Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Alex
Jag åkt emycket buss med felix, då vi inte hade bil när han var liten. Jag hade honom oftast i Babybjörnen (jag vet, jag vet), sittandes baklänges. Det kändes säkrast. Åker fortfarande alltid baklänges om det går när jag åker buss eller tåg.
Användarens profilbild
Av myralea
Just idag var jag med om det som inte får hända och som jag alltid undrat över vad som händer om det händer. Det var glashalt på landsvägen och bussen kör i diket, tippar lite åt höger och sittvagnen, ja för en gångs skull hade jag barnvagn och inte bärsjal, voltar åt sidan! För en gångs skull hade jag slarvat med att spänna fast vagnen i bussen. :shock:

Lillplutten klarade sig utan skråmor och såg mest förvånad ut, den vadderade åkpåsen dämpade dunsen och han föll inte ur barnvagnen. Det var mest jag som blev rädd och skakig efteråt...
Nu känns tanken på att åka buss inte speciellt kul och jag vet inte riktigt hur jag ska åka säkert längre! Vi åker ju en hel del (landsvägs)buss och pendeltåg till vardags. Bärsjal eller sittvagn? Allt känns som ganska dåliga alternativ idag, imorgon kanske det känns bättre igen?
Användarens profilbild
Av visslan
Hua, M! Vilken läskig historia. :klappar:

Jag skulle säga som Suskiv skriver, att det är säkrast i vagnen, trots allt. Det enda problemet med den lösningen är väl att på överfulla innerstadsbussar får man sällan plats med en vagn med ryggen mot färdriktningen. Å andra sidan kommer de bussarna sällan upp i särskilt höga hastigheter och lär kanske inte välta heller. Om de krockar skadar de nog snarare den de krockar med, är min erfarenhet. :?
Användarens profilbild
Av mörten
Emma2 skrev:Ni med sjal, hur byter ni blöjor på stan... jag brukar göra det i vagnen, när jag haft sele el sjal har jag fått göra det på ngt toagolv, kanske inte så kul....
Det brukar alltid finnas någon toa som har skötbord, så det har inte varit några problem. Har med en extra handduk att lägga som skydd bara.
Användarens profilbild
Av Alven
mörten skrev:
Emma2 skrev:Ni med sjal, hur byter ni blöjor på stan... jag brukar göra det i vagnen, när jag haft sele el sjal har jag fått göra det på ngt toagolv, kanske inte så kul....
Det brukar alltid finnas någon toa som har skötbord, så det har inte varit några problem. Har med en extra handduk att lägga som skydd bara.
I knät om det inte finns skötbord, eller på nån soffa. Sjalen funkar ju som underlag. Sen kan mina stå upp med stöd ganska tidigt, från 8 månader eller så, och då är det ju inga problem.
Av Lenaskeå
Jag har jobbat på buss & i dom bussar som det finns bälte i är det LAG att ha det på sig! Man får enligt lag INTE ha bebisen i sele utan hon/han ska sitta fast i babyskydd. Barnvagn är alltså inte heller lagligt. Sen kan det ju bero på kontrollanten men alla ska sitta fastspända! Stadsbussarna har jag ingen koll på men där kan man ju intre sätta fast ett babyskydd.

Tråkigt svar va?! Jag brukar åka buss ibland mellan Skeå - Sundsvall & jag skulle älska att bära sonen i sele el sjal då han lessnat på att sitta i stolen.
Användarens profilbild
Av visslan
Lenaskeå skrev:Jag har jobbat på buss & i dom bussar som det finns bälte i är det LAG att ha det på sig! Man får enligt lag INTE ha bebisen i sele utan hon/han ska sitta fast i babyskydd. Barnvagn är alltså inte heller lagligt. Sen kan det ju bero på kontrollanten men alla ska sitta fastspända! Stadsbussarna har jag ingen koll på men där kan man ju intre sätta fast ett babyskydd.

Tråkigt svar va?! Jag brukar åka buss ibland mellan Skeå - Sundsvall & jag skulle älska att bära sonen i sele el sjal då han lessnat på att sitta i stolen.
På innerstadsbussarna i Stockholm finns det inte bälte. Jag tror de finns i vissa av bussarna som kör i förorter och längre sträckor. Men att någon skulle ha med sig barnstol till en sådan buss är nog inte särskilt troligt. :?
Av Lenaskeå
visslan skrev:
Lenaskeå skrev:Jag har jobbat på buss & i dom bussar som det finns bälte i är det LAG att ha det på sig! Man får enligt lag INTE ha bebisen i sele utan hon/han ska sitta fast i babyskydd. Barnvagn är alltså inte heller lagligt. Sen kan det ju bero på kontrollanten men alla ska sitta fastspända! Stadsbussarna har jag ingen koll på men där kan man ju intre sätta fast ett babyskydd.

På innerstadsbussarna i Stockholm finns det inte bälte. Jag tror de finns i vissa av bussarna som kör i förorter och längre sträckor. Men att någon skulle ha med sig barnstol till en sådan buss är nog inte särskilt troligt. :?
Jag menade mest på långfärdsbussarna, på stadsbussarna finns det ju inte bälten så där går det inte att spänna fast en bilstol. Finns det inga bältet gäller ju inte bälteslagen så hur en bebis åker säkert i en sån buss vet jag inte, det går nog inte. I dom fallen är nog sele/sjal ett bra alternativ, speciellt om man ger barnet stöd för huvudet vid ev krock.

Det är chaufförens ansvar att se till att barnen har bälte i bussarna men dom vuxna bär själva ansvaret att ta på sig bältet. Tyvärr är det omöjligt för en chaufför att kolla så att alla barn har bältet på, jag tycker att det är föräldrarnas ansvar att försöka lära barnen att bältet är bra att använda. Min sambo kör buss & idag kör han skolbarn, det är inte roligt alla gånger! Ni föräldrar som har barn som åker buss utrustad m bälte - försök att lära barnen att använda bältet, skolbarn är ofta ganska stökiga & är olyckan framme så kan det gå illa!

Taxichaufförarna får utbildning där dom lär sig hur bilstolar används, tyvärr är det långt ifrån alla barn som sitter bra i skoltaxi. Jag tror att man som förälder har rätt att kräva att ens barn sitter på godkänd stol/kudde. Man tänker inet på såna här saker - iallafall inte inna det händer en olycka!
Användarens profilbild
Av visslan
Fast jag vet att det finns bälte på bussar som åker till de mer perifera orterna i stockholmsområdet (t.ex. Norrtälje eller Södertälje), men jag tror inte att någon skulle komma på tanken att ta en bilbarnstol med sig på dem. Oftast är man ju på väg in till stan eller något shoppingcenter. Vad ska man då göra av barnstolen när man kommit fram eller om man ska vidare med pendeltåg? Det funkar helt enkelt inte.

Däremot är det viktigt att lära större barn om bälte, som du säger.
Användarens profilbild
Av Lando
Har åkt både buss och tåg samt flugit med liten son i bärsjal. Det känns bäst att ha barnet fram på bröstet när det finns mycket folk i rörelse (och självklart om man skall sitta ner :wink: ). Är det en längre resa brukar jag ta ut lillkillen ur långsjalen och eventuellt ha med en ringsjal som jag lätt kan fånga upp honom i om han skulle somna vid bröstet. Vår gosse är en livlig liten Houdini som gärna vill ut och sträcka på sig ibland (och så EC'ar vi så han skall ut ur sjalen med jämna mellanrum), så jag tycker ett dubbelt kryss är den enklaste knytningen för att inte behöva knyta om varje gång.
Här i Madrid där vi befinner oss just nu åker vi mycket metro och ibland är det ganska trångt. Det går oftast bra, men bara om jag står upp. Sitter jag ner protesterar lillkillen direkt, så jag får avböja alla erbjudanden om sittplats (spanjorerna är vilt artiga mot en sjalmamma - män som kvinnor, unga som gamla - alla är ivriga att avstå sin plats :tumup:. Trevligt!).
Lando skrev:Har åkt både buss och tåg samt flugit med liten son i bärsjal. Det känns bäst att ha barnet fram på bröstet när det finns mycket folk i rörelse (och självklart om man skall sitta ner :wink: ). Är det en längre resa brukar jag ta ut lillkillen ur långsjalen och eventuellt ha med en ringsjal som jag lätt kan fånga upp honom i om han skulle somna vid bröstet. Vår gosse är en livlig liten Houdini som gärna vill ut och sträcka på sig ibland (och så EC'ar vi så han skall ut ur sjalen med jämna mellanrum), så jag tycker ett dubbelt kryss är den enklaste knytningen för att inte behöva knyta om varje gång.
Här i Madrid där vi befinner oss just nu åker vi mycket metro och ibland är det ganska trångt. Det går oftast bra, men bara om jag står upp. Sitter jag ner protesterar lillkillen direkt, så jag får avböja alla erbjudanden om sittplats (spanjorerna är vilt artiga mot en sjalmamma - män som kvinnor, unga som gamla - alla är ivriga att avstå sin plats :tumup:. Trevligt!).
:? ECár? :? :? :?
Av Jinxan

Men hur sjutton ska man spänna fast babyskydden i bussarna? Vi har inte långfärdsbussar men landsorts bussar och där finns det i alla fall bälten, men inte trepunktsbälten.
Användarens profilbild
Av Lando
visslan skrev:
Pyrets mamma skrev:
:? ECár? :? :? :?
EC = Elimination Communication eller toalettkommunikation. http://www.ecsweden.se/ har en bra FAQ med mer information. Finns även en egen avdelning här på forumet.
Ja, precis som Visslan skriver så är EC = toakommunikation = tyda de tecken och signaler som det lilla barnet ger ifrån sig när det vill kissa eller bajsa och låta det göra sina behov utanför blöjan (i t ex potta, vasken, toa etc.)
Läs absolut mer på de sidor som rekomenderades av Visslan! EC är något av det bästa som hänt oss :vågen:
(och förlåt trådkapning...)
Senast redigerad av Lando den tor apr 09, 2009 09:47, redigerad totalt 1 gånger.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?