Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Din mamma
Det här med att sjal avlastar bättre än sele vid ryggbärning. ÄR det verkligen sant? Jag tycker att med de flesta knytningar hamnar ju all tyngd på axlarna, med sele sitter ju det mesta på höfterna = mer bekvämt. Visst finns det knytningar för rygg där en del av tyngden hamnar på höfterna (eller magen snarare) men då är de ju istället lätta för barnet att krångla ur armarna ur, luta sig bakåt och bli tuuuuuuung. Många säger ju att ryggsäcksknytning är så bekvämt, men det blir ju så galet tungt på axlarna i jämförelse med sköna selen.

Är det jag som gör något fel eller är det så att det sköna sjalbärande på ryggen är en myt? Vad är det annars som jag inte har förstått?

Jag VILL verkligen gilla sjal!
Användarens profilbild
Av Scilla
Här är i alla fall en till som har svårt att få till avlastningen bra med sjal på ryggen. Antingen får jag ont i axlarna, det skär in i midjan eller jag känner mig strypt.

Här är det magbärning = sjal, ryggbärning = sele :D
Användarens profilbild
Av Din mamma
Scilla skrev:Här är i alla fall en till som har svårt att få till avlastningen bra med sjal på ryggen. Antingen får jag ont i axlarna, det skär in i midjan eller jag känner mig strypt.

Här med!
Användarens profilbild
Av tweed
Jag måste tyvärr hålla med :( Jag kan inte bära lågt på ryggen med sjal, vilket däremot funkar bra med sele. Ska jag bära i sjal på ryggen måste jag knyta tibetansk ryggsäck högt upp och det är inte så skönt för axlarna. Men jag envisas med att bära i sjal ändå, för att motivera att åtminstone ha några långsjalar :wink: Men vet jag att det blir långa bärstunder tar jag Manducan.
Användarens profilbild
Av sus
Här är en till som föredrar sele på ryggen.
Jag gillar att få ner tyngden på höfterna ordentligt (därför föredrar jag även sele på höften framför ringsjal.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Och jag föredrar sjal :lol:
Ett välknutet ryggomslut tycker jag fördelar tyngden över hela överkroppen, klart skönare än sele :tumup:
Användarens profilbild
Av Din mamma
mari_tres skrev:Och jag föredrar sjal :lol:
Ett välknutet ryggomslut tycker jag fördelar tyngden över hela överkroppen, klart skönare än sele :tumup:
Jamen okej. Okej. Hur får man barnet att inte krångla ut armarna, åla sig tills hela sjalen bara sitter runt rumpan på barnet och luta sig utåt tills man får gå framåt böjd som Quasimodo när man knutit omslutet?

På magen kan man ju rätta till sjalen när barnet gör ansatser till ovanstående, det går ju inte på ryggen. Om man inte har armar som en bläckfisk. Eller?

Förklara bitte! :this:
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag föredrar sele på ryggen, eller MT, eftersom en del av vikten fördelas på höfterna.
Användarens profilbild
Av katha
Jag föredrar också sele på ryggen men hemma går vi och slorar i sjal. När det är sovardax så är det magbärande i sjal som gäller. Sen beror det helt på vilken sjal man har. Jag får till suveräna ryggknyt med zara men inte med någon annan sjal så jag kommer antagligen bara ha mina 2 favvosjalar på mina fåtöljer - Didymos och Ellevill. :)
Av eamane
Lin skrev:
mari_tres skrev:Och jag föredrar sjal :lol:
Jag håller med. Jag tycker inte om sele, sitter inte bra på mig, avlastar halvtaskigt. Men sjal. :loving: Ett x-omslut på ryggen kan man få att avlasta nästan hur bra som helst. Men då måste man ha en bra sjal som passar en och ens sätt att knyta. Och man behöver få till knytningen bra, det kräver viss träning.
:iagree: En skön sjal med perfekt knytning slår alla gånger en sele som skaver i armhålorna ;)
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Efter ett halvår av dagligt sjalryggknytande i massa olika varianter så skulle jag vilja påstå att det bekväma ryggsjalbärandet är en myt. I alla fall för min egen del tyvärr >.<
Användarens profilbild
Av brisea
Scilla skrev:Här är i alla fall en till som har svårt att få till avlastningen bra med sjal på ryggen. Antingen får jag ont i axlarna, det skär in i midjan eller jag känner mig strypt.

Ungefar sa, men jag bar i MT pa ryggen. Eller, nu nar jag en ganska liten bebis fortfarande gar det bra med sjal pa ryggen, men med ett lite storre barn som kranglar och ar tungt funkar MT battre. Jag har ett till problem med sjal pa ryggen: hur jag an knyter sa kommer boobsen i klam, det ar jattejobbigt, jue :evil:
Användarens profilbild
Av Maerion
Dorotea skrev: Jag skulle vilja säga att vi är olika och har olika preferenser. Och så har vi olika barn. Det finns faktiskt barn som nästan är omöjliga att sjala fast på ryggen eftersom de bara ålar ner och då är det gaanska svårt att få till en bra knytning.
Det tror jag också på. Mitt barn tog inte upp armarna en enda gång under vår bärperiod. Inte ens när jag bad henne hyfsat nyligen nu när hon är så stor. Hon trivdes bättre med armarna nere helt enkelt, så för oss gick det lätt!
Mitt bästa trix var att ha hennes armar i mina armhålor när jag knöt, men hon var som sagt villig att ha det så hon med..
Användarens profilbild
Av november
Jag tycker också sele är bättre för ryggbärning, i synnerhet nu när W är äldre.
Av IEDN
Här hemma fungerar sjal för min del men inte sele eftersom i selen hänger sonen alltid åt något håll så jag får jätteont i ryggen medans i sjal kan jag knyta honom högt upp och slipper det problemet.

Ute använder jag MT eftersom jag har svårt att få till ett bra ryggknyt med massa ytterkläder och den knyter jag oftast oxå högt upp så han slipper hänga utåt sidorna, måste jag knyta honom lågt sätter jag en knut på hans rygg så blir det mera stabilt.

Knepet jag gör är att jag spänner sjalen hårt uppe vid hans nacke och även när han tar ut händerna så sitter sjalen väldigt bra, men visst får jag knyta om och ofta måste jag göra en knut fram först innan jag knyter för att undvika att han spretar ner benen innan jag ens hunnit knyta.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?