Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Maerion
Dorotea skrev: Jag skulle vilja säga att vi är olika och har olika preferenser. Och så har vi olika barn. Det finns faktiskt barn som nästan är omöjliga att sjala fast på ryggen eftersom de bara ålar ner och då är det gaanska svårt att få till en bra knytning.
Det tror jag också på. Mitt barn tog inte upp armarna en enda gång under vår bärperiod. Inte ens när jag bad henne hyfsat nyligen nu när hon är så stor. Hon trivdes bättre med armarna nere helt enkelt, så för oss gick det lätt!
Mitt bästa trix var att ha hennes armar i mina armhålor när jag knöt, men hon var som sagt villig att ha det så hon med..
Användarens profilbild
Av november
Jag tycker också sele är bättre för ryggbärning, i synnerhet nu när W är äldre.
Av IEDN
Här hemma fungerar sjal för min del men inte sele eftersom i selen hänger sonen alltid åt något håll så jag får jätteont i ryggen medans i sjal kan jag knyta honom högt upp och slipper det problemet.

Ute använder jag MT eftersom jag har svårt att få till ett bra ryggknyt med massa ytterkläder och den knyter jag oftast oxå högt upp så han slipper hänga utåt sidorna, måste jag knyta honom lågt sätter jag en knut på hans rygg så blir det mera stabilt.

Knepet jag gör är att jag spänner sjalen hårt uppe vid hans nacke och även när han tar ut händerna så sitter sjalen väldigt bra, men visst får jag knyta om och ofta måste jag göra en knut fram först innan jag knyter för att undvika att han spretar ner benen innan jag ens hunnit knyta.
Av Löv
Jag tycker definitivt det är bekvämare med sjal på ryggen. Som flera skrivit ovan avlastar en omsluten-knytning jättebra. Ryggsäck håller jag däremot med om är oskönt!

Men jag förstår vad du menar med barn som kastar sig bakåt och hamnar för långt ut så att det inte alls är bekvämt. Jag knyter omsluten med en ände över axeln, alltså som en "halv ryggsäck" och "halvt omsluten". Det fungerar bra för då kan bebisen inte bryta sig loss. :mrgreen:

Min son är stor och jag orkar definitivt inte ha honom på magen några längre stunder. Jag har burit honom väääääldit mycket på ryggen och fixat det trots foglossning.

Men säkert är det en smaksak. Gillar men selen bättre så är det väl jättebra! Jag önskar att jag förstod mig på selar men det verkar som om jag fattas någon viktig komponent för att få till det. :hellu:
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tror att det är sant för en del men inte för andra. är det nåt jag lärt mig efter att ha hjälpt typ en miljard (ok då liten överdrift kanske) människor att prova olika sjalar och selar, så är det att alla tycker olika. det finns inget sant svar som gäller för alla.

det sagt så tycker jag att ryggomslut med sjal är jättebekvämt om man får till det perfekt. men om man har en omöjlig unge (läs jag) så är det bekvämare med sele, för den blir alltid rätt.
Användarens profilbild
Av Cayenne
Jag har inte hittat någon bra sele till mig. Jag är helt enkelt för liten. Jag får den inte tillräckligt tight. Med sjal kan man knyta så barnet sitter som ett smäck - även vilda barn kan jag knyta som ett smäck. Det är en myt att det inte går att knyta fast ett barn som ålar runt på ryggen. Jag kan. Hemligheten är att inte stå still när man knyter. Går man samtidigt som man knyter upp fort, så hinner barnet inte reagera förrän det inte går att ta sig loss.

Men självklart är det en smaksak vad som är bäst, men små barn och liten mamma= ingen sele som passar. Så länge gravidkilona har varit kvar, har det funkat, men inte sedan.... (Men det har inte varit lika avlastande som sjalen). Det är ju inte bara mammorna som är olika, utan även barnen. Barns tyngdpunkt skiljer sig ganska mycket har jag märkt när jag har knutit upp andras barn. Sådant kanske också spelar in? Jag är en ont-i-nacke-och-axlar-människa, och jag klarar inte sele, utan föredrar helt klart sjal.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Din mamma skrev:
mari_tres skrev:Och jag föredrar sjal :lol:
Ett välknutet ryggomslut tycker jag fördelar tyngden över hela överkroppen, klart skönare än sele :tumup:
Jamen okej. Okej. Hur får man barnet att inte krångla ut armarna, åla sig tills hela sjalen bara sitter runt rumpan på barnet och luta sig utåt tills man får gå framåt böjd som Quasimodo när man knutit omslutet?

På magen kan man ju rätta till sjalen när barnet gör ansatser till ovanstående, det går ju inte på ryggen. Om man inte har armar som en bläckfisk. Eller?

Förklara bitte! :this:
:fnissa: man skaffar ett sjalbarn :wink:
Dorotea är inne på rätt spår tror jag nog.
Användarens profilbild
Av Din mamma
mari_tres skrev:
Din mamma skrev:
Ett välknutet ryggomslut tycker jag fördelar tyngden över hela överkroppen, klart skönare än sele :tumup:
Jamen okej. Okej. Hur får man barnet att inte krångla ut armarna, åla sig tills hela sjalen bara sitter runt rumpan på barnet och luta sig utåt tills man får gå framåt böjd som Quasimodo när man knutit omslutet?

På magen kan man ju rätta till sjalen när barnet gör ansatser till ovanstående, det går ju inte på ryggen. Om man inte har armar som en bläckfisk. Eller?

:fnissa: man skaffar ett sjalbarn :wink:
Dorotea är inne på rätt spår tror jag nog.
Hm, selbarn.se, coming soon in a laptop near you eller nått :roll:
Användarens profilbild
Av Din mamma
Marit skrev:Ni är på för hög nivå. går man från en Snugli ärvd 1996 och en begagnad Babybjörn inköpt 1998 till en sjal så avlastar den fantastiskt bra. Och då snackar vi inte rygg. 8)
:fnissa:

:notes: sluta använda den fantastiska, mjuka, fina, avlastande selen så kommer sjalen att framstå som ett bättre alternativ. Bra tips där, Marit! :tumup: :wink:

Jag måste fråga, vad är en Snugli? Det låter gulligt!
Användarens profilbild
Av tofka
Det är ju i SELEN som barnet lutar sig utåt sidorna och bakåt så att man liksom får häva sig och parera, inte i sjalen, den sluter ju tätt runt barnet. Att hålla armarna fångna har jag gett upp, men om man bara får mittdelen på sjalen högt upp och omslutändarna precis i barnets armhålor blir det okej ändå. Omslutet alltså. :heart: Ryggsäck har jag provat en halv gång typ. Usch. Likaså tibetanskt. Herregud, så obekvämt :shock: Och MT på ryggen orkar jag max tio minuter, eftersom all tyngd hamnar på axlarna. Jag har jättekänslig rygg, men jag går lätt en timmes promenad med min 11-kilos-son i omslut. Jag tror iofs att en sele kan avlasta lika bra, jag har bara inte kommit överens med min. Det känns inte som att den är lika bekväm för barnet heller, det blir smalare sittyta.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Vi växlar mellan sjal och sele eroende på humör (främst J´s :wink: ) och tycker det är skönt både och.

Tips med barn som tar ut armarna, knyt armarna utanför från början så blir det inte slappt när de dras upp :tumup: . Det har jag fått göra sen hon var 5 månader ungefär :P
Användarens profilbild
Av UWO
Din mamma skrev:

:lol:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?