Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fenomena
Jag får inte ordning på min nya Patapum 2.20! *muttrar* Jag får inte till det så det blir skönt. Problemet i korthet: jag upplever det som om bröstbandet inte går att dra åt tillräckligt för mig (smala över axlar, bröstkorgens omkrets är 70 cm). Antingen får jag dra åt axelbanden så att det känns trångt och gör ont att bära efter en stund eller så är det för luftigt så barnet hänger ganska löst…

Det känns inte som om bröstbandet avlastar alls på bröstet, utan som jag bär allt med axlarna. När jag drar åt axelbanden för att få bebisen nära mig, så känns det som om axlarna blir låsta. På ryggen går lite bättre än på magen. Mina sjalvana vänner som försökte hjälpa till tyckte också att det såg ut som om bröstbandet inte gick att spänna nog. Är det verkligen så illa?

Hur ska jag rätta till det? Några expertips? :)
Användarens profilbild
Av melon
Kan du dra åt midjebandet mer? Jag tycker det låter som om du har för mycket tyngd på axelbanden, de ska nästan hänga lite löst, för annars känns det sådär som du säger, att axlarna blir låsta...
Användarens profilbild
Av Fenomena
Tack för svar! Jag ska prova igen men jag tycker att det känns ordentligt åtdraget. Det känns som om det sitter åt runt midjan/höfterna, men att A svävar långt bakåt.... och att detta endast kan åtgärdas genom att dra åt axelbanden. Vilket gör det obekvämt. :/

Jag ska öva mer idag!
Användarens profilbild
Av melon
Bra att du ger det några försök till, det kan ta ett tag att hitta rätt!

Försök också att flytta bröstbandet lite, kanske blir det bättre längre upp/ner?
Användarens profilbild
Av Fenomena
Jag har provat att flytta bandet upp/ned, men det gör inte så stor skillnad.
Användarens profilbild
Av Helena
Jag har ju inte haft min patapum så länge och har ju själv lite problem med den. Men jag har kommit på att det känns allra skönast när jag sätter midjebandet långt ner, då bär jag mer med höfterna och sedan är det viktigt att skaka ner barnet i selen riktigt ordentligt. Jag hade en sutemi tidigare och där behövde man aldrig göra det, för den var liksom större på något vis.
Men sedan det där med hur hårda axelbanden ska vara, det har jag inte riktigt kommit underfund med, så jag provar mig fram. Men jag böjer mig framåt när jag drar åt dem, så går det bättre att dra åt dem, men det kanske du gör också.
Men ifall det är bröstbandet som är för långt, vad dumt, jag har mitt rätt åtdraget och jag är ju inte alls smal.
Användarens profilbild
Av Fenomena
Helena skrev:Jag har ju inte haft min patapum så länge och har ju själv lite problem med den. Men jag har kommit på att det känns allra skönast när jag sätter midjebandet långt ner, då bär jag mer med höfterna och sedan är det viktigt att skaka ner barnet i selen riktigt ordentligt. Jag hade en sutemi tidigare och där behövde man aldrig göra det, för den var liksom större på något vis.
Men sedan det där med hur hårda axelbanden ska vara, det har jag inte riktigt kommit underfund med, så jag provar mig fram. Men jag böjer mig framåt när jag drar åt dem, så går det bättre att dra åt dem, men det kanske du gör också.
Men ifall det är bröstbandet som är för långt, vad dumt, jag har mitt rätt åtdraget och jag är ju inte alls smal.
Tack för ditt svar! Jag har dock redan sålt den (ville ju ha igen pengarna istället för att ha den liggande) och köpt en sommarsjal istället.
Av pennycentury
Jag är inte heller riktigt nöjd. Jag är supernybörjare med sjal, har fått låna en jätefin av Zazi (tack!). Sen blev jag inspirerad att köpa en patapum, men den sitter sådär faktiskt. Jag är så lång (180 cm) och det känns inte som om den inte tynger ner ordentligt på höfterna som jag hade väntat mig. Den tynger ner bättre när jag låter lillkillen hänga mer löst men det är inte skönt för honom, huvet dinglar bakåt. Ska den egentligen sitta runt midjan eller? Hjälp! Blir det inte bättre så säljer jag den...
Användarens profilbild
Av Fenomena
pennycentury skrev:Jag är inte heller riktigt nöjd. Jag är supernybörjare med sjal, har fått låna en jätefin av Zazi (tack!). Sen blev jag inspirerad att köpa en patapum, men den sitter sådär faktiskt. Jag är så lång (180 cm) och det känns inte som om den inte tynger ner ordentligt på höfterna som jag hade väntat mig. Den tynger ner bättre när jag låter lillkillen hänga mer löst men det är inte skönt för honom, huvet dinglar bakåt. Ska den egentligen sitta runt midjan eller? Hjälp! Blir det inte bättre så säljer jag den...
Jag vet faktiskt inte, eftersom jag inte fick till det heller! :) Men det är ju sååå många som gillar patapumen, så det SKA väl gå kan man tycka?
Användarens profilbild
Av ZaZi
pennycentury skrev:Jag är inte heller riktigt nöjd. Jag är supernybörjare med sjal, har fått låna en jätefin av Zazi (tack!). Sen blev jag inspirerad att köpa en patapum, men den sitter sådär faktiskt. Jag är så lång (180 cm) och det känns inte som om den inte tynger ner ordentligt på höfterna som jag hade väntat mig. Den tynger ner bättre när jag låter lillkillen hänga mer löst men det är inte skönt för honom, huvet dinglar bakåt. Ska den egentligen sitta runt midjan eller? Hjälp! Blir det inte bättre så säljer jag den...
Nämen hej pennycentury!
Vill du prova om Ergo är bättre för dig så slå en signal. :wink:

Sorry för trådkapningen Fru Fenomena. :oops: :roll:
Användarens profilbild
Av Fenomena
ZaZi skrev:
Nämen hej pennycentury!
Vill du prova om Ergo är bättre för dig så slå en signal. :wink:

Sorry för trådkapningen Fru Fenomena. :oops: :roll:
Ingen fara! Det var ju relaterat. :)
Av pennycentury
Oj vad fort du hittade mig ZaZi!

Jo, jag får nog be att prova Ergon, det är ju ett klassisk fall av snålheten bedrar visheten det här! Jag köpte Patapumen för att jag trodde att min man skulle vägra bärsjal. Eftersom jag ville köpa en sjal också tänkte jag hålla kostnaden nere genom att ta Patapumen istället för Ergon. Det kunde jag struntat i eftersom min man bara älskar Pikku-run vi lånade av dig!

Jag ska ge den lite mer tid, men blir det inte bättre får den åka på försäljning...[/quote]
Användarens profilbild
Av ZaZi
pennycentury skrev:Oj vad fort du hittade mig ZaZi!

Jo, jag får nog be att prova Ergon, det är ju ett klassisk fall av snålheten bedrar visheten det här! Jag köpte Patapumen för att jag trodde att min man skulle vägra bärsjal. Eftersom jag ville köpa en sjal också tänkte jag hålla kostnaden nere genom att ta Patapumen istället för Ergon. Det kunde jag struntat i eftersom min man bara älskar Pikku-run vi lånade av dig!

Jag ska ge den lite mer tid, men blir det inte bättre får den åka på försäljning...
[/quote]

En ren slump att jag sprang på dig. :D Jag brukar nämligen inte läsa speciellt mycket i Patapumtrådar eftersom jag är Ergofrälst. :wink: Hör av dig om du har vägarna förbi Vättersparken (plaskdammen :wink: ) i helgen. Siggebus och jag är nog där om vädret är fint. Då kan du prova Ergon om du vill.
Av pennycentury
ZaZi skrev:
pennycentury skrev:Oj vad fort du hittade mig ZaZi!

Jag ska ge den lite mer tid, men blir det inte bättre får den åka på försäljning...
En ren slump att jag sprang på dig. :D Jag brukar nämligen inte läsa speciellt mycket i Patapumtrådar eftersom jag är Ergofrälst. :wink: Hör av dig om du har vägarna förbi Vättersparken (plaskdammen :wink: ) i helgen. Siggebus och jag är nog där om vädret är fint. Då kan du prova Ergon om du vill.[/quote]

Jag får inte till inläggen så snitsigt, men det funkar väl ändå? Det blir nog inget Vättersparken för vår del den här helgen. Det vankas kalas istället! Provar gärna någon annan gång :D !
Ha det skönt i plaskdammen!
Användarens profilbild
Av Stark
När man använder Patapumen, liksom Ergon, ska tyngden bäras upp av höfterna, precis som när man bär en tung 60 liters rygga. Midjebältet är således inget som ska sitta i midjan, utan på höfterna (höftkammarna). Känner du tyngden i axlarna är det något som är fel...

pennycentury: Jag är kort och älskar min Patapum. Min teori är, tyvärr, att den inte alltid passar långa personer och att Ergon inte passar på korta (så bra). Men! Jag tycker inte du ska ge upp riktigt än. Se till att den sitter rätt och jämför med Zazi:s Ergo vid tillfälle.

Lycka till!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?