Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sagis
Innan jag blev gravid med mitt första barn hade jag nog aldrig sett någon bära med sjal. Men när jag surfade runt på "väntabarnsajter" och såg bilder på sjalar tyckte jag det såg mysigt ut! :) Men jag vågade inte prova sjal (tänk så mycket tyyyyg!) Köpte en baby björn men sålde den igen när jag upptäckte att det gjorde ont i axlarna! Slog till med en Moby wrap när min dotter var 2 månader och därefter en Hoppe. Men sjalarna användes inte så mycket för S var nöjd med att ligga i vagnen.

Nu har jag fått mitt andra barn som vill bli buren HELA TIDEN :shock: Nu uppskattar jag sjalarna :vågen:
Användarens profilbild
Av Jason
Några månader före jag blev gravid med Hannes såg jag en av våra bekanta bära sin flicka i sjal och då bestämde jag mig för att det ska jag också göra med min bebis när jag får en. Det såg väldigt mysigt och bekvämt ut men också lite jobbigt när det var så mycket tyg. :roll:

Jag surfade in mig på sjalbarn :heart: och läste på om sjalbärande och blev övertygad om att min bebis ska bäras i sjal.

Det tog ändå till Hannes var tre månader innan jag köpte mig min babybundler men innan dess hade jag prövat med ett billigt trikåtyg för att vara säker på att jag inte slösar bort en massa pengar på något jag inte kommer att använda. Nåja sjalen var inköpt och vi började provknyta och trivdes bra med den! Senare lånade jag en vävd sjal av en vän som användes när Hannes blev lite större.

Nu inför andra barnet ligger det redan två sjalar och väntar på bebis förutom de jag bar Hannes i. :D
Av eamane
En i min klass på BM-utbildningen bar sin dotter i ringsjal och jag blev nyfiken och frågade lite om det. Sen hade anna m sjalvisning i stan några dagar innan jag födde Frida men jag orkade tyvärr inte åka in då :(
Men så hade jag turen att träffa Anso på patienthotellet när vi båda var nyförlösta och hennes David åkte Sino och det såg så mysigt ut och jag frågade och fick veta vägen hit :) När vi kommit hem och landat så reggade jag mej här och sen tog det väl inte så länge till innan första sjalen, en svart Moby, flyttade in :loving:
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag letade efter ett sätt att hantera Linus under medeltidsveckan, han orkade inte gå en hel dag på marknaden och gå till och från vårt boende som låg 3km från visby innerstad. Jag tycker att han är för stor för vagn, reagerar själv när stora barn sitter i vagnen hela tiden, och året innan hade han åkt vagn och det var bara jobbigt. Han var 5år precis när jag surfade runt efter något sätt att bära honom, har provat både bb och bärstol men trivdes inte med någon av dem. Snubblade in här och blev inbjuden till sjalträff hos jag71. Hon hjälpte mig att knyta upp Linus på ryggen i en hoppe och då var vi fast. Vi köpte en bit lendatyg och sydde en egen som användes flitigt under en period men sen blev det en egen hoppe som fortfarande används ganska flitigt. Linnea bor i sin nya sino men får väl antingen använda Linus panama när hon blir större eller så kanske jag måste köpa en ny sjal... :twisted:

(Vi funderade ju på hur smart det var att köpa en sjal när Linus var 5år redan... fast vi har använt den så mycket och den har räddat så många situationer så den var väl värd sina pengar.)
Användarens profilbild
Av mimpen
Jag hörde talas om sjalar och sjalbarn.se när sjalbarn var HELT nytt. Var in och tittade nån gång, men det var liksom ett bra tag innan det var på väg barn hit i huset :) (fast jag hängde på föräldrasajter redan då...)

I alla fall, när det började närma sig så köpte jag en Hoppediz Montreal, 4,6 m, och övade med en nalle. Jag var ju inte så värst tjock jag när jag väntade barn, så det gick fint att öva :) Köpte en ringo också, men den sålde vi sen och införskaffade en ergo när vi kommit hem. Ingen av oss begrep oss på ringsjalarnas fördelar...

När vi träffade AH för typ tredje gången provsjalade jag henne. Hon sjönk helt ihop i min famn och riktigt myyyyste :loving: Och sen har jag varit fast!
Av nanook
Jag var 15 år, en kompis till mig bar sin nyfödda i en Didymos. Tyckte att det såg ut att bara mysigt och praktiskt (dessutom var sjalen snygg). Jag bestämde mig att så skulle mina barn också bli burna. Dock hade jag inte råd för en en Didy när det var dags knappt 5 år senare, så det fick bli en hemmasydd långsjal istället.
Av puh
Åh vad mysigt det är att läsa om det första mötet :heart:

Jag hade sett det lite på håll, mammor som bar sina barn och var nyfiken. Men när jag var på min brors bröllop i fjällen (och S låg i magen) och såg en familj som enkelt fick med sin 9 månaders över stock och sten var jag fast. Det såg så himla mysigt ut :loving:

Undrar om du finns här slår det mig nu?! :hmm:

Snart hittade jag SB och tillbringade många timmar surfandes på utväderingar innan jag beställde min olivgröna Moby Wrap som låg och väntade flera månader på S :heart: Sen tog det någon vecka innan jag vågade försöka, hon verkade ju så liten och sårbar :wink:
Användarens profilbild
Av MuuM
En väninna bad mig kolla sjalar i Taipei och jag gjorde det fast jag knappt visste vad jag letade efter... Så mötte jag en granne som bodde några trappor ner i höghuset och hon sjalade sin nyföding! Det visade sig att hennes man var amerikan och det var hans idé. De var jättetrevliga och vi var där och fikade nån gång. Och så hittade jag Sjalbarn och hängde här i smyg ett tag, under annat nick.

När jag var gravid var min favoritbutik Mammornas Second Hand i Stockholm och där hittade jag en GRÖN Moby Wrap som jag genast köpte. Maken var med på det hela. Andra dagen på BB knöt vi in kotten - som han hette då - i sjalen och gick stolta ett varv. En av barnmorskorna kommenterade och sa att han såg ut att ha det skönt (det var nog samma som sa att vi skulle ta honom i sängen och strunta i plastbaljan) och det hade han såklart! :heart:

Sen bars han väldigt mycket av mig, maken, mormor och morfar innan han blev alldeles för tung. Mormor älskade att knyta upp honom på magen och dansa till sextiotalshittar på radio. Hon fick motion och han fick sova. :app: Nu gillar han inte att åka Beco så mycket längre men för några veckor sen när han var febrig fick jag åter bära i den vackra gröna Meitaien som Bubbi sytt. Bäras vill han dock alltid.

Den fina gröna mobywrapen har tjänstgjort åt flera andra barn under tiden den väntar på ett nytt barn här hemma. Syrrans bebis fick åka mobywrap väldigt mycket och hennes kille var helt förälskad i den. Nu kör de också Beco.

/MuuM
Användarens profilbild
Av bellisbella
Lenaskeå skrev:Jag var på Ica Maxi här i Skellefteå & såg en mamma bära sitt barn i sjal. det såg så bekvämt & praktiskt ut att jag attackerade henne med en MASSA frågor. Mamman var Bellisbella. (TACK) Hon berättade lite om olika sjalar & innan vi skiljdes åt så hade jag hennes namn & nummer, några dagar senare åkte jag till Bellisbella & fick prova själv. Mötet slutade med att jag köpte en hemmasydd trikåsjal & den blev början på mitt bärande.

Den lila hemmasydda trikån fick sedan flytta vidare till Bygdeå, men nu när jag väntar mitt 3:e barn så är jag enormt sugen på att se om jag kan få tillbaka den sjalen! Min första kärlek! :heart: :wink:

Tack Bellisbella för att du invigde mig i sjalarnas värld!! :D
:app: :heart: :heart:

Få se, hur var det för mig... tror hmm Trollmamma tror jag hon heter här, pratade lite med hon på msn för något år sedan o hon pratade om sjalar, jag tyckte det såg mysigt ut men vi hade inget mer barn planerat.
Men när lillen var på väg hade jag nog det i bakhuvudet för jag letade information om sjalar, beställde en brun moby wrap som vi blev beroende av första dagen hemma!
Användarens profilbild
Av zink
Lustigt sedan att Bellisbella att du och Vinterdrake fick barn samma dag 2007. Du såg henne med en rosa trokå där väl? Och sedan fick ni och Dharma kontakt med varandra via SB väl, för en fika på vårkanten.

För min del så har jag tänkt å tänkt å tänkt många ggr tidigare också men kan inte komma på. Helt plötsligt hade jag en mörkgrå tricot-slen från Lilla Mirakel i Umeå. Kanske var det bara så tråkigt (trikågt) att jag surfade där för att köpa något och såg denna där och chansade?

Äh, vi säger att det är undermedvetet efts jag är uppvuxen några år i Afrika, född i Liberia åsså några år io Kongo/Zaïre. Att jag blev indoktrinerad då åsså låg det latent.

Lustigt nog så hade sonens kusin Lilla Virkan som födde kusinbarnet exakt samma dag, fem timmar efter oss (egentligen hade vi bf en månad efter dem...) också köpt en tricot-slen på Lilla Mirakel. Ovetandes om varandra. Så helt UFO var vi inte inför varandra. Även tygisar utan att ha snackat med varandra om det. Just det inte lika oväntat då dock.

Vetskapen om SB kom först till sommaren, när trikån började bli för svajig... Vi bar även ett tag i en fådd antik BB och en begagnad BB Active. Sökte ergonomisk sele till maken som inte fixar att knyta p g a arbetsskada. Jag la ut en kontaktannonns om att träffas i Skellefteå (ragagde i den gamla tråden) och fick napp direkt av en grupp på fyra vars 07:or var födda samma vecka i februari liksom... Åsså kom det ngn till också. Det dröjde sedan ytterligare ett tag tills jag insåg finessen med att även umgås icke-IRL med sjalare. Om allt möjligt som rör barn förstås men även akvariefiskar, hårdrock, höns, nässköljare, samhälls- och miljöfrågor - tja. För att inte tala om alla härligt triviala grejer. Och nu är det kört...
Användarens profilbild
Av bellisbella
cinclus skrev:Lustigt sedan att Bellisbella att du och Vinterdrake fick barn samma dag 2007. Du såg henne med en rosa trokå där väl? Och sedan fick ni och Dharma kontakt med varandra via SB väl, för en fika på vårkanten.
Japp! Vi fick samma kväll, men Joel är lite äldre :Hahaa: några minuter, en halvtimma? Jag sneglade på Vinterdrake matsalen på BB där hon vant bar i rosa trikå, tänkte lite avundsjukt att det såg mysigt ut o lätt... jag hade inte vågat ta med min bruna moby för jag trodde det var svårt att knyta den....
Användarens profilbild
Av binaem
När Emelia var ca 6 månader (dvs. för snart 6 år sedan) sydde jag en babysling efter en beskrivning en medmamma på AFF tipsade mig om och blev såld direkt. Hundra miljoner ggr bättre än Babybjörnen! Sydde även en långsjal som än i denna dag är den bästa jag har (och aldrig gör mig av med - den är tunn, följsam och alldeles lagom strechig på diagonalen + snygg!!!).

Med Nathael dissade jag BB helt och gick direkt på sjal och testade en rad köpta och en rad selar också där favisen blev Didy Elips röd.

Och nu är det Ärtans tur och nu sjutton skall jag testa trikåsjal som jag aldrig gjort! :vågen:

Kuriosa: Enligt Bina var jag en av dem som fick in henne i sjalsvängen och ändå har hon varit medlem här mycket längre och intensivare än jag :app:
Användarens profilbild
Av noranora
Jag hade sett andra bära i sjalar men det verkade vara en hel djungel vilken sjal man skulle ha. Dessutom hade jag läst i tidningen att sjalbärande var TRENDIGT och trendig ville jag då rakt inte vara :roll: No sjal for me!

Fast bära skulle jag ju och vi hade ärvt en babybjörn. Som jag fick ont i ryggen av, och så satt Nora som en liten hösäck i den. Hur var det nu med de där sjalarna ... tänkte jag, och hörde mig för i bekantskapskretsen. Jo, en sjal skulle det bli! Surfade runt och hittade Sjalbarn, läste precis allt som fanns att läsa om sjalar (nästan) och köpte sedan en Sino. Sedan var jag fast.
Användarens profilbild
Av emelie
Vi bar Viktor hela tiden. I BabyBjörn när det funkade (dvs när han inte var så tjock att selen inte gick igen) annars i famnen.
Jag ramlade in på sjalar via fN/AFF och började undersöka möjligheten till ett bärdon som skulle passa min då tvååring. Just som jag höll på (var inte på ett kooger höftsele, men jag var lite för smal) blev jag med barn 8) och jakten riktade in sig på trikåsjal istället.
Det blev en skogsgrön Moby Wrap :heart: som låg här hemma en bra stund innan Oliver föddes.

Nu har jag ju förstått att jag inte skulle ha gett upp jakten på storebrors bärdon. Jag skulle ju ha hittat Ergo redan då och burit honom på ryggen så klart. Men men :roll: så kan man ju tänka i efterhand.
Viktor är buren i både sele o sjal sen dess ändå. :heart:

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?