- mån jun 08, 2009 10:29
Här kan vi snacka om koft-KAL:en på http://tantkofta.blogspot.com/ 

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...
Moderatorer: Asia, krakri, God_cares
kvarnvik skrev:Bubbi skrev:Jag har nog bestämt mig för att göra en liten kofta till H, så jag hinner hänga medzandrama skrev:Mer om KALen... Jag ahr nog bestämt mig för att hänga på. Jag har hittat billigt garn hos Liene, men frågan är om jag ska sticka en "sommarkofta" i äppelgrön bambu/bomull eller en vinterkofta i orange merinoull. Båda har rekommenderat sticknr 4-4,5, även om idelaet hade varit att hitta något lite tjockare garn.4,5 går ändå hyfsat snabbt att sticka. Och nu har det stannat upp lite på hennes blogg, så du kommer nog hinna ifatt.Jag har inte hunnit läsa igenom inläggen ordentligt än, men när jag läste så fattade jag inte riktigt, hoppas att det hjälper att läsa lite noggrannare.
Zandrama: vilka garner tittar du på hos liene? Jag vill också haa nåt som är till stickor 4 ungefär.
zandrama skrev:Undrar hur mycket det kan tänkas gå åt till en barnkofta/vuxenkofta?kvarnvik skrev:Bubbi skrev:Jag har nog bestämt mig för att göra en liten kofta till H, så jag hinner hänga medzandrama skrev:Mer om KALen... Jag ahr nog bestämt mig för att hänga på. Jag har hittat billigt garn hos Liene, men frågan är om jag ska sticka en "sommarkofta" i äppelgrön bambu/bomull eller en vinterkofta i orange merinoull. Båda har rekommenderat sticknr 4-4,5, även om idelaet hade varit att hitta något lite tjockare garn.4,5 går ändå hyfsat snabbt att sticka. Och nu har det stannat upp lite på hennes blogg, så du kommer nog hinna ifatt.Jag har inte hunnit läsa igenom inläggen ordentligt än, men när jag läste så fattade jag inte riktigt, hoppas att det hjälper att läsa lite noggrannare.
Zandrama: vilka garner tittar du på hos liene? Jag vill också haa nåt som är till stickor 4 ungefär.
Marly, merinoull, jämförbart med Eskimo 15 kr/nystan, 50 g=130 m
Asia, 50% bomull, 50% bambu, 50 g=95 m, 19 kr/nystan
kvarnvik skrev:Tant Kofta har 1130 meter garn ungefär, så jag gissar 10 nystan av det första och 12 av det andra till en vuxenkofta. Iaf för mig som gärna vill ha lite extra garn så det inte tar slut.zandrama skrev:Undrar hur mycket det kan tänkas gå åt till en barnkofta/vuxenkofta?kvarnvik skrev:Bubbi skrev:Jag har nog bestämt mig för att göra en liten kofta till H, så jag hinner hänga medzandrama skrev:Mer om KALen... Jag ahr nog bestämt mig för att hänga på. Jag har hittat billigt garn hos Liene, men frågan är om jag ska sticka en "sommarkofta" i äppelgrön bambu/bomull eller en vinterkofta i orange merinoull. Båda har rekommenderat sticknr 4-4,5, även om idelaet hade varit att hitta något lite tjockare garn.4,5 går ändå hyfsat snabbt att sticka. Och nu har det stannat upp lite på hennes blogg, så du kommer nog hinna ifatt.Jag har inte hunnit läsa igenom inläggen ordentligt än, men när jag läste så fattade jag inte riktigt, hoppas att det hjälper att läsa lite noggrannare.
Marly, merinoull, jämförbart med Eskimo 15 kr/nystan, 50 g=130 m
Asia, 50% bomull, 50% bambu, 50 g=95 m, 19 kr/nystan
kvarnvik skrev:Ja, jag vill ändå inte ha så tjockt garn som eskimo, så det gör ingetHon skickar när hon sett pengarna (eller ibland innan. Det kanske beror på om man handlat av henne tidigare) har jag för mig.Men jag gillade tyvärr ingen av färgerna
Tycker att den där sidan är lite svårnavigerad, jag glömmer liksom bort var jag har varit innan och letat... Vet du hur snabb hon är på leverans?
Kaffemoster skrev:Jag tycker att sticknr-angivelserna är lite konstiga, brukar de stämma?kvarnvik skrev:Ja, jag vill ändå inte ha så tjockt garn som eskimo, så det gör ingetHon skickar när hon sett pengarna (eller ibland innan. Det kanske beror på om man handlat av henne tidigare) har jag för mig.Men jag gillade tyvärr ingen av färgerna
Tycker att den där sidan är lite svårnavigerad, jag glömmer liksom bort var jag har varit innan och letat... Vet du hur snabb hon är på leverans?
Jag har inte upplevt det som segt när jag beställt tror jag...
kvarnvik skrev:Nu ska vi se vad jag stickat av garn jag köpt från henne.....Kaffemoster skrev:Jag tycker att sticknr-angivelserna är lite konstiga, brukar de stämma?kvarnvik skrev:Ja, jag vill ändå inte ha så tjockt garn som eskimo, så det gör ingetHon skickar när hon sett pengarna (eller ibland innan. Det kanske beror på om man handlat av henne tidigare) har jag för mig.Men jag gillade tyvärr ingen av färgerna
Kaffemoster skrev:Jag tycker att vissa garner som ser tunnare ut, anges större stickor till än garn som ser tjockare utkvarnvik skrev:Nu ska vi se vad jag stickat av garn jag köpt från henne.....Kaffemoster skrev:Jag tycker att sticknr-angivelserna är lite konstiga, brukar de stämma?kvarnvik skrev:Ja, jag vill ändå inte ha så tjockt garn som eskimo, så det gör ingetHon skickar när hon sett pengarna (eller ibland innan. Det kanske beror på om man handlat av henne tidigare) har jag för mig.Men jag gillade tyvärr ingen av färgerna
Det bomullsgarn jag stickar min raglantröja i tycker jag stämmer bra.
Sen har jag stickat tofflor jag tovat, så jag har ju stickat rätt löst då - och inte helt jämförbart med sticknummer.
Och så en sjal i mohair, där jag också tror att jag följde (ungefär) markeringarna...
Så på det stora hela taget tror jag det stämt, ungefär. Vad är det du tycker verkar konstigt?
zandrama skrev:Nu har jag beställt 12 nystan Asia i bomull/bambu. Hoppas leveransen går fort nu, och att det går bra och snabbt att sticka.Du får rapportera om hur garnet känns - jag är lite sugen på bambugarn, men har inte provat ännu.
We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]
The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]
All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]
this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]
Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?