gottegrisen skrev:Fast sköljmedel sliter kläderna ganska bra och bleker färger ganska effektivt, så jag undrar hur det kan vara bra för kläderna? Dessutom är det fullt med allergiframkallade medel
Nää, nu tror jag att det är dags att spräcka ett par myter

, här hemma används sköljmedel till den mesta tvätten, oparfymerad, ofärgad osv...

Sköljmedlet minskar slitaget på kläderna genom att minska friktionen mellan kläderna vid centrifugering och hjälper dem att släta ut sig bättre, torka snabbare samt minskar statisk elektricitet och så blir de mjuka och goa utan att man behöver ta till torktumlaren (som ju verkligen är en klädslitare) Anledningen till att många upplever att sköljmedel bleker kläder är många gånger så enkel som ÖVERDOSERING, man har helt enkelt i för mycket medel, så maskinen lyckas inte skölja bort det, utan det bildas en hinna på plagget som blir tjockare för varje gång du tvättar =Visionellt bleks färgerna. Testar man sedan att tvätta plagget några (eller många) gånger utan att använda sköljmedel så kommer färgerna sakta fram igen (krävs förstås att kläderna håller hög kvalitet)
Det är alltså för det mesta helt okej att använda sköljmedel, men aldrig överdosera, hellre tvärtom.
Ett tips jag fått om man inte vill använda sköljmedel, men ändå vill ha den där mjukheten. Ta en tesked ättika i sköljmedelsfacket istället för sköljmedlet, det ska tydligen fungera, har ännu inte kommit mig för att testa, men en dag så

Enastående I

med Devin 04
Vilja 05

Asta 08
Och lillskit med bf 2021-09-20