Hej!
Vi började nog så fort vi kom hem från BB tror jag... hade testat med katten i vagga först men det räknas inte
Vi knöt med krysset utanpå smokingbältet eftersom det kändes svårt/fel att knyta sjalen med hennes ben hängandes utanför när hon var så liten (men det är det kanske inte... bara vi som kände att hon ju hade så små ben och att det var knöligt att stoppa ner henne när hon var så liten).
Så vi började som man brukar när man knyter "grundknytningen" med mitten på magen och banden korsade över ryggen men här så hade vi vikt sjalen dubbel på längden så att det blev en liten ficka av smokingbältet. I den här fickan stoppade vi ner vår lilla M och sedan spände man banden så att fickan blev så tajt som möjligt, korsade fram och knöt sedan. Den här knytningen fanns i Tricot-slen's "bruksanvisning" och vi tyckte den funkade jättebra eftersom vi snabbt fick upp henne, annars låg hon och var ledsen tills man hade knytit färdigt och då blev man så stressad och det vart oftast inge bra.
Vi provade också att knyta först och sedan stoppa ner henne i "vaggan" men hon blev jättearg och bara skrek

.. och det gjorde hon fortfarande när hon vart 4mån.. så vi bar aldrig i "vaggan".
När hon blev större så slutade vi vika sjalen dubbel på längden och senare testade vi även den med krysset innanför smokingbältet (det var efter att hon fått lår

) och då var man ju van att knyta så då gick det lite fortare plus att hon inte blev lika förtvivlad när man la ner henne
Med nästa bebis tänker jag ta med mig sjal till BB
Kanske ska tillägga att vi inte har haft vagn till M (föddes i nov 06) förrens nu i sommar (då vi köpt en för att kunna vara säker på att hon inte får för mkt sol på sig lr för att det ska bli för varmt).. och vi har inga barn sen tidigare och om vi lärde oss att knyta och har burit sen hon föddes så borde rimligtvis även andra ovana kunna bära med sjal tidigt också
... och på tal om vagn så har vi märkt att sjal är att föredra... fy vad bökigt med vagn!