visslan skrev:Lenaskeå skrev:Jag har jobbat på buss & i dom bussar som det finns bälte i är det LAG att ha det på sig! Man får enligt lag INTE ha bebisen i sele utan hon/han ska sitta fast i babyskydd. Barnvagn är alltså inte heller lagligt. Sen kan det ju bero på kontrollanten men alla ska sitta fastspända! Stadsbussarna har jag ingen koll på men där kan man ju intre sätta fast ett babyskydd.
Tråkigt svar va?! Jag brukar åka buss ibland mellan Skeå - Sundsvall & jag skulle älska att bära sonen i sele el sjal då han lessnat på att sitta i stolen.
På innerstadsbussarna i Stockholm finns det inte bälte. Jag tror de finns i vissa av bussarna som kör i förorter och längre sträckor. Men att någon skulle ha med sig barnstol till en sådan buss är nog inte särskilt troligt. 
Jag menade mest på långfärdsbussarna, på stadsbussarna finns det ju inte bälten så där går det inte att spänna fast en bilstol. Finns det inga bältet gäller ju inte bälteslagen så hur en bebis åker säkert i en sån buss vet jag inte, det går nog inte. I dom fallen är nog sele/sjal ett bra alternativ, speciellt om man ger barnet stöd för huvudet vid ev krock.
Det är chaufförens ansvar att se till att barnen har bälte i bussarna men dom vuxna bär själva ansvaret att ta på sig bältet. Tyvärr är det omöjligt för en chaufför att kolla så att alla barn har bältet på, jag tycker att det är föräldrarnas ansvar att försöka lära barnen att bältet är bra att använda. Min sambo kör buss & idag kör han skolbarn, det är inte roligt alla gånger! Ni föräldrar som har barn som åker buss utrustad m bälte - försök att lära barnen att använda bältet, skolbarn är ofta ganska stökiga & är olyckan framme så kan det gå illa!
Taxichaufförarna får utbildning där dom lär sig hur bilstolar används, tyvärr är det långt ifrån alla barn som sitter bra i skoltaxi. Jag tror att man som förälder har rätt att kräva att ens barn sitter på godkänd stol/kudde. Man tänker inet på såna här saker - iallafall inte inna det händer en olycka!