Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Itis
http://www.smartson.se/test/barn/barselar.htm

Där kan man kolla ett test gjort på flera bärredskap och vilken j*vla smörja!

"Men det är också viktigt att barnet snabbt kan komma i och ur selen"...eh, DET står med, men inget om hur barnet sitter i sjalen/selen! Vad bra att prioritera 10 sekunder kortare "montering" av en sele än den viktiga delen att barnet ska ha det bra när den väl sitter där! :evil:
Användarens profilbild
Av Clifford
Vad är det för skillnad på att få i barnet i en ergo och få i barnet i en patapum? :shock: Och hur gammalt är testet, för patapum har ju visst huvudstöd. Och hur i all världen kan en BB vara bästa köp? :lol:
Användarens profilbild
Av sagogrynet
:shock:
Den vanliga bärselen av typen Babybjörn frigör armar och händer för den som bär barnet och hjälper till att förebygga rygg- och höftproblem genom att fördela tyngden jämnt över rygg och axlar. Därmed minskar belastningen på utsatta punkter.
:rofl:
De som marknadsför bärsjalar hävdar att detta sätt att bära ger barnet mer lugn och trygghet, samt bättre hälsa. Tror man på det, eller om man har ett barn som ofta vill bli buret, är bärsjalen ett bra alternativ. Men det är inget man snabbt slänger på sig för ett hastigt ärende.
.."hävdar att".. "tror man på det" ..." inget man snabbt slänger på sig" .. :hmm: Skribenten verkar vara lite partisk, h*n har tydligt något emot sjalar.

Sjalen fick betyget "3/5, Bra men svår"
Ja, sjalen är väldigt svår.... bara till för oss mycket smarta personer! :lol: :hellu:
Användarens profilbild
Av Gullan
Ja, man kan undra hur såna tester görs :shock:
BabyBjörn måste betala bra för att hamna i högsta betyg... Skulle slå vad om att de flesta av "oss" gör ett omslutetX på magen snabbare än någon sätter på sig babybjörn-selen... i alla fall en nybörjare... *suck* det visar bara hur "köpta" testerna är :(
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Ska vi hjälpas åt att maila dom och trycka på lite för ett bättre test som dessutom tar upp frågor som ergonomi för bärare och barn samt rygg-/axelsmärtor?

På bärsjalen kunde man kanske, med rätt vilja (vilket testpersonen inte hade) skriva att man kommer underfund med knytningen efter ett tag och att det då går smidigare...men testar man en gång så erre kart det är krångligare....

pyttsan för bajstestet!
Användarens profilbild
Av zmurfan
Bärsjal = svår ?????
Jag hade med mig dem till neo i Fredags och en av tjejerna jag jobbade med provknöt min provbebisdocka och det gick både fort och lätt och hon tyckte inte det var svårt alls. Och det var första gången hon provade sjal öht.
Användarens profilbild
Av ylkir
Men hur har de utfört det testet egentligen??? har de överhuvudtaget provat selarna?
De skriver att det är nästintill omöjligt att få barnet på ryggen själv med en patapum, men att det går med en ergo. Jag har haft båda, och gör precis på samma sätt oavsett vilken sele jag använder.
Oerhört partiskt test..vet inte om jag skall skaratt eller gråta !
Användarens profilbild
Av ylkir
....dessutom skulle jag gärna vilja se den person som bär ett barn på 90 cm i en babybjörn-sele, som enligt testet är fullt möjligt :)
Användarens profilbild
Av Mirjam
Det har jag sett, en liten pojke (ingen bebis!) buren av äldre man (typ morfar). Selen satt på sniskan, hälften av spännena oknäppta. Det såg inte särskilt bekvämt ut för någon.
Av eamane
Ah var det där ifrån han hade fått den undersökningen? Trodde det var nått som babybjörn hade sponsrat... Det var en tråd på FL för ett tag sen om den undersökningen, han hade citerat den i TS och jag undrade hur i hela friden de hade fått såna konstiga testresultat. Kankse en bunt ergonomer och sjukgymnaster och likande skulle kunna göra en mer rättvis test?
Användarens profilbild
Av Helen
En anna bärsjalsförsäljare berättade om ett test de blivit ombedda att medverka i. De som gjorde testet ville helt enkelt ha produkter att testa, men egentligen ingen hjälp förutom det.
Kollegan ( min) sa då att de fick gärna låna sjalar och selar men att hon ville vara där och visa föräldrarna hur de skulle användas, samt vara till hands vid behov.
Det kollegan sedan berättade var en skrämmande berättelse om hur test kan gå till.
Hon hade fått några minuter med varje familj för att visa hur de skulle knyta eller sätta på sig en sele beroende på vad just den familjen skulle testa. De stod på en varm innergård i flera timmar medan de väntade på att filmteamet skulle filma familj för familj. Barnen blev gnälliga och jag förstod att det inte var något vidare.
De som höll i testet sa till kollegan att när hon visat kunde hon gå där i från. Då behövdes hon inte mer.
Hon sa att hon ville vara kvar i fall att. ( anade väl katastrofen komma)
Föräldrarna hade endast fått några minuter på sig att bli visade på en varm innergård och skulle därefter lämna ett omdömme om den produktern :shock: Hur är det möjligt?
De skulle dessutom filmas i olika miljöer så det såg ut som om de använt produktern länge. ( som tex. att gå och handla)
Gissa vilken produkt föräldrarna tidigare använt? Gissa vilken som fick bäst betyg?
En kvinna sa något i stil med " jag förstår inte vilket skydd regnmösan på selen ger i det materialet" Det var en bärsele med nackstöd.. suck...

Det skrämmande i allt detta tycker jag är att så många blivande och nybliva föräldrar tar de här testen på blodigaste allvar och räknar med att allt gått till på ett "bra" sätt.

Varje familj borde i alla fall haft de produkter de skulle testat minst en vecka per produkt.

Jag hade mina blöjor med i ett test i början av året. Där fick testfamiljen ha blöjorna i drygt 1 månad. Varje familj hade då 2 olika typer av blöjor att testa under den tiden. De var 7 famiijer ( har jag för mig) Jag tyckte det var bättre.
Dock hade endast en familj varje sort vilket i sig blir snedviridet för just det barnen passar kanske inte i den modellen eller att en sort blir höljd till skyarna. Det hade varit bättre med flera familjer vilket då gett varje blöjsort en mer nyanserad bild.
I det testet var det ett företag som var representerat i 5 av 7 familjer...
Det testet föll ut väldigt positvit för mig, men det kunde gått på andra hållet också om barnet inte passat i blöjan, eller föräldrarna inte tyckt om ett pocket system.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Det är ju tur att man tänker själv och inte bara läser tester....
Har burit i en äldre modell (-98 ) BB och fick så ont i axlarna efter bara en liten stund med de första barnen (som nu är 7½ och 6år). Funderade väl redan då hur mammorna i afrika kunde bära sina små så länge. Men visste ju inte om något annat :?

Men den här gången började jag spana sjal redan innan lillan kommit ut och är ännu så länge ägare till en tricot slen och har en vattenringsjal beställd och önskar mig en vävd i födelsedagspresent (fyller i aug).... :loving: :blahblah:

Men hade jag lyssnat på ett sånt där test hade jag ju kört på med BB och trott att det var fel på mig. :P

Nej fram med lite ordentligare tester där familjerna verkligen får testa ALLA olika i 1 vecka (med ordentliga instruktioner) och sedan göra en bedömning, det blir lite mer "rätt"
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?