Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av IaMia
Jag har en liten 24 dagars bäbis som jag vill ska börja vara med mig i trikåsjalen.... Min lilla bäbis Klara är inte så förtjust i sjalen ännu, när jag tror att jag knyter den fel? :roll: Eller är det för tidigt att börja? Vilken position är bäst att bgörja med? Vagga? Mage mot mage? Jag är tacksam om det finns någon som kan berätta hur Ni började med sjal...
Av eamane
Jag köpte min första sjal när dottern var en månad men de flesta här verkar börja redan i förlossningsrummet :) I alla fall när de är omföderskor... En del har väl barnen i vagga men det lyckades jag inte så bra med utan jag bar mage mot mage vilket tösen trivdes med direkt.
Användarens profilbild
Av emelie
Hej och välkommen hit! :hello:

Jag började bära med sjalen när O. var ca 3veckor och bar då mage mot mage. Han låg i grodposition med huvudet på mitt bröst.
Jag bar i en Moby Wrap och knöt den hårt (jättehårt) och stoppade in honom sen med benen utanför krysset men benen uppvikta i grodläge (hoppas du hänger med i de luddiga beskrivningarna :roll: :oops: ) knäna i höjd med höften, utanför krysset.
Sen använde jag tyget som kom ut under benen på honom som stöd för fötterna (vek tyget runt de små fötterna) så att benen inte riskerade att falla ner (vilket de inte gjorde ändå) och så drog jag smokingbältet över alltihop (o det höll också benen i rätt position).

Oliver gillade aldrig vagga och alla försök att ha benen innanför krysset misslyckades, tror min överkropp är för kort, så jag löste det som ovan istället.
Det är inte för tidigt för dig att börja bära iaf.

Kolla forumet om Sjalträffar och se om det planeras en träff nära dig, så kan du få experthjälp på plats om det inte ger sig. :D

Lycka till! Hoppas ni får många härliga bärstunder framöver. :heart:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Hej och välkommen hit :hello:

Kul att du vill börja bära i sjal! Själv började jag på en gång, men det är aldrig försent :wink:
Du har ju redan fått bra tips, men jag tror att det vanligaste felet är att man dels knyter för löst, för att man har bilden av en sele i skallen, och dels kanske inte riktigt får barnet i grodposition. Var noga med att knäna hamnar högre än rumpan och att tyget går ordentligt från knäveck till knäveck!
Vagga är det många bebisar som inte riktigt verkar gilla, så prova med magemot mage också. Och som tidigare sagts, det är ju lite trångt och varmt och bökigt när man är nybörjare så bebben hinner ju ibland bli sur innan man får ordning på det hela :wink: . Du kan ju testa att knyta med en docka eller liknande först så att du känner dig helt säker på knytningen, sen övar du med bebisen och så fort ni fått ner den lilla i sjalen så gå på en promenix :wink: . Passa på när det inte är alltför varmt utomhus med.

I Göteborg finns det annars många trevliga sjalare, så får du inte till det - håll utkik efter en sjalträff!
Av Jun
Hej!

Vi började nog så fort vi kom hem från BB tror jag... hade testat med katten i vagga först men det räknas inte ;)

Vi knöt med krysset utanpå smokingbältet eftersom det kändes svårt/fel att knyta sjalen med hennes ben hängandes utanför när hon var så liten (men det är det kanske inte... bara vi som kände att hon ju hade så små ben och att det var knöligt att stoppa ner henne när hon var så liten).

Så vi började som man brukar när man knyter "grundknytningen" med mitten på magen och banden korsade över ryggen men här så hade vi vikt sjalen dubbel på längden så att det blev en liten ficka av smokingbältet. I den här fickan stoppade vi ner vår lilla M och sedan spände man banden så att fickan blev så tajt som möjligt, korsade fram och knöt sedan. Den här knytningen fanns i Tricot-slen's "bruksanvisning" och vi tyckte den funkade jättebra eftersom vi snabbt fick upp henne, annars låg hon och var ledsen tills man hade knytit färdigt och då blev man så stressad och det vart oftast inge bra.

Vi provade också att knyta först och sedan stoppa ner henne i "vaggan" men hon blev jättearg och bara skrek :oops: .. och det gjorde hon fortfarande när hon vart 4mån.. så vi bar aldrig i "vaggan".

När hon blev större så slutade vi vika sjalen dubbel på längden och senare testade vi även den med krysset innanför smokingbältet (det var efter att hon fått lår :D) och då var man ju van att knyta så då gick det lite fortare plus att hon inte blev lika förtvivlad när man la ner henne :wink:

Med nästa bebis tänker jag ta med mig sjal till BB :D

Kanske ska tillägga att vi inte har haft vagn till M (föddes i nov 06) förrens nu i sommar (då vi köpt en för att kunna vara säker på att hon inte får för mkt sol på sig lr för att det ska bli för varmt).. och vi har inga barn sen tidigare och om vi lärde oss att knyta och har burit sen hon föddes så borde rimligtvis även andra ovana kunna bära med sjal tidigt också ;) ... och på tal om vagn så har vi märkt att sjal är att föredra... fy vad bökigt med vagn!
Av Tooka
Boadicea skrev:Ett bra tips är att inte vara stilla första gångerna man bär utan t.ex. ta en promenad, prova ha bebisen mage mot mage (med benen innanför eller utanför sjalen) om inte vagga funkar. Sen ska en trikåsjal knytas tight, det kan vara svårt första gångerna. Lycka till!

Hej! Jag är inget proffs på detta men jag började bära på en gång vi kom hem från bb. Först i vagga, han skrek duktigt första gången men andra gången somnade han som en stock. Bar bara korta stunder hemma till att börja med. Provade snart att bära mage mot mage och det gillade han bättre. Inga problem förutom när jag var stilla!!

Tänk på att knyta hårt, mycket hårdare än du tror! Barnet "sitter ner" trikåtyget efter en liten stund.

Lycka till!
Av IaMia
Tack så mycket för ditt svar! Har burit ´min lilla Klara och är överaskad av att sjal är överlägsen barnvagn. Hon sitter i "grodan" hur fridfullt som helst. Jag är bara nojjig över att hon ska få för lite luft då hon ligger så tätt tätt intill och andas...?
Av Tooka
Hej!

inte heller proffs, men börjad bära min son från dag ett. Börjad med vagga men gick snabbt över till "grodan", vilken han gillade betydligt bättre.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?