Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Birgitta Bombadill
Hej,
Vad roligt att ni gillar mina bakelser :D
Det är riktigt härligt att se alla smörgåsar och tårtor. Lite lustigt att ni valt ost- och äggmackorna plus prinsesstårtan som var mina första skapelser oxå. Ja...och jordgubbstårtan förstås.

Här kommer lite tips - håll till godo.
Hobbyfilt är lätt att jobba med men, den blir sliten och noppig rätt fort. Dessutom funkar det inte att tvätta så bra.

Undvik lim. Mina smörgåsar har lite lim men även fast det är giftfritt och godkännt etc så är jag tveksam.

Velouren som jag har valt kommer från Andersson & Hjalmarsson, som har kanon kvalité. Velouren kan vara lite knepig att jobba med då den stretchar åt alla håll och kanter. Det kan lösas genom att stryka en tunn eller hård fliselin på baksidan. Botten kan behöva en hård fliselin.

Det är så super sött med pärlor som strössel, socker etc men jag har inga på mina bakelser pga att de kan lossna. Istället broderar jag eller syr fast applikationer.

Hmmmm.....det var allt jag kan komma på just nu. Nä - en sak till för att få till rätt form funkar det kanon att forma en svamp/skumgummi i rätt form och sedan lägga lite vadd kring.

Lycka till alla kreativa människor!
Användarens profilbild
Av jazoo
Birgitta Bombadill skrev:Hej,
Det är riktigt härligt att se alla smörgåsar och tårtor. Lite lustigt att ni valt ost- och äggmackorna plus prinsesstårtan som var mina första skapelser oxå. Ja...och jordgubbstårtan förstås.

Hobbyfilt är lätt att jobba med men, den blir sliten och noppig rätt fort. Dessutom funkar det inte att tvätta så bra.

Undvik lim. Mina smörgåsar har lite lim men även fast det är giftfritt och godkännt etc så är jag tveksam.

Velouren som jag har valt kommer från Andersson & Hjalmarsson, som har kanon kvalité. Velouren kan vara lite knepig att jobba med då den stretchar åt alla håll och kanter. Det kan lösas genom att stryka en tunn eller hård fliselin på baksidan. Botten kan behöva en hård fliselin.

Det är så super sött med pärlor som strössel, socker etc men jag har inga på mina bakelser pga att de kan lossna. Istället broderar jag eller syr fast applikationer.

Hmmmm.....det var allt jag kan komma på just nu. Nä - en sak till för att få till rätt form funkar det kanon att forma en svamp/skumgummi i rätt form och sedan lägga lite vadd kring.

Hej Birgitta,

tack för dina tips. Roligt att du hör av dig, jag blir glad att du är så generös med tipsen trots att vi ju faktiskt konkurrerar lite med din affärsidé.

/Johanna
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
jazoo skrev:
Birgitta Bombadill skrev:Hej,

Hej Birgitta,

tack för dina tips. Roligt att du hör av dig, jag blir glad att du är så generös med tipsen trots att vi ju faktiskt konkurrerar lite med din affärsidé.

/Johanna
:tumup: Håller med!
Användarens profilbild
Av werner
Har sytt dammsugare av fleece... (ska försöka fixa en bild) Nästa projekt är kanelbullar, chokladbollar, prinsessbakelser... Och smörgåsar. Och morötter. Så mkt jag vill göra - så lite tid :lol:
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Ni som har gjort princesstårtor, har ni rynkat det gröna tyget på förhand eller hur gjorde ni? Hur mycket större än botten mätte det gröna?

Chokladbollar, hur gör ni för att få dem runda och fina?
Användarens profilbild
Av He.ma
Sydde lite fika bröd till 3åringen som hon tog med sig till dagis. Dammsugarna är sydda i trikå och velour och bullarna i velour med pärlsocker av garn (vågade inte sy dit små pärlor som annars skulle vart fint enl mig :wink: )
Bild
Användarens profilbild
Av MammaMuckla
Åh vilka underbara skapelser, jag som precis är i startgroparna att börja virka lite mat och fika, suttit och surfat runt halva natten :-)

Vilken skaparglädje och inspiration alla verkar drivas av :-) såååå imponerad
Användarens profilbild
Av jazoo
Mamma Eli skrev:Ni som har gjort princesstårtor, har ni rynkat det gröna tyget på förhand eller hur gjorde ni? Hur mycket större än botten mätte det gröna?

Chokladbollar, hur gör ni för att få dem runda och fina?
Prinsesstårtan: Jag hade en grön cirkel som var kanske 35 cm i diameter och en brun (botten) som var kanske 20 cm i diameter. Sen nålade jag räta mot räta med en liten spetskant emellan (spetsen nålas fast på den inre cirkeln först, med spetsen inåt, sedan nålas de två cirklarna ihop). Välj ett ställe att börja nåla, sätt en nål genom båda cirklarna, sedan sätter du en nål på motsående sida av cirkeln, mitt över på den lilla och mitt över på den stora. Tag sedan och sätt nålar mitt emellan dessa nålar och så mittemellan de nya nålarna... På så sätt blir det gröna tyget jämnt rynkat runt om. Sy ihop på maskin men lämna en liten bit så att du kan vända den rätt, fyll med stoppning och sy igen det sista för hand.

Jag vet inte om det var någon bra förklaring, men med bebis i famn = skriver med en hand är det ungefär vad jag kan åstadkomma just nu.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?