Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

kvarnvik skrev:
zandrama skrev:Min gröna kofta är otursförföljd! :gaah:
Vad tror ni hände idag då? Jo, strax innan jag skulle börja sticka med Brittanystickorna, så fastnade de på bussen (hur och i vad vet jag inte) och gick av. Båda två! :purskis:
From nu har jag bestämt att den stickningen inte får följa med ut hur huset mer.

Så i eftermiddags var det ju bara att åka till Stickbutiken på väg från skolan (både KnitLab och Stickbutiken ligger på vägen beroende på hur man åker 8) ) och köpa nya stickor. Bambu blev det nu, och ingen bambusticka har gått av för mig nånsin. *peppar peppar*

När jag klev in i butiken såg jag fantastiskt garn i en korg som jag klämde lite på, och såklart blev tvungen att handla lite av. Milano från Hjertegarn, ett nystan lila och ett nystan regnbågsfärgat, som ska bli typ fuskpolos/halskragar. Den regnbågsfärgade är påbörjad och stickas på frihand. :whut:
Men det blir nog bra, hoppas jag.

(Bilder finns på bloggen.)
Metallstickor kanske vore nåt för dig ändå :wink: Men allvarligt, kör du med vanliga långa stickor? Du kanske skulle testa rundsticka eller flexistickor. Då är ju det hårda på stickan så mycket kortare och mindre känsliga.
Jag har följt ditt råd och beställt ett startpaket av knitpros nu. :hide: :twisted:
Användarens profilbild
Av tweed
zandrama skrev:
kvarnvik skrev:
zandrama skrev:Min gröna kofta är otursförföljd! :gaah:
Vad tror ni hände idag då? Jo, strax innan jag skulle börja sticka med Brittanystickorna, så fastnade de på bussen (hur och i vad vet jag inte) och gick av. Båda två! :purskis:
From nu har jag bestämt att den stickningen inte får följa med ut hur huset mer.

Så i eftermiddags var det ju bara att åka till Stickbutiken på väg från skolan (både KnitLab och Stickbutiken ligger på vägen beroende på hur man åker 8) ) och köpa nya stickor. Bambu blev det nu, och ingen bambusticka har gått av för mig nånsin. *peppar peppar*

När jag klev in i butiken såg jag fantastiskt garn i en korg som jag klämde lite på, och såklart blev tvungen att handla lite av. Milano från Hjertegarn, ett nystan lila och ett nystan regnbågsfärgat, som ska bli typ fuskpolos/halskragar. Den regnbågsfärgade är påbörjad och stickas på frihand. :whut:
Men det blir nog bra, hoppas jag.

(Bilder finns på bloggen.)
Metallstickor kanske vore nåt för dig ändå :wink: Men allvarligt, kör du med vanliga långa stickor? Du kanske skulle testa rundsticka eller flexistickor. Då är ju det hårda på stickan så mycket kortare och mindre känsliga.
Jag har följt ditt råd och beställt ett startpaket av knitpros nu. :hide: :twisted:
:tumup:
Asereht skrev:
Knyttet & K skrev:
Asereht skrev:Nu har jag lagt in bild på min supertighta dragspelsbasker i bloggen. Ska ge mig på ett nytt försök här framöver. Måste bara räkna lite på mönstret. Jag vill ju ha den lite pösigare.
Vad fin den blev! Alltså, när jag ser den känner jag att jag MÅSTE ha gjort något fel när jag stickade min för min blev ju helt gigantisk trots att stickfastheten stämde :hmm: Eller mätte jag helt fel? Den såg ju inte alls så stor ut på din son. Vad har han för hattmått ungefär?
Men vad lattjo, fattar inte att min blev så tight. Den är väldigt stretchig men det hjälper ju inte. :roll: Mellanbusen ahr 50 cm i hattmått medan jag har 54. Måste testa igen men den här gången blir det annan färg tror jag. Iofs tycker jag att de jag hade är jättefina men den blev så mörk, tror jag vill att kontrasten ska bli lite större. Är det någon som använt mörkgrå och ljus karamell och som har en bild. Blir inte klok på grundfärgen på bilden hos Garnkorgen, tror min skärm är lite mörk.
Jättemysko. Jag stickade min lite mindre (minskade 5 maskor) och den satt perfekt runt huvudet (jag har nog också ungefär 54 runt huvudet, eller kanske aningens mindre) men blev liksom jättelång. Hela baskerdelen hamnade på bakhuvudet så det blev som en stor raggamössa :Hahaa: Jag stickade min i svart/ljus karamell (tror jag, kanske hette det bara Karamell). Bild finns iaf i min blogg. Den är väldigt fin i färgen och känns inte mörk fast jag har svart som grundfärg.
Nu är revontuli färdig, men bilden jag tog verkade inte fastna på minneskortet i kameran :hmm: , och nu har jag satt batteriet på laddning.

Så nu ska jag börja på en Möbiussjal, eftersom jag blev påmind om det mönstret av någon här. Frågan är bara hur stor den ska bli....

Jag stickade en för något år sedan, på tvåtrådigt ullgarn, och då lade jag upp 150 maskor och stickade på stickor 4. Den blev för liten :( men det var bara på snäppet för liten. Så om jag nu stickar på stickor 5,5 borde väl det kunna räcka för att få den lagom stor, eller vad tror ni? Det är inte samma garn, utan det här är liite grövre.
Användarens profilbild
Av melon
Kaffemoster skrev:Nu är revontuli färdig, men bilden jag tog verkade inte fastna på minneskortet i kameran :hmm: , och nu har jag satt batteriet på laddning.

Så nu ska jag börja på en Möbiussjal, eftersom jag blev påmind om det mönstret av någon här. Frågan är bara hur stor den ska bli....

Jag stickade en för något år sedan, på tvåtrådigt ullgarn, och då lade jag upp 150 maskor och stickade på stickor 4. Den blev för liten :( men det var bara på snäppet för liten. Så om jag nu stickar på stickor 5,5 borde väl det kunna räcka för att få den lagom stor, eller vad tror ni? Det är inte samma garn, utan det här är liite grövre.
Jag har inte en aning om vad en revontuli eller Möbiussjal är, men jag vill gärna se kort när de är klara! :mrgreen:

Det borde funka med 5,5 och lite grövre garn ja, om den förra bara blev lite för liten. Spännande!
melon skrev:
Kaffemoster skrev:Nu är revontuli färdig, men bilden jag tog verkade inte fastna på minneskortet i kameran :hmm: , och nu har jag satt batteriet på laddning.

Jag har inte en aning om vad en revontuli eller Möbiussjal är, men jag vill gärna se kort när de är klara! :mrgreen:

Det borde funka med 5,5 och lite grövre garn ja, om den förra bara blev lite för liten. Spännande!
*s*
Jag var duktig och länkade till mönstret när jag började på revontuli, så jag orkade inte göra det igen.

Beskrivning till möbiussjal finns här: http://www.wermland.nu/Stickning/Moebius.pdf
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev:
Muuminmamman skrev:
Kaffemoster skrev:
Muuminmamman skrev:Fasen, då blir det ingen tvåändsstickning ikväll. :-(

/MuuM
Skulle du leta mönster?
Nej, främst kolla gruppen twined knitting för att se om de har bilder på flätuppläggning. Melon verkar inte vara online, jag har för mig det står i hennes bok. Inte i min. :-/

/MuuM
Hej hallå! Bild Nu vet du mer än mig om min bok, vad har jag i den och kan jag hjälpa dig? :lol:
Hallå!

Jag har ju för mig att du i din bok har bilder på hur man gör en flätuppläggning. Och beskrivning. Om du orkar skriva av... Maken var i Gölingstorp igår, men hade ingen lust att åka till Ulricehamn för en stickboks skull... :roll: Sicken latmask!

/MuuM
Av Nettan
En så underbar tråd för stick (och virk) fantaster.

Massor med inspirerande tips överallt. Och vad mycket man vill göra. :whut: Tur att det är bra med flera stickningar pågång samtidigt. :lol:
Just nu är det 2 olika par sockar, ett par i tunnt fint garn och ett par i vad jag tror är ryagarn pågång.

Mitt nästa projekt (överlappanre :mrgreen: ) är att sticka vantar och mössor till hela familjen i ett underbart mjukt ullgarn som jag äntligen lyckats få tag på, problemet är bara att jag itne har några strumpstickor i stora storlekar så...
NÅGON SOM HAR STRUMPSTICKOR I STOLEK 5 MM ATT SÄLJA? (Även 4 mm är jag ute efter och kanske större också om någon har.)
Av Nettan
Kaffemoster skrev:Så, nu hittade jag bilden: ... och bilagekvoten var uppfylld, så nyfikna ravelry-medlemmar får väl gå dit och kika :mrgreen:
Vad heter du där?
Nettan skrev:
Kaffemoster skrev:Så, nu hittade jag bilden: ... och bilagekvoten var uppfylld, så nyfikna ravelry-medlemmar får väl gå dit och kika :mrgreen:
Vad heter du där?
Något så fantasifullt som Kaffemoster :D.
Användarens profilbild
Av glis
melon skrev:
Muuminmamman skrev:
Kaffemoster skrev:
Muuminmamman skrev:Fasen, då blir det ingen tvåändsstickning ikväll. :-(

/MuuM
Skulle du leta mönster?
Nej, främst kolla gruppen twined knitting för att se om de har bilder på flätuppläggning. Melon verkar inte vara online, jag har för mig det står i hennes bok. Inte i min. :-/

/MuuM
Hej hallå! Bild Nu vet du mer än mig om min bok, vad har jag i den och kan jag hjälpa dig? :lol:
Är flätuppläggning någon särskild sort eller är det en sådan där början som min mor gör på sina vantar?

Bild
Av Nettan

Det borde bli ganska lagom med 5,5. Det är ju den storleken de använder i mönstret.
Nettan skrev:

Det borde bli ganska lagom med 5,5. Det är ju den storleken de använder i mönstret.
Jo, fast mönstret är ju till entrådigt ullgarn och jag har tvåtrådigt. Men jag är iofs nöjd med masktätheten på revontuli som är samma garn och som jag stickat på 5,5 - så nu har jag satt igång och vi får väl se om det blir något användbart eller om jag får repa upp :D.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?