Hilda skrev:Apelsin skrev:Hilda skrev:På edenbaby är "omsluten ryggsäck" samma som "shbc" 
Men det här är ett vanligt omslut
Kära Melon, vad är det du inte förstår? ta nu en sjal, utan bebis i och testa framför datorn så tror jag du förstår.
Jag tror att en bildserie inte skulle ge så mycket, hellre då en inspelad sekvens, men det är jag rät tveksam till att göra.
Jag KAN inte lära mig vad olika knytningar heter. Omslut, omslutet kryss, ryggomslut, ryggsäck, omsluten ryggsäck
Den jag brukar göra trodde jag hette omslut, men då knyter jag ju först under armarna. Vad är ett "vanligt" omslut? 
Den du gör alldeles strålande bra är omslut på rygg. (Den jag såg dig göra när du köpte ringsjalen.) Största skillnaden är att hon börjar med att svinga barnet över axeln, lägga ändarna över axlarna och sedan dra åt i fållarna så att barnet sitter i en påse. Sedan krånglar hon armarna över sjalen, så att barnet sitter kvar högt upp, men man kan börja knyta omslut= ändarna i kryss över barnets rygg. Du gör knut på bröstet först, det gör inte Apelsin. Apelsin har också ett extraknep för att tajta till över barnets rygg, som är väldigt svårt att beskriva i ord. Men hon försöker i andra stycket. (Vet inte om jag förstod helt fast jag har sett det göras.)
Dags för en sjalträff med tema ryggknytning? Det är många namn på samma knytningar, det håller jag med om. Många varianter också.