Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Det är varmt här. Riktigt varmt. Det känns inte bra att bära en liten nyfödd alltför länge i sträck, tycker jag, fastän jag har den svalaste sjal man kan få tag på. När jag börjar känna mig för varm är nog han också för varm, tänker jag. Jag har en solfjäder som jag fläktar oss med och använder för att skugga mot solen, och jag försöker hålla mig inomhus under den varmaste delen av dagen. Och så tar jag ur honom för en amningsslurk då och då (nej, jag fixar ännu inte att amma i sjalen)

Hur tänker ni andra om det här? Hur varmt är för varmt? När börjar det bli dåligt att bära? I riktigt varma länder bär man ju också barnen, så det är klart att det går.
Senast redigerad av wokka den ons jun 24, 2009 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
Av Lenaskeå
En nyfiken fråga, vad bär du i?

Jag lärde en tjej hur man knyter sjal & visade henne lite olika selar. Hennes son var 8 veckor då & efter det var jag glad över att min bebis inte kommer att födas förrän i slutet på augusti, vill ju sjala men det var så otroligt varmt!

Jag skulle tro att det svalaste att bära i är omm man kan sy en sval mt-hybrid :hmm: Nu blev jag ju sugen att göra en sån... :hmm: :hmm:
Jag bär i en gås, eller en Maya Wrap ringsjal (den senare är rätt tjock, och mörk i färgen).
Igår var det varmt! Jag bar både i sjal och sele men det var svettigt! Men jag tyckte sjal var lite svalare.. midjebältet på selen är tjockt och det blir svettigt när det är så varmt!

Idag blir det vagnen :wink:
Av sjaltokan
Det blir varmt en tunn bomullströja på dig och bara blöja på bebisen ev. en mössa om ni är ute. Sen dra isär krysset så mycket som möjligt så det bara är smokingbältet som stödjer bebisen.

Bild
Så här här är sonen dock lite äldre än din men principen är den samma..
vi har burit en vecka i sträck i 25-30 graders värme, då vi åkte till italien med en 5-månaders! Men då hade vi en Mei Tai och tyckte att den var lagom, plus att vi hade ett paraply när vi var tvungna att gå under stekande sol!
Jag tror man ska lyssna på barnet, min dotter gallskrek i vagnen förra sommaren och då hade jag ju inget val än att bära henne hela tiden :Hahaa:
SQ skrev:Jag tycker ofta det blir varmare i vagnen än i sjalen. Minsta möjliga kläder på bebisen, och en sval knytning rekommenderar jag. När Nova var bebis hade jag även ett paraply som matchade min Hug-a-Bub att skugga henne med, så fick folk glo bäst de ville. :D
Jo, jag misstänker att det kan bli jättevarmt i en vagn (på vintern får man ju alltid höra hur viktigt det är att kolla att bebisen inte blir för varm i vagnen, men jag har aldrig hört något om sommar :? ), och bär man nära sig har man ju hela tiden koll på hur varmt det är. Jag känner mig väldigt elegant med solfjäder också :) den får plats i fickan till skillnad från mitt paraply.

Vi har ingen vagn som man kan köra en riktig småttis i, bara sittvagn.
Vi har burit i manducan väldigt mycket nu. Men idag gjorde jag misstaget att ta easycare sol. Puh, det blev så svettigt att Pyret protesterade högljutt i sömnen. Jag fick sjala ur och ha honom sovande i famnen. Sen fick vi åka hem. Nu blir det bara manducan framöver om det ska fortsätta vara så här varmt! Och vagnen är inget alternativ för oss för det går inte Pyret med på alls.
Av Anil
Lenaskeå skrev:
Jag skulle tro att det svalaste att bära i är omm man kan sy en sval mt-hybrid :hmm: Nu blev jag ju sugen att göra en sån... :hmm: :hmm:
Vad menar du med "hybrid"? MT antar jag står för Mei tai...

Det här med värmen är ett ehumm HETT tema för mig :-)
Jag bor halva året i Serbien och här kan bli VÄLDIGT varmt. Dottern är 6 månader nu så hon kan ju sitta bra själv. För oss har ringsjal eller en av mina vanliga sjalar som jag knutit över axeln funkat bäst hittills. Och då inte så tight knutet utan så att det blir mellanrum mellan oss. Funkar också bra att knyta omslutet kryss (i trikån) som hon sitter framåtvänd i. Blir ju inte så ergonomiskt riktigt, men hon gillar det som tusan och då sitter hon inte alls lika tight mot min kropp. Har också erfarenhet av att det verkligen är viktigt att ha ett bra uppsugande tyg MELLAN mig och bebis. Tex en ihopvikt vikblöja. Blir det FÖR varmt så stannar vi inne.

Jag hade väldiga problem med värmen även då hon var nyfödd mitt i vintern och satt under jackan. Där blev det också dövarmt.

Jag är också varm av mig. Min kille har inte alls samma problem. Är inte så orolig att dottern ska fara illa - hon säger ifrån! och då lyssnar man :vågen: Men det ska ju vara skönt för bäraren också.

För övrigt är det VÄLDIGT kul att vara den enda sjalbäraren som jag än så länge stött på i detta landet. Får SÅÅÅ mycket uppskattning :D

Nu ska vi hem till Sverige om ett par dar där en Manduca väntar. Hoppas att den funkar bra!
Av Anil
Det blev nåt fel här... Kan man ta bort meddelanden?
wokka skrev:
SQ skrev:Jag tycker ofta det blir varmare i vagnen än i sjalen. Minsta möjliga kläder på bebisen, och en sval knytning rekommenderar jag. När Nova var bebis hade jag även ett paraply som matchade min Hug-a-Bub att skugga henne med, så fick folk glo bäst de ville. :D
Jo, jag misstänker att det kan bli jättevarmt i en vagn (på vintern får man ju alltid höra hur viktigt det är att kolla att bebisen inte blir för varm i vagnen, men jag har aldrig hört något om sommar :? ), och bär man nära sig har man ju hela tiden koll på hur varmt det är. Jag känner mig väldigt elegant med solfjäder också :) den får plats i fickan till skillnad från mitt paraply.

Vi har ingen vagn som man kan köra en riktig småttis i, bara sittvagn.
Inspirerad av den här tråden gick jag och köpte mig en solfjäder! Perfekt att fläkta med och skugga solen när solhatten inte riktigt räcker till. :vågen:

Jag har bara blöja och kalasbyxor på Thor när vi är ute och han vill ha benen utanför sjalen.
Ursäkta trådkapningen lite, men vad ska man sätta på barnet för att skydda det mot solen?

Bara blöja eller möjligtvis kortärmad tröja och paraply är det enda jag kommit på om det överhuvudtaget ska bäras (bär i sele, 4 månaders baby). Och ett paraply är inte direkt smidigt att släpa på när man också har en 4-åring.

Jag tycker det är för varmt att bära nu när det är nästan 30 grader i skuggan här.
Jag har också funderingar kring detta. Min dotter är nu en månad gammal och vi har köpt en storchenwiege-sjal, en typ 5 m lång vävd sjal och försökt bära henne i. Efter att ha läst litegrann på olika internetsidor verkade vävda sjalar vara de mest användbara, värme var då inget jag tänkte på. Det gick ok att bära henne när hon var riktigt nyfödd, men hon blev varm även då och nu i den här värmen vågar jag inte ens försöka. Bör vi köpa nån tunnare sjal för sommaren eller är det knytningen som är felet?
Av Christer Romson Lande
Lina Werning skrev:Det blev nåt fel här... Kan man ta bort meddelanden?
Nja, man kan ändra på dem till t.ex. "tar bort". Och så kan man be moderatorerna att faktiskt ta bort inläggen. Det gör du nog enklast med utropsteckens-ikonen ovanför inlägget.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?