Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Mitt kök börjar bli färdigt nu (efter 3 års renovering) så det är dags att börja tänka på gardiner. :vågen: :vågen:

Första frågan: Vart ska jag fästa gardinstångsfästet?
överkant fästet i höjd med överkant fönsterfoder, underkant fästet i höjd med överkant fönsterfoder eller annat?

Andra frågan: Jag har en ljus, randig tapet i gråton i nästan hela köket och sen en svart tapet med silvermönster på en fondvägg. Jag har tänkt ha svarta gardinstänger i köket men funderar nu på om jag kanske borde ha nån annan färg på stången på fondväggen?

Tredje frågan: Svärmor pratade på att hon hade fönster där hon färst en gardinkappa inne i fönstersmygen med hjälp av kardborre istället, nån mer som gjort det och vad tror ni om det?

Help! :D

Edit: lägger in lite bilder på det blivande köket:
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Skogskajsa den lör jun 23, 2007 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Lycke
Röstar för lika färg på alla gardinstänger, och jag hade valt silver!
Användarens profilbild
Av jazoo
Och sätt gardinstången en liten bit upp från fönstret om du har fönster som öppnas inåt...
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
La in bilder :-D

och fönstren går utåt :vågen:
Användarens profilbild
Av Itis
Håller med om silver-gardinstänger i hela köket!

Snygga tapeter!
Användarens profilbild
Av Fina
jag tycker att du ska låta bli att ha gardiner på fondväggen. Blir snyggare utan och så har du gardiner som matchar fondväggen på de andra fönsterna istället. Om du skulle ha svarta/silvriga gardiner så skulle det vara snyggt med svarta gardinstänger tycker jag. Annars finns ju gardinlinor istället och det skulle nog också kunna vara snyggt. Men låt för guds skull bli gardiner vid fondväggen! :D
Användarens profilbild
Av Fina
Måste tillägga: Din fondvägg var otroligt snygg! :love: Skulle kunna sitta och titta på den ett bra tag utan att tröttna. Wow! :vågen:
Användarens profilbild
Av brisea
Josefina skrev:jag tycker att du ska låta bli att ha gardiner på fondväggen. Blir snyggare utan och så har du gardiner som matchar fondväggen på de andra fönsterna istället.
:iagree:

Det skulle bli för mycket/ta uppmärksamhet från varandra med gardiner vid fondväggen tycker jag
Användarens profilbild
Av melon
Va snyggt det blir!!! :vågen:
guldlock skrev:
Josefina skrev:jag tycker att du ska låta bli att ha gardiner på fondväggen. Blir snyggare utan och så har du gardiner som matchar fondväggen på de andra fönsterna istället.

Det skulle bli för mycket/ta uppmärksamhet från varandra med gardiner vid fondväggen tycker jag
Håller med. Och även jag röstar på silverstänger!
Användarens profilbild
Av ericah
guldlock skrev:

Användarens profilbild
Av jazoo
Nja... Jag tror att det skulle bli lite för mycket med mönstrade gardiner på övriga fönster, och att det skulle i stället dra uppmärksamheten från den fina fondtapeten.

Så jag röstar istället för enkla vita/ljusa omönstrade gardiner i alla fönster. Ovh svarta gardinstänger överallt.

(Vaddå kärringen tvärtemot?)
Användarens profilbild
Av Fina
jazoo skrev:
Nja... Jag tror att det skulle bli lite för mycket med mönstrade gardiner på övriga fönster, och att det skulle i stället dra uppmärksamheten från den fina fondtapeten.

Så jag röstar istället för enkla vita/ljusa omönstrade gardiner i alla fönster. Ovh svarta gardinstänger överallt.

(Vaddå kärringen tvärtemot?)
Nä, tvärt emot mig var det ju inte. Det jag menade med matchande gardiner var enkla paneler i en färg eller med något diskret mönster. Svart eller kanske ljusgråa. (fast du sa vita/ljusa garndiner så lite mittemot då! :wink: )Men jag vill veta vad TS tycker nu efter några svar. :D
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Jag tror jag är lydig (mot de flesta) och skippar gardin på fondväggen, när jag tänker på det så håller jag med om att det blir överflödigt.
I det andra fönstret i matdelen kommer jag ha en ljus panellängd på var sida med blå tulpaner och en panellängd på var sida i endera samma blå färg som tulpanerna eller samma gröna som i tulpanernas stjälkar.

Det jag känner är att vi gjort köket väldigt färglöst i de festa färgerna men färgsätter och livar upp med gardiner och annan lös inredning. Svarta/vita gardiner skulle ju inte liva upp nått alls.
Användarens profilbild
Av aspen
Om du efter ett tag ändå tycket att det blir naket i fönstret med fondvägg så kan du antingen ha en liten kappa på en sån kardinstång som du trycker i mellan karmarna, en sån fjädrande, eller ha en enkel hissgardnin om du har behov av att stänga insynet från folk/sol ibland.

Så fint du har det, både med fondväggen och köket i övrigt :D
Av eamane
Snyggt!
Gardinstångsfästen brukar jag fästa hörn mot hörn om du förstår vad jag menar? De hamnar strax ovanför och strax utanför fönstret så det blir alldeles lagomt :)
Färg på gardinen kan du ju ha vilken som helst, ett par knallrosa om du vill det :)

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?