Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

ellla skrev:
Kaffemoster skrev:
Kaffemoster skrev:
ellla skrev:Lite pilligt, men för mig funkar det!

Jag sitter och funderar på om jag ska börja om på Arvids dopklänning, eller om jag ska nöja mig med hur den är...
Den ser för övrigt ut att bli kalasfin!! Har du visat mönstret, så man kan få en tjuvkik på hur den kommer se ut när den är färdig - eller får vi tåla oss tills du kan presentera en sån bild?
Nu hittade jag din andra tråd, och sett bilden.

Jag tror att jag har en sån mössa som syrran stickade till Karin. Fast hon har så litet huvud att hon använde den när hon var 1½ och inte "i dopålder".
Hoppas inte mönstret är stort hela det! För jag stickar den stora storleken som ska vara 62/68. Arvid är 56 lång nu och det skulle vara tråkigt om den blev för liten!
För visst måste det vara samma mössa: http://trollmamman.blogsome.com/images/ ... mindre.jpg
Den är ju lite liten på Karin här, men jag såg nu att bilden är tagen när hon var 2½ år... :D
Å andra sidan så har hon nu som fyraåring samma storlek som sin två år yngre lillebror (som nog ligger ungefär på mittenkurvan om jag minns rätt) så hon har verkligen ovanligt litet huvud.
Användarens profilbild
Av MuuM
Ellla: den är fantastisk. Fortsätt, repa inte upp. Jag tror inte barnbarnen kommer att syna den såååå förfärligt noga utan bara vara otroligt glada över arvegodset. ;-)
Hörni. Nu behöver jag tips på en mjuk fin sjal att ha över axlarna, en stor, en sån som Ida i Raskens har när hon ska ut och hämta ved ni vet :lol:

Den ska gå snabbt att göra, så inte alltför komplicerad tack och inte alltför tunn och inte alltför tjock! Garnideer? Mönster? Nån som stickat en äkta bondmorasjal på sistone?
Innana skrev:Hörni. Nu behöver jag tips på en mjuk fin sjal att ha över axlarna, en stor, en sån som Ida i Raskens har när hon ska ut och hämta ved ni vet :lol:

Den ska gå snabbt att göra, så inte alltför komplicerad tack och inte alltför tunn och inte alltför tjock! Garnideer? Mönster? Nån som stickat en äkta bondmorasjal på sistone?
Jag måste ju rekommendera dig att sticka en härlig "hjärtevärmare"! De är jättelätta att sticka, bara rätstickning (jag kan lägga ut mönster om du vill). De blir stora med långa snibbar som man kan svepa om och knyta i ryggen om man vill.

Här är en bild på en hjärtevärmare jag gjorde förra året. Tyvärr har jag inte någon bild där jag har den på mig, tror de bilderna ligger i nån av sambons datorer...
Bild
leonie skrev:Här är en bild till...

Bild
Dags för ett nytt sjalberoende :lol: ? Jag har dåligt tålamod med stickbeskrivningar och har inte kommit nånvart har ju faktiskt lyckats med en sån här...Mitt tålamod har hittills inte klarat av annat än halsdukar och sjalar...+ ett par ullbyxor iofs...jättefin men i akrylgarn så jag ska nog fixa en till...i ull. Din regnbåge var ju kanonfin! :love:
leonie skrev:
Innana skrev:Hörni. Nu behöver jag tips på en mjuk fin sjal att ha över axlarna, en stor, en sån som Ida i Raskens har när hon ska ut och hämta ved ni vet :lol:

Jag måste ju rekommendera dig att sticka en härlig "hjärtevärmare"! De är jättelätta att sticka, bara rätstickning (jag kan lägga ut mönster om du vill). De blir stora med långa snibbar som man kan svepa om och knyta i ryggen om man vill.

Här är en bild på en hjärtevärmare jag gjorde förra året. Tyvärr har jag inte någon bild där jag har den på mig, tror de bilderna ligger i nån av sambons datorer...
Bild
Ja, jättegärna! Vad superfina de var! Precis en sån jag behöver. Att ha som värme, filt, en kram...
Användarens profilbild
Av Elsa
leonie: Vilka underbara sjalar! :love: Jag vill också gärna ha beskrivning. Jag har en gammal beställning på sjal till min mamma och nu börjar hon nog tycka det är dags att jag knåpar ihop nåt. Enkelt låter toppen, jag behöver ett projekt som inte upptar hela min koncentration så jag kan hålla koll på vad barnen härjar med samtidigt. :roll:

Jag har fått veta att vi ska få tillökning i släkten. :eld: Så nu klurar jag på en bebisfilt i present till den lilla. Garnstudio har en jättefin på sin sida i Fabel. Jag gillar det garnet starkt och tror att de blivande förädrarna kan göra det med. :app:
Tack för komplimangerna! :P
Mönstret är hämtat från boken Sköna sjalar av Lena Blidell. Här kommer det:

Sjalen stickas i rätstickning. Också den första maskan ska stickas rät på alla varv för att kanten ska bli elastisk.
Ökning: Plocka upp en länk mellan två maskor på varvet före.

Lägg upp 6 m och sticka enligt följande:
v 1 och alla udda varv: enbart räta maskor.
v. 2: 1 rm, öka 1 m, 1 rm, öka 1 m, 2 rm, öka 1 m, 1 rm, öka 1 m, 1 rm (= 10 m).
v. 4: 1 rm, öka 1 m, 3 rm, öka 1 m, 2 rm, öka 1 m, 3 rm, öka 1 m, 1 rm (= 14 m).
v. 6: 1 rm, öka 1 m, 5 rm, öka 1 m, 2 rm, öka 1 m, 5 rm, öka 1 m, 1 rm (= 18 m).
v. 8: 1 rm, öka 1 m, 7 rm, öka 1 m, 2 rm, öka 1 m, 7 rm, öka 1 m, 1 rm (= 22 m).
Fortsätt på detta sätt med 4 ökningar på alla jämna varv till dess sjalen har önskad storlek. Maska av löst.
Låt gärna en lös tråd i avvikande färg löpa med genom mittmaskorna för att lättare kunna se var mitten är.

Lagom storlek för mig var en bredd på ca 200 cm och en längd på ca 125 cm (från spets till spets).
I mönstet anges inget speciellt garn, bara "blandat återanvänt garn". Sticknr. 10. Jag använde tvåtrådigt ullgarn samt mohairgarn (hade en hel kasse liggande, garn som jag fått). Jag tog alltså en tråd av varje och stickade på sticknr. 9.
Kaffemoster skrev:Jag började förresten (smart.. jag har ju inga andra projekt som är pågående....) sticka ett par fingervantar igår!

Jag har ett superskönt sockgarn (gepart Strong ONE) som jag börjat två olika sockor i, men inte blivit nöjd med mönstret, så igår repade jag upp båda försöken och bestämde mig för att jag oftare använder hemstickade vantar än sockar - så nu har jag börjat på ett par Knotty
Vilka snygga vantar! :love: Sådana vill jag också sticka. Visst måste väl mamma, svärmor eller pappas fru vilja ha ett par sådana i julklapp?
erisara skrev:
Kaffemoster skrev:Jag började förresten (smart.. jag har ju inga andra projekt som är pågående....) sticka ett par fingervantar igår!

Jag har ett superskönt sockgarn (gepart Strong ONE) som jag börjat två olika sockor i, men inte blivit nöjd med mönstret, så igår repade jag upp båda försöken och bestämde mig för att jag oftare använder hemstickade vantar än sockar - så nu har jag börjat på ett par Knotty
Vilka snygga vantar! :love: Sådana vill jag också sticka. Visst måste väl mamma, svärmor eller pappas fru vilja ha ett par sådana i julklapp?
Det tror jag absolut! De var roliga att få till (jag har kommit till tumhålet på första vanten. Fingrarna är väl iofs kanske mindre kul ;-) )
  • 1
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?