrån nystanet. 8)
Gillar att nysta. Har två garnvindor. :mrgreen:
Jag kan nysta tvåändsstickningsgarn så man kan ta både utifrån och inifrån. Men inte blir de snyggare för det. :roll: Inte roligare heller. ;-)
Användarens profilbild
Av melon
Jag har letat som en tok efter järbos garn "Cortina" som är ett virkgarn. Det finns massor med fysiska butiker som är ÅF men jag hittar det inte i någon webshop?? Jag har kollat i mina närmaste butiker och de har så få färger, jag skulle vilja beställa där jag kan få alla färger att välja på... Någon som har tips?
CrazyMagpie skrev:
melon skrev:Jättefin!!! :loving: Var kan man hitta mönstret?
Ha stickat den på i princip samma sätt som kvarnvik beskriver, även om jag började med sex maskor och satt en markör i mitten och sedan ökat en maska i början på varje varv och gjort ett bubbelt om slag före och efter markören på varje varv (därav "ryggraden" som blir. Vill man slippa hålen så ökar man bara en maska som kvarnvik beskrev)

Smidigt sätt att sticka enkla sjalar på, blir effektfullt när man framhäver v-formen!

OK, tack!
Användarens profilbild
Av ellla
MuuM skrev:
ellla skrev:
Bubbi skrev:Jag gillar inte att nysta härvor. Men tyvärr så kommer mitt favoritgarn Lucca i härvor. Jag sätter härvan över knäna och nystar. G är aldrig hemma när jag ska nysta.
Skaffa en nystvinda, då blir det mycket roligare!
Men jag vill ha en såndär nystare också. För mina nystan blir så fula. Jag vill ha mjuka, fluffiga fina nystan!
Jag har en nystare nån stans i förrådet. Tycker inte om den. Mina nystan är konstverk, den gör bara cylindriska stereotypa nystan... Med det är praktiskt om det ska gå fort. Fast när behöver det göra det???

Jag ska kolla efter den! Och om jag hittar den tar jag med den till sthlm nästa gång jag är där, så kan du få den...
Användarens profilbild
Av MuuM
ellla skrev:
MuuM skrev:
ellla skrev:
Bubbi skrev:Jag gillar inte att nysta härvor. Men tyvärr så kommer mitt favoritgarn Lucca i härvor. Jag sätter härvan över knäna och nystar. G är aldrig hemma när jag ska nysta.
Skaffa en nystvinda, då blir det mycket roligare!
Men jag vill ha en såndär nystare också. För mina nystan blir så fula. Jag vill ha mjuka, fluffiga fina nystan!
Jag har en nystare nån stans i förrådet. Tycker inte om den. Mina nystan är konstverk, den gör bara cylindriska stereotypa nystan... Med det är praktiskt om det ska gå fort. Fast när behöver det göra det???

Jag ska kolla efter den! Och om jag hittar den tar jag med den till sthlm nästa gång jag är där, så kan du få den...
:app: Jaaa! Jag gillar cylindriska stereotypa nystan. Tack, tack!
Av Ponyo
MuuM skrev:
Bubbi skrev:
MuuM skrev:
ellla skrev:
MuuM skrev:Det är tråkigt att nysta bomullsgarn i härvor på 200g. men bara två kvar nu. *tar sats*
nystandet är nästan min favorit...
Du är lika tokig som Bubbi, fast på annat sätt... ;-)
Jasså, jag är tokig? :smiley som har händerna i midjan och ser lite lotta på bråkmakargatanaktig ut:

;)
Ja. Du har ETT projekt på gång i taget. 'nuff said.
Innan semestern köpte jag garn till raggsockor. Utan att ha stickat klart min tröja först :oops:
Sen har jag mitt gråa fina garn dom först skulle bli en klänning, sedan en kofta (som nästan var klar när jag repade upp dn), sen en tröja, nu ska den bli en liten tröja åt mig, plus en till Ville. Jag ska aldrig mer köpa så tunt garn, det tar en evighet att sticka.
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:
MuuM skrev:
Bubbi skrev:
MuuM skrev:
ellla skrev:
MuuM skrev:Det är tråkigt att nysta bomullsgarn i härvor på 200g. men bara två kvar nu. *tar sats*
nystandet är nästan min favorit...
Du är lika tokig som Bubbi, fast på annat sätt... ;-)
Jasså, jag är tokig? :smiley som har händerna i midjan och ser lite lotta på bråkmakargatanaktig ut:

;)
Ja. Du har ETT projekt på gång i taget. 'nuff said.
Innan semestern köpte jag garn till raggsockor. Utan att ha stickat klart min tröja först :oops:
Sen har jag mitt gråa fina garn dom först skulle bli en klänning, sedan en kofta (som nästan var klar när jag repade upp dn), sen en tröja, nu ska den bli en liten tröja åt mig, plus en till Ville. Jag ska aldrig mer köpa så tunt garn, det tar en evighet att sticka.
:vågen: Du är mänsklig! ;-)
Jag blir helt lealös i värmen och orkar inte ta mig för någonting. Kanske spelar mitt nuvarande tillstånd in också men värmen tar verkligen på mig! Jag orkar inte ens handarbeta! :shock: Fatta hur illa det är!

Häromdagen fick jag iaf hem trevligt bomullsgarn som jag beställt. Tänkte virka en vågfilt/ripplefilt till bebis och retrovagnen. :) Det får duga så länge tills jag börjar få andan tillbaka. Det är så trist när det blir så här, jag vill ju men orken räcker inte till. :roll:
Användarens profilbild
Av ellla
Det skulle vara härligt med lite svalka, men innan man vet ordet av är sommaren över och man längtar tillbaka till den!

En våg-filt skulle jag också vilja göra, men den får ställa sig i kö känns det som...

...och den limmade stickan höll inte...
ellla skrev:Det skulle vara härligt med lite svalka, men innan man vet ordet av är sommaren över och man längtar tillbaka till den!

En våg-filt skulle jag också vilja göra, men den får ställa sig i kö känns det som...

...och den limmade stickan höll inte...
Och när ändå vågfilt kom på tal ;)

någon som har något bra tips om hur man får kanterna snygga och hela tiden slipper räkna stolpar ??
Åååh, så irriterande. Jag skulle ladda in bilder från kameran för att få smakrådshjälp och precis när jag skulle trycka på ok tog batterierna slut :evil:

Jag har börjat på sjalen i Kaunigarnet men kan inte bestämma mig för om den ska vara rätstickad eller slätstickad :help:
Den ska bli helt enkel, en ryggrad av omslag och en rand med omslag runt kanten. Ev hade jag tänkt göra ränder med omslag (enkla, ryggraden och kanten består av dubbla omslag) men jag vet inte om det är onödigt iom att garnet är färgskiftande.
Jag har stickat slätstickning en bit och båda sidorna blir snygga, men tanken på hur mycket avigt det blir känns inte lockande, speciellt som garnet inte är speciellt skönt att sticka i, det glider liksom inte utan är trögt, eller hur jag ska beskriva det.

Och visst blir väl rätstickning mer töjbart? Jag vill ju att den ska bli lite bredare än lång, alltså inte som en liksidig triangel. Förstår ni hur jag menar? Eller har det med ökningarna att göra? Mitt första stickalster, en rätstickad sjal, blev så men det kanske bara var tur :lol: En gles slätstickad sjal kanske töjer sig lika mycket?

Oj vad långt det blev. Summa summarum:
Rätstickning eller slätstickning? Ränder med hål/omslag eller inte?

Och en annan fråga? I ett mönster jag kollade på står det att man ska sätta en stickmarkör i mittmaskan. Hur gör man det för att få med den när man stickar? Jag har alltid satt markör före/efter. Då lyfter jag ju bara över den när jag stickar men sitter den i en maska måste jag ju få upp den ett varv på något vis. Det kanske är självklart när man gör det, men i huvudet får jag inte ihop det :hellu:
Knyttet: Jag skulle nog göra rätstickad, för jag kan inte riktigt med att gå med en sjal över axlarna "utochin" och det är jobbigt att behöva kolla efter rätsidan när man tar på den, tycker jag.

Sen tycker jag att det är snyggt med ett hålvarv då och då, även om garnet skiftar så blir det ännu lite mer liv i sjalen.

Jag tror inte man kan sätta en markör I mittmaskan, sätt den före eller efter (jag har alltid en på varje sida. Overkill?) tycker jag nog.
Användarens profilbild
Av tweed
Knyttet: Jag tycker att rätstickning blir härligt fluffigt, det blir liksom mjukare än slätstickat, så jag röstar för det :D När det gäller markören så har jag ingen aning, har du ojämnt antal maskor alltså, så att mitten blir en maska?Jag har nog bara haft jämnt antal, så att mitten hamnar emellan två maskor. :hmm:
Vad bra att ni säger rätstickat. Jag insåg att jag hoppades att folk skulle säga det så där hade jag väl svaret redan innan ni sa det :lol:

Jag sätter också före och efter. Och ja, jag har bara en maska som mittmaska, men frågan är om jag kanske ska ha två eftersom jag har tre räta maskor och sen kommer hålranden som går längst kanterna... så blir mitten och kanten mer lika.
  • 1
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?