utan att man som förälder ska ha lite mer kött på benen och ha kunskaperna att skaffa det bärtyg/bardon som man tycker är det bästa för sig själv och sitt barn.
Att man är medveten om barnets anatomi och om hur ryggen utvecklas så kan man utifrån det göra ett mer aktivt och medvetet beslut. Allltså det man vill som förälder. Det bästa för sina barn.
Det är mitt syfte med att informera om det här, Inte att smutskasta en speciell produkt. Det ligger inte i mitt intresse utan jag visar upp ett par bärdon som är mindre bra och några fler alternativ som är bättre val..
Alltså för att föräldrar ska veta hur de ska välja... för det är inte helt lätt...
Självklart är det viktigaste att man bär sitt barn och inte i vad... men man ska veta varför man valt ett bärdon och då ska man ha alla fakta så att man kan göra det beslutet.
Jag möter ofta folk både i jobb och privat som har tex en Baby Björn och de blir väldigt förnärmade och aviga när man frågar varför de valt just den... till min stora förvåning så svarar de ofta -Är den inte bäst då? eller det är en modern sele och att sjalar och annat är så ful... ingen har någonsin tagit upp att den är anatomiskt riktig för barnet... då har jag använt bärdon i mer än 20 år och följt utvecklingen på bla Babybjörn under denna tid... Jag har tex haft en Babybjörn till alla mina barn genom åren och blivit lika förvånad varje gång att inget egentligen hänt... ska tillägga att jag burit med det mesta från Babybjörn till gardiner av spets...
föräldrar vill välja det bästa för sina barn. Det är därför de inte blir så glada när man påstår att de inte gjort det. Fullt förståeligt!!!
När tex min svåger skulle ha barn så visade han stolt upp sin nyinköpta Baby björn och sa kom inte med dina sjalar!!! Det är för uländerna här är vi moderna!!! Jag sa inget utan var glad åt att han var så engagerad i sitt barns ankomst... ( då ska vi ju tala om att han egentligen hade alla möjligheter att få prova vad han ville eftersom vi har butik med bärdon) Idag bär han sin son med stolthet i en meitai... varför??? Det har jag inte en aning om... Han vågade till sist testa något annat... och vill inte byta ut den... (kankse för att jag hotade med att ta betalt för den om han inte använde den hihi)
Det finns ganska mycket forskning på det här med babyns rygg och det är därför jag är förvånad över att dessa stora tillverkare struntar i att ta detta till sig och struntar i att ändra på det som är mindre bra... för de säljer ändå!!! Eftersom vi är uppfostrade till att ett märke står för det bästa för våra barn. Tänk om Baby Björn gjort en sele som verkligen motsvarade det som är det allra bästa för våra barn... Hur skulle de sälja då??? varför ser deras sele ut som för 20 år sedan? Är det så vi känner igen den? Är det därför den inte går att få mer anatomiskt riktig??? Har en produkt blivit ett varumärke i sig själv?
Så ja, jag möter det här ofta... och det gör mig glad! För det visar att man är mån om sina barn!
och det är ju inte farligt att prova något annat att bära i... eller är det!? tänk om man gillar att bära i en sjal??? huuuuuuuuuuuuu

mina sjalbarn födda 85,88,91,01,03,05 <3<3<3<3<3<3 Började bära barn 1985
Tidigare
www.pepplon.se numera privatperson!
p.s menskopp är bäst!