En anna bärsjalsförsäljare berättade om ett test de blivit ombedda att medverka i. De som gjorde testet ville helt enkelt ha produkter att testa, men egentligen ingen hjälp förutom det.
Kollegan ( min) sa då att de fick gärna låna sjalar och selar men att hon ville vara där och visa föräldrarna hur de skulle användas, samt vara till hands vid behov.
Det kollegan sedan berättade var en skrämmande berättelse om hur test kan gå till.
Hon hade fått några minuter med varje familj för att visa hur de skulle knyta eller sätta på sig en sele beroende på vad just den familjen skulle testa. De stod på en varm innergård i flera timmar medan de väntade på att filmteamet skulle filma familj för familj. Barnen blev gnälliga och jag förstod att det inte var något vidare.
De som höll i testet sa till kollegan att när hon visat kunde hon gå där i från. Då behövdes hon inte mer.
Hon sa att hon ville vara kvar i fall att. ( anade väl katastrofen komma)
Föräldrarna hade endast fått några minuter på sig att bli visade på en varm innergård och skulle därefter lämna ett omdömme om den produktern

Hur är det möjligt?
De skulle dessutom filmas i olika miljöer så det såg ut som om de använt produktern länge. ( som tex. att gå och handla)
Gissa vilken produkt föräldrarna tidigare använt? Gissa vilken som fick bäst betyg?
En kvinna sa något i stil med " jag förstår inte vilket skydd regnmösan på selen ger i det materialet" Det var en bärsele med nackstöd.. suck...
Det skrämmande i allt detta tycker jag är att så många blivande och nybliva föräldrar tar de här testen på blodigaste allvar och räknar med att allt gått till på ett "bra" sätt.
Varje familj borde i alla fall haft de produkter de skulle testat minst en vecka per produkt.
Jag hade mina blöjor med i ett test i början av året. Där fick testfamiljen ha blöjorna i drygt 1 månad. Varje familj hade då 2 olika typer av blöjor att testa under den tiden. De var 7 famiijer ( har jag för mig) Jag tyckte det var bättre.
Dock hade endast en familj varje sort vilket i sig blir snedviridet för just det barnen passar kanske inte i den modellen eller att en sort blir höljd till skyarna. Det hade varit bättre med flera familjer vilket då gett varje blöjsort en mer nyanserad bild.
I det testet var det ett företag som var representerat i 5 av 7 familjer...
Det testet föll ut väldigt positvit för mig, men det kunde gått på andra hållet också om barnet inte passat i blöjan, eller föräldrarna inte tyckt om ett pocket system.