Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zandrama
kvarnvik skrev:
Bubbi skrev:
zandrama skrev:Mer om KALen... Jag ahr nog bestämt mig för att hänga på. Jag har hittat billigt garn hos Liene, men frågan är om jag ska sticka en "sommarkofta" i äppelgrön bambu/bomull eller en vinterkofta i orange merinoull. Båda har rekommenderat sticknr 4-4,5, även om idelaet hade varit att hitta något lite tjockare garn.
4,5 går ändå hyfsat snabbt att sticka. Och nu har det stannat upp lite på hennes blogg, så du kommer nog hinna ifatt.
Jag har nog bestämt mig för att göra en liten kofta till H, så jag hinner hänga med :mrgreen: Jag har inte hunnit läsa igenom inläggen ordentligt än, men när jag läste så fattade jag inte riktigt, hoppas att det hjälper att läsa lite noggrannare.

Zandrama: vilka garner tittar du på hos liene? Jag vill också haa nåt som är till stickor 4 ungefär.

Marly, merinoull, jämförbart med Eskimo 15 kr/nystan, 50 g=130 m

Asia, 50% bomull, 50% bambu, 50 g=95 m, 19 kr/nystan
Användarens profilbild
Av tweed
zandrama skrev:
kvarnvik skrev:
Bubbi skrev:
zandrama skrev:Mer om KALen... Jag ahr nog bestämt mig för att hänga på. Jag har hittat billigt garn hos Liene, men frågan är om jag ska sticka en "sommarkofta" i äppelgrön bambu/bomull eller en vinterkofta i orange merinoull. Båda har rekommenderat sticknr 4-4,5, även om idelaet hade varit att hitta något lite tjockare garn.
4,5 går ändå hyfsat snabbt att sticka. Och nu har det stannat upp lite på hennes blogg, så du kommer nog hinna ifatt.
Jag har nog bestämt mig för att göra en liten kofta till H, så jag hinner hänga med :mrgreen: Jag har inte hunnit läsa igenom inläggen ordentligt än, men när jag läste så fattade jag inte riktigt, hoppas att det hjälper att läsa lite noggrannare.

Zandrama: vilka garner tittar du på hos liene? Jag vill också haa nåt som är till stickor 4 ungefär.

Undrar hur mycket det kan tänkas gå åt till en barnkofta/vuxenkofta?
Användarens profilbild
Av zandrama
kvarnvik skrev:
zandrama skrev:
kvarnvik skrev:
Bubbi skrev:

Undrar hur mycket det kan tänkas gå åt till en barnkofta/vuxenkofta?
Tant Kofta har 1130 meter garn ungefär, så jag gissar 10 nystan av det första och 12 av det andra till en vuxenkofta. Iaf för mig som gärna vill ha lite extra garn så det inte tar slut. :lol:
Användarens profilbild
Av tweed
Men, alltså, eskimo föreslås stickor 9-10 för, Marly stickor 4, är de verkligen jämförbara då? Undrar vad som är lagom tjockt garn för en barnkofta :hmm:
Användarens profilbild
Av zandrama
Men åh, :duh: , det var ett annat garn de hade som var jämförbart med Eskimo. Det andra stämmer dock.
Användarens profilbild
Av tweed
Ja, jag vill ändå inte ha så tjockt garn som eskimo, så det gör inget :D Men jag gillade tyvärr ingen av färgerna :roll: Tycker att den där sidan är lite svårnavigerad, jag glömmer liksom bort var jag har varit innan och letat... Vet du hur snabb hon är på leverans?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
kvarnvik skrev:Ja, jag vill ändå inte ha så tjockt garn som eskimo, så det gör inget :D Men jag gillade tyvärr ingen av färgerna :roll: Tycker att den där sidan är lite svårnavigerad, jag glömmer liksom bort var jag har varit innan och letat... Vet du hur snabb hon är på leverans?
Hon skickar när hon sett pengarna (eller ibland innan. Det kanske beror på om man handlat av henne tidigare) har jag för mig.
Jag har inte upplevt det som segt när jag beställt tror jag...
Användarens profilbild
Av tweed
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:Ja, jag vill ändå inte ha så tjockt garn som eskimo, så det gör inget :D Men jag gillade tyvärr ingen av färgerna :roll: Tycker att den där sidan är lite svårnavigerad, jag glömmer liksom bort var jag har varit innan och letat... Vet du hur snabb hon är på leverans?
Hon skickar när hon sett pengarna (eller ibland innan. Det kanske beror på om man handlat av henne tidigare) har jag för mig.
Jag tycker att sticknr-angivelserna är lite konstiga, brukar de stämma?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
kvarnvik skrev:
Kaffemoster skrev:
Nu ska vi se vad jag stickat av garn jag köpt från henne.....

Det bomullsgarn jag stickar min raglantröja i tycker jag stämmer bra.
Sen har jag stickat tofflor jag tovat, så jag har ju stickat rätt löst då - och inte helt jämförbart med sticknummer.
Och så en sjal i mohair, där jag också tror att jag följde (ungefär) markeringarna...

Så på det stora hela taget tror jag det stämt, ungefär. Vad är det du tycker verkar konstigt?
Användarens profilbild
Av tweed
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:
Kaffemoster skrev:
Nu ska vi se vad jag stickat av garn jag köpt från henne.....

Det bomullsgarn jag stickar min raglantröja i tycker jag stämmer bra.
Sen har jag stickat tofflor jag tovat, så jag har ju stickat rätt löst då - och inte helt jämförbart med sticknummer.
Och så en sjal i mohair, där jag också tror att jag följde (ungefär) markeringarna...

Så på det stora hela taget tror jag det stämt, ungefär. Vad är det du tycker verkar konstigt?
Jag tycker att vissa garner som ser tunnare ut, anges större stickor till än garn som ser tjockare ut :hmm: Svårt att förklara begripligt.
Användarens profilbild
Av zandrama
Nu har jag beställt 12 nystan Asia i bomull/bambu. Hoppas leveransen går fort nu, och att det går bra och snabbt att sticka.

Bild
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
zandrama skrev:Nu har jag beställt 12 nystan Asia i bomull/bambu. Hoppas leveransen går fort nu, och att det går bra och snabbt att sticka.

Bild
Du får rapportera om hur garnet känns - jag är lite sugen på bambugarn, men har inte provat ännu.
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag lovar. De bambugarner jag har känt på tidigare har varit helt fantastiska, så jag hoppas att det här är liknande.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?