Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av anna_eh
Har nu knatat runt med gossen på magen i vår fina ergo, två timmar på stan, o överallt ser man söta, tunga bebisar framåtvända i babybjörn. Det ser så tungt ut, man vill ju bara gå fram o tipsa " så här kan man också bära" o sen kan folk göra vad de vill med den informationen....men det kan man ju bara göra när tillfälle infinner sig, annars är det för påfluget :wink:

O gårdagens kommentar :wink: Gossen sitter på magen i storken med armarna utanför, o en medelålders man stoppar mej o säger "han trillar väl inte ut" Nädå, svarar jag, o säger att det är fem meter långt tyg man virar runt sig....Så står vi kvar o pratar lite. Lite kul ändå att det var en äldre man, för de brukar väl inte titta så noga på hur en unge transpoteras, eller :wink: :o
Användarens profilbild
Av Krickelin
Håller med. Undrar hur bärarnas ryggar klarar tyngden.

Roligt med uppmärksamhet!
Användarens profilbild
Av Foxan
anna_eh skrev:Har nu knatat runt med gossen på magen i vår fina ergo, två timmar på stan, o överallt ser man söta, tunga bebisar framåtvända i babybjörn. Det ser så tungt ut, man vill ju bara gå fram o tipsa " så här kan man också bära" o sen kan folk göra vad de vill med den informationen....men det kan man ju bara göra när tillfälle infinner sig, annars är det för påfluget :wink:
Jo, jag känner precis likadant. Vill bara gå fram och snacka... Vågar naturligtvis inte - de ser så stolta ut över sina BabyBjörnar... Stackare, they don't know better... ;(

Nämen... Gick precis på google och kollade priser på BB! Herregud, de kostar ju MERA än ERGO!!! :shock: :shock: :shock:
Senast redigerad av Foxan den ons maj 30, 2007 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
jag för mitt eget lilla korståg för babysarnas ryggar... :evil: Jag säger inget här så har jag inget sagt... eftersom det blir en produkt som får på öronen... vill bara säga att det är skandallöst att inte så stora företag följer med i forskningen och kan något om barnets anatomi utan bara fukuserat på bärarens anatomi och ändå misslyckats... ock ock ock nu var jag där ändå...
:oops:
läs mer här...

http://www.pepplon.se/information.php?info_id=25

Sami
Användarens profilbild
Av Foxan
Sami, tack för länken! Länge har jag letat efter en sån ... ;)
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Man ska ju inte kasta sten i glashus, men jag har själv höga krav på bärvänligheten då jag är ute mycket och rör mig tillsammans med mina barn. Min yngsta är 4½ månad. Jag växlar mellan babybjörn active, trikåsjal och nu senast en rebozo och är hör och häpna lika nöjd med alla tre. De fyller olika syften vid olika tillfällen, och det ger faktiskt mest med ombyte! Tror inte man kan förlita sig till eventuella studieresultat, det är säkrare att vara oerhört subjektiv i sitt val och inte utesluta eventuella möjligheter. Det centrala är ju att jag får vara nära mitt barn :D samt att min kropp mår bra av att bära på mitt barn.
Användarens profilbild
Av schmut
jag ger inte någon råd såvida de inte söker det.

inte efter att en babybjörnare tipsade mig om att köpa en riktig sele efter att ha sett mig i en mei tai . tydligen trodde hon att min variant var ett bevis på att jag var fattig/snål :roll:
Av ninen
Något som jag tycker är lite av ett problem när jag ska rekommendera nyblivna föräldrar något bra bärdon är att ergonomiska selar inte går att använda från start. För många känns det nog lite för jobbigt att börja direkt med sjal. Verkar det som.
Sami skrev:jag för mitt eget lilla korståg för babysarnas ryggar... :evil: Jag säger inget här så har jag inget sagt... eftersom det blir en produkt som får på öronen... vill bara säga att det är skandallöst att inte så stora företag följer med i forskningen och kan något om barnets anatomi utan bara fukuserat på bärarens anatomi och ändå misslyckats... ock ock ock nu var jag där ändå...
:oops:
läs mer här...

http://www.pepplon.se/information.php?info_id=25

Sami
Åh, vilken bra text! Tack! :tumsup:

Jag för också mitt eget lilla korståg mot icke nämnda sele... :lol:
Användarens profilbild
Av Sami
utan att man som förälder ska ha lite mer kött på benen och ha kunskaperna att skaffa det bärtyg/bardon som man tycker är det bästa för sig själv och sitt barn.

Att man är medveten om barnets anatomi och om hur ryggen utvecklas så kan man utifrån det göra ett mer aktivt och medvetet beslut. Allltså det man vill som förälder. Det bästa för sina barn.

Det är mitt syfte med att informera om det här, Inte att smutskasta en speciell produkt. Det ligger inte i mitt intresse utan jag visar upp ett par bärdon som är mindre bra och några fler alternativ som är bättre val..

Alltså för att föräldrar ska veta hur de ska välja... för det är inte helt lätt...

Självklart är det viktigaste att man bär sitt barn och inte i vad... men man ska veta varför man valt ett bärdon och då ska man ha alla fakta så att man kan göra det beslutet.

Jag möter ofta folk både i jobb och privat som har tex en Baby Björn och de blir väldigt förnärmade och aviga när man frågar varför de valt just den... till min stora förvåning så svarar de ofta -Är den inte bäst då? eller det är en modern sele och att sjalar och annat är så ful... ingen har någonsin tagit upp att den är anatomiskt riktig för barnet... då har jag använt bärdon i mer än 20 år och följt utvecklingen på bla Babybjörn under denna tid... Jag har tex haft en Babybjörn till alla mina barn genom åren och blivit lika förvånad varje gång att inget egentligen hänt... ska tillägga att jag burit med det mesta från Babybjörn till gardiner av spets...

föräldrar vill välja det bästa för sina barn. Det är därför de inte blir så glada när man påstår att de inte gjort det. Fullt förståeligt!!!

När tex min svåger skulle ha barn så visade han stolt upp sin nyinköpta Baby björn och sa kom inte med dina sjalar!!! Det är för uländerna här är vi moderna!!! Jag sa inget utan var glad åt att han var så engagerad i sitt barns ankomst... ( då ska vi ju tala om att han egentligen hade alla möjligheter att få prova vad han ville eftersom vi har butik med bärdon) Idag bär han sin son med stolthet i en meitai... varför??? Det har jag inte en aning om... Han vågade till sist testa något annat... och vill inte byta ut den... (kankse för att jag hotade med att ta betalt för den om han inte använde den hihi)

Det finns ganska mycket forskning på det här med babyns rygg och det är därför jag är förvånad över att dessa stora tillverkare struntar i att ta detta till sig och struntar i att ändra på det som är mindre bra... för de säljer ändå!!! Eftersom vi är uppfostrade till att ett märke står för det bästa för våra barn. Tänk om Baby Björn gjort en sele som verkligen motsvarade det som är det allra bästa för våra barn... Hur skulle de sälja då??? varför ser deras sele ut som för 20 år sedan? Är det så vi känner igen den? Är det därför den inte går att få mer anatomiskt riktig??? Har en produkt blivit ett varumärke i sig själv? :roll:

Så ja, jag möter det här ofta... och det gör mig glad! För det visar att man är mån om sina barn!
och det är ju inte farligt att prova något annat att bära i... eller är det!? tänk om man gillar att bära i en sjal??? huuuuuuuuuuuuu :wink:
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Mmm intressant hade det varit att läsa faktiska studier som vetenskapligt testat det ena bärdonet mot det andra. Nu går jag bara på en inneboende känsla att det är bra med sjal eller att överhuvudtaget bära mitt barn. Är det någon som känner till några ryggstudier att referera till? Inte bara "forskning" i alltså. De enda studier jag har hört refereras till är om närhet, oxytycinfrisättning och anknytning. Sånt skulle kunna vara bra hjälp när man ska diskutera med släktingar/andra som inte har samma inställning till ex.vis bärsjal som en själv.
Användarens profilbild
Av anna_eh
Sami skrev: Det finns ganska mycket forskning på det här med babyns rygg och det är därför jag är förvånad över att dessa stora tillverkare struntar i att ta detta till sig och struntar i att ändra på det som är mindre bra... för de säljer ändå!!! Eftersom vi är uppfostrade till att ett märke står för det bästa för våra barn. Tänk om Baby Björn gjort en sele som verkligen motsvarade det som är det allra bästa för våra barn... Hur skulle de sälja då??? varför ser deras sele ut som för 20 år sedan? Är det så vi känner igen den? Är det därför den inte går att få mer anatomiskt riktig??? Har en produkt blivit ett varumärke i sig själv? :roll:
Det är detta jag också tycker är så anmärkningsvärt :shock:
Nog borde väl ett så stort företag med en sådan välkänd produkt vinlägga sig om att utföra så ergonomiskt riktiga selar som bara är möjligt för de små. Att dessutom många vittnar om att bekvämligheten för bäraren är betydligt högre med de ergonomiska selarna, kan ju inte vara en slump.
Varför stagnera utvecklingen på selen? Det är detta som jag tycker känns så frusterande; spelar ingen roll vilket bärdon det rör sig om, men det får inte gå prestige i sånt här.

Mycket bra artikel du hänvisade till!
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Jag bar min dotter under 3 månader i gamla sortens björn när hon hade kolik. Hon satt i den dagarna i ända för det var det enda som fungerade. Hon var nära och hon var trygg. Dotterns rygg och höfter fick inga men av detta bärande, och idag tävlingssimmar hon med full styrka och rörlighet :)
Det är den enda "forskning" jag kan referera till. Säkert högre bevisbörda än läkarens brev som det skrevs om. Men återigen hade det varit intressant att ta del av studier inom detta område.
Foxy skrev:de ser så stolta ut över sina BabyBjörnar...
Förlåt att jag blir lite off topic här, men jag kunde inte låta bli...

Klart att man är stolt över sin BabyBjörn!!! ;-)
Bild
Användarens profilbild
Av BijouMaBell
När man inte väljer det som är mest lättillgängligt måste man läsa på! Vad finns det för information om bärredskap. väldigt lite om man inte vet var man skall söka. vad finns i affärerna? Alltid Baby björn, och ibland en enstaka sjal. Men, vad finns det för tester? Varför testar inte "Vi föräldrar" eller "råd & rön" bärredskap. Personligen, eftersom jag tagit del av den forskning som finns är jag övertygad om att BB skulle få på tafsen.
En Baby björn kanske inte ä det sämsta ett barn kan utsättas för. det är inte det som är problemet, utan att alternativen inte har någon komersiell chans!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?