Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Eaive1
Jag är en sån som är helt GALEN i sköljmedel, och vill ha mkt av detta i varje tvätt (dock parfymfri, sensitive)

Varför kan man inte ha det till sjalarna? Gäller det alla slags, trikå, vävd?
Användarens profilbild
Av Elin G
Sköljmedel innehåller ju en massa kemikalier som man inte vill att brnet ska få i sig (eller på koppen för den delen :roll: ). Många barn suger på sjalen och därför är det extra viktigt att undvika sköljmedel till sjalar.
Användarens profilbild
Av Eaive1
Jahaaa... Jag trodde det hade något med funktionaliteten att göra :oops:
Användarens profilbild
Av LillaG
Eaive1 skrev:Jahaaa... Jag trodde det hade något med funktionaliteten att göra :oops:
Det trodde jag med!

För kläder mår ju annars bra av lite sköljmedel har jag fått lära mig nu.
Då borde det ju gälla sjalar oxå? :hmm:
Användarens profilbild
Av Bina
LillaG skrev:Det trodde jag med!

OT... Jäklar vad snygg den är! *pekar mot avataren*
Användarens profilbild
Av LillaG
Bina skrev:
LillaG skrev:Det trodde jag med!

OT... Jäklar vad snygg den är! *pekar mot avataren*
Tack - bra att ha en där han ser lugn ut, så jag kan komma ihåg att det finns en låg växel på honom oxå :rofl:
Användarens profilbild
Av Alven
LillaG skrev:För kläder mår ju annars bra av lite sköljmedel har jag fått lära mig nu.
Kläderna mår kanske bra, men människor mår definitivt inte bra av att gå med tvål (som ju sköljmedel är) mot huden hela dagarna. Hos oss vinner människorna, och sköljmedel används endast närextremt syntetiska material ska tvättas för att undvika att de blir statiska.
Av gottegrisen
Fast sköljmedel sliter kläderna ganska bra och bleker färger ganska effektivt så jag undrar hur det kan vara bra för kläderna? Dessutom är det fullt med allergiframkallade medel och är inte särskilt bra för miljön, här används det inte alls, har ite ens det hemma.
Användarens profilbild
Av Aurian
gottegrisen skrev:Fast sköljmedel sliter kläderna ganska bra och bleker färger ganska effektivt, så jag undrar hur det kan vara bra för kläderna? Dessutom är det fullt med allergiframkallade medel
Nää, nu tror jag att det är dags att spräcka ett par myter :this: , här hemma används sköljmedel till den mesta tvätten, oparfymerad, ofärgad osv... :notes: Sköljmedlet minskar slitaget på kläderna genom att minska friktionen mellan kläderna vid centrifugering och hjälper dem att släta ut sig bättre, torka snabbare samt minskar statisk elektricitet och så blir de mjuka och goa utan att man behöver ta till torktumlaren (som ju verkligen är en klädslitare) Anledningen till att många upplever att sköljmedel bleker kläder är många gånger så enkel som ÖVERDOSERING, man har helt enkelt i för mycket medel, så maskinen lyckas inte skölja bort det, utan det bildas en hinna på plagget som blir tjockare för varje gång du tvättar =Visionellt bleks färgerna. Testar man sedan att tvätta plagget några (eller många) gånger utan att använda sköljmedel så kommer färgerna sakta fram igen (krävs förstås att kläderna håller hög kvalitet)
Det är alltså för det mesta helt okej att använda sköljmedel, men aldrig överdosera, hellre tvärtom.

Ett tips jag fått om man inte vill använda sköljmedel, men ändå vill ha den där mjukheten. Ta en tesked ättika i sköljmedelsfacket istället för sköljmedlet, det ska tydligen fungera, har ännu inte kommit mig för att testa, men en dag så ;-)
Användarens profilbild
Av Lindiwe
Froggie skrev:
Ett tips jag fått om man inte vill använda sköljmedel, men ändå vill ha den där mjukheten. Ta en tesked ättika i sköljmedelsfacket istället för sköljmedlet, det ska tydligen fungera, har ännu inte kommit mig för att testa, men en dag så ;-)
Tack, jag som precis skulle skriva in och fråga om det var någon som visste hur mycket ättika man skulle använda istället för sköljmedel. Jag testade med en kapsyl per tvätt igår och handdukarna blev väldigt mjuka och sköna och de luktade inte alls illa.
Av Pétronille
Lin skrev:
Alven skrev:
LillaG skrev:För kläder mår ju annars bra av lite sköljmedel har jag fått lära mig nu.
Kläderna mår kanske bra, men människor mår definitivt inte bra av att gå med tvål (som ju sköljmedel är) mot huden hela dagarna. Hos oss vinner människorna, och sköljmedel används endast närextremt syntetiska material ska tvättas för att undvika att de blir statiska.
:iagree: Samma här hos oss.
:iagree: Här kommer sköljmedel över huvud taget inte över tröskeln. Kan inte tänka mig att hälla kemikalier i sista sköljvattnet, inte för mina egna kläder heller (och inte heller för miljöns skull).

Jag vet inte om jag tror på att det skulle vara så bra för kläderna med sköljmedel heller, tycker det låter som reklam från tillverkarna. För övrigt så förstår jag inte varför tvätt inte ska få kännas nytvättad då den är ren, utan vara mjuk och sladdrig som när den legat i smutstvätten?
Användarens profilbild
Av schmut
Pétronille skrev:
:iagree: Här kommer sköljmedel över huvud taget inte över tröskeln. Kan inte tänka mig att hälla kemikalier i sista sköljvattnet, inte för mina egna kläder heller (och inte heller för miljöns skull).

Jag vet inte om jag tror på att det skulle vara så bra för kläderna med sköljmedel heller, tycker det låter som reklam från tillverkarna. För övrigt så förstår jag inte varför tvätt inte ska få kännas nytvättad då den är ren, utan vara mjuk och sladdrig som när den legat i smutstvätten?
det där är en modern myt, för man har inte sköljmedel i sista sköljvattnet. man ska skölja bort sköljmedel och tvätten ska inte kännas mjuk/sladdrig efteråt för då har man antingen för mycket sköljmedel eller en tvättmaskin som behöver TLC.

sköljmedel finns i olika sorter och om man tittar efter kan man hitta sorter som är mindre miljöfarliga och vissa är sagda vara helt neutrala (mot naturen, inte i ph).

en annan tanke - har man exempelvis problem med skadedjur som pälsängrar, kan sköljmedel vara en bra vän...
:lol:
Användarens profilbild
Av Nova
Lin skrev:
Alven skrev:
:iagree: Samma här hos oss.
:iagree:
Av Pétronille
schmut skrev:
Pétronille skrev:

det där är en modern myt, för man har inte sköljmedel i sista sköljvattnet. man ska skölja bort sköljmedel och tvätten ska inte kännas mjuk/sladdrig efteråt för då har man antingen för mycket sköljmedel eller en tvättmaskin som behöver TLC.

sköljmedel finns i olika sorter och om man tittar efter kan man hitta sorter som är mindre miljöfarliga och vissa är sagda vara helt neutrala (mot naturen, inte i ph).

en annan tanke - har man exempelvis problem med skadedjur som pälsängrar, kan sköljmedel vara en bra vän...
:lol:
Jag uttryckte mig lite slarvigt :wink: -- folk som handtvättar med sköljmedel vet jag har det i sista vattnet, men i tvättmaskinen är det kanske inte så tekniskt sett. Det viktiga för mig är att sköljmedlet finns kvar i textilierna efteråt, det är ju själva poängen.

Sedan var det där med "mjuk och sladdrig" mer en lite skämtsam beskrivning av vad man vill uppnå med sköljmedel, dvs man vill inte att tvätten ska kännas lite sträv och hård -- men det tycker jag är härligt, då känner man att den är ren! Sedan tycker jag inte att det i realiteten märks någon större skillnad när folk använt sköljmedel (svärmor älskar det exempelvis), förutom att det stinker parfym eftersom hon använder parfymerat sådant.

Men att det är neutralt för miljön med sköljmedel är inte sant, inga tvättprodukter (utom ättika möjligtvis) är neutrala för miljön, utan det är alltid bäst att använda så lite som möjligt. SNF avråder från användning av sköljmedel. :this:

Ursäkta trådkapningen TS! :oops:
Användarens profilbild
Av schmut
Pétronille skrev:
Jag uttryckte mig lite slarvigt :wink: -- folk som handtvättar med sköljmedel vet jag har det i sista vattnet, men i tvättmaskinen är det kanske inte så tekniskt sett. Det viktiga för mig är att sköljmedlet finns kvar i textilierna efteråt, det är ju själva poängen.

Sedan var det där med "mjuk och sladdrig" mer en lite skämtsam beskrivning av vad man vill uppnå med sköljmedel, dvs man vill inte att tvätten ska kännas lite sträv och hård -- men det tycker jag är härligt, då känner man att den är ren! Sedan tycker jag inte att det i realiteten märks någon större skillnad när folk använt sköljmedel (svärmor älskar det exempelvis), förutom att det stinker parfym eftersom hon använder parfymerat sådant.

Men att det är neutralt för miljön med sköljmedel är inte sant, inga tvättprodukter (utom ättika möjligtvis) är neutrala för miljön, utan det är alltid bäst att använda så lite som möjligt. SNF avråder från användning av sköljmedel. :this:

Ursäkta trådkapningen TS! :oops:
då är det lite förvirrande för de har ju slagit på stora trumman för Grumme och Änglamark? är det för att de är mindre dåliga än de riktigt dåliga? det ger ju lite fel idé..

dessutom, rent praktiskt så är ju sköljmedel och hårbalsam samma sak? om det då finns balsam utan tensider så måste det ju finnas sköljmedel utan tensider?

(jag är usel på kemi utan tänker mer på praktiken)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?