Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Smultronbarn
Jag undrar hur många som burit sina nyfödda i en Manduca?
Funkar det bra? Sitter barnet bra? Är den lätt att hantera själv? (dvs stoppa ur och i barnet, knäppa, ta på selen mm).
Är intruktionsboken lätt att förstå? Hur länge kan man bär i den åt gången?

Jag har en bekant som precis fått barn och som gärna vill ha en sele, då hon har hundar som måste rastas. Funkar tydligen inte med barnvagn... :roll: Men för en person som bara känner till Babybjörn tidigare, och som nog inte har tålamod med en sjal så undrar jag alltså om hon skall sats på en manduca. Har fattat det som att babyinsatsen sitter fast i den och att det förenklar hanteringen något (istället för en lös som det är till Ergon).

Tips och råd mottages tacksamt!!! :D

Jag försöker verkligen lobba för ergonomiskt bärande, och om inte för att det är mycket bättre för mor och barn, så för att hon kan använda selen så mycket längre. Eller ska man helt enkelt tänka att bättre att bära i ett halvkasst redskap än att inte bära alls? :hide: :hmm:
Av Smultronbarn
Just det, glömde skriva att bäraren är ca 160 cm å småkraftigt byggd om det kab vara till nån hjälp. :tumup:
Användarens profilbild
Av teres
Burit nästan nyfödd i Manducan, funkade bra, är inte svårt alls. Jag är mer än småkraftigt byggd :lol:
Fast trikåsjal är mycket mysigare.
Användarens profilbild
Av telistant
Satte både manducan och sinon på kusinen med nyfödd (tre veckor tror jag han var) och det såg jättekonstigt ut i manducan tyckte jag, hon blev mer förtjust i sinon och pojken blev väldigt nöjd. Jag lånade ut sinon till henne men fick tillbaka den ganska snart och använd en gång, det var för bökigt eller nåt :( . Selen använde vi ju själva så vi kunde inte avvara den.
Av Smultronbarn
Tack för era svar! :D
Tyvärr har jag inte möjlighet att hjälpa henne med någon sjalknytning, då hon bor i en helt annan del av landet...
Antingen blir det Babybjörn eller någon annan sele tror jag. Tror att det måste vara enkelt och gå hyfsat fort att ta av och på då hon är ensamstående och har mycket "fart och fläkt" i sitt liv.
Användarens profilbild
Av Jemmah
Jag tyckte att manducan var trasslig. Men jag :heart: ju trikåsjal. Nu när G var 2,5 mån fick vi hem en Beco butterfly. Den känns bättre till bebis tycker jag. Mjukare och mindre trassel i och med att bebisinsatsen sitter fast och man inte behöver hålla på och knäppa knappar.
Användarens profilbild
Av Filantra
Trikåsjal är ju absolut mysigast för en nyfödd tycker jag. Och knytningen kan man ju , lära sig genom instruktionshäftet till sjalen eller här på instruktionerna på sb, så det kan hon säkert lösa även om du inte har möjlighet att hjälpa henne "live". Just med trikåsjalen är det ju så superpraktiskt att man kan ha den färdigknuten på sig hela dagen och sätta i och ur barnet allt efter behov. Och så orkar man bära så mycket längre i en sjal än i en babybjörn-sele. Så jag vill nog ändå slå ett slag för en mjuk och go trikåsjal med tillhörande knytinstruktion till din väninna!
Av LillaGrodan
Jag håller med andra här om att trikåsjal är mysigast till nyfödd. Nu välsignades vi dock med en liten grabb med en alldeles egen och mycket stark vilja. Han vägrade både vagn och sjal. I manducan trivdes han dock, så det blev manducan för hela köret....tills han var drygt ett år :-). Fungerade fint. Hoppas nu att nästa barn ska vara mer vänligt inställd till sjal ;-). Har en sino som ligger och väntar :-)
Av Signatur
Jag kom inte överens med Manducan, men maken älskar den. Han har burit vår lilla i den sedan hon var två veckor gammal. Den är bökigare än en babybjörn och maken knorrar ibland på att jag är dum som inte låter honom använda babybjörnen. Men nu har han lärt sig Manducan och tycker som sagt var att den är kanon.

Vi har en Beco Butterfly också, men jag tycker att lillan sitter betydligt sämre i den. Det är som om babyinsatsen är för stor eller för långt ner och hennes fötter kläms/får inte plats.
Av Smultronbarn
Jag pratade nyss med en familjemedlem till hon som nyss fått barn. Han tyckte "jamen släng med en sån där sjal också så får vi se..." :tumup: när jag försökte förklara varför det var bättre med en ergonomisk sele. Så kanske det lutar åt en babybjörn och en av mig utlånad sele.... Låter det som om det skulle vara en tänkbar (om än inte kanske optimal) lösning?

Jag hade ändå tänkt sälja min trikåsjal, så kanske den får flytta vidare på annat sätt då istället. :wink:

Men hjälp! :hmm: Jag har inga knytinstruktioner kvar, och har bara testat sjalen ett par gånger själv. Tips på bra knytningar jag kan skriva ut och skicka med???? Det är en Moby Wrap jag har vill jag minnas (skogsgrön lita tjock sjal som ligger nånstans i garderoben).
Av Smultronbarn
Tack! Ska titta där! :D
Användarens profilbild
Av rödsammet
Har en god vän som använt manduca direkt på sin nyfödda och som varit otroligt nöjd med den. Var en liten skrikhals i början, så utan manducan hade de inte klarat sig säger han! :wink:
Användarens profilbild
Av snisk
Här har sambon också använt manducan nästan från första början. Funkade superbra!!
Användarens profilbild
Av Ezder
En tjej på ÖF provade min Manduca till sin 4-kilosbebis (för tidigt född, precis fullgången). Hon var jättenöjd med den och köpte sedan en egen, som hon använder nu. Hon har dock svårt att få på sig den själv, med liten som inte kan hålla nacken själv.
Av Smultronbarn
Tack igen! :D

Är det insats till Becon också? Fast eller lös? :mitvit:
Har aldrig testat Beco (och knappt sett en) så är nyfiken.

Har precis lyckats övertala henne att prova min trikåsjal i alla fall! :tumup: Hoppas hon gillar och köper en egen...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?