Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av SunTop
:) Hej alla här!

Jag är en tvåbarnsmamma som går och funderar... 8)

Min yngsting är nu snart fem månader, och fakta i fallet är som följer:

Vi bor lite offside höll jag på att säga och sade det visst också :lol: , och varje gång som jag skall nån vart måste det bli bilen. :? Jag har en tvillingvagn för mina båda, och det är jättebra när man skall bara ta en promenad här i omgivningarna.

Nu så hände det sig att lilla tösan blev sjuk :( för ungefär en månad sedan, en lång och seg historia, :? och jag var tvungen att springa på barnmottagning och sjukhus titt som tätt. Och ta med min två-åring, oftast. Då tyckte jag inte att det var särskilt praktiskt med någon stor otymplig dubbelvagn - jag orkar ju inte ens lyfta in den i bilen - utan det blev så att jag bar lilla damen i Baby Björnen och gossen fick sitta i enkelvagnen.

Jag har en god väninna - en eminent trebarnsmor - som bär sin lilla yngtsling i sjal. Hon är väldigt nöjd med detta, och berättar ofta för mig om hur praktiskt det är... :wink:

Så alltså: jag som är en nyfiken person funderar nu på följande frågor:

:arrow: vilka är fördelarna med sjal i jämförelse med Björnen? Själv tycker jag att Björnen är lite krånglig att få på, plus att jag får lätt ryggvärk av den... :roll:

:arrow: Kan du ha samma sjal länge med samma barn, eller växer de ur?

:arrow: Om man nu tänker sig en sötsak på snart fem månader och sju kilo, vad skulle du rekommendera :?:

:arrow: Jag tänker mig att detta skulle vara bra att ha i just transportsyfte - hör gör ni IRL :?: Har ni sjalen på er när ni kör bil, eller tar man den på sig som Björnen, när man skall bort från bilen :?:

:arrow: Är det försent :?: Skall man börja när de är nyfödda :?:

Jag skall naturligtvis förhöra väninnan mycket noga om allt detta 8) men det är alltid värdefullt med många åsikter!

Kanske lite overkill att registrera sig för att kunna ställa lite frågor, men jag är som sagt en nyfiken person... :wink:
Användarens profilbild
Av Maerion
Hej, och välkommen! :hello:
Klart att det inte är overkill, och klart att man ska vara nyfiken!

Fördelen att bära i sjal eller ergonomisk sele istället för med BabyBjörnen är att det är just mer ergonomiskt, för både dig och din dotter. Du kommer att fördela vikten bättre, över höfter, rygg och axlar istället för bara axlarna. För din dotter innebär det att hon får en bättre sittställning som är skonsammare för hennes höfter och rygg.

Om du köper en vävd långsjal kan du använda den så länge ditt barn vill bli buret, det går utmärkt att även bära din tvååring i den. En trikåsjal är mer anpassad för små bebisar, men eftersom din tjej är fem månader tycker jag att det är lika bra att köpa en vävd.

Sedan finns även alternativet att köpa en sele, som du då knäpper på precis som BabyBjörnen. Olika ergonomiska alternativ som då finns är till exempel Ergo och Patapum. Dessa har avlastningsbälte på höften, och du kan även bära på ryggen med dem.

Ett mellanting mellan sjal och sele är Mei Tai, sådana finns att köpa i olika varianter, men man kan också sy dem själv, eller beställa hemsydda om man nu inte gillar att sy. Flera här på forumet syr upp.

Sjalen tar du av och på när du använder den, en elastisk sjal kan man ha knuten på sig och bara sätta i och ur barnet, men jag tror som sagt att det är lika bra att du "hoppar över" det.
Det är verkligen inte för sent, och din dotter som redan är van att bli buren kommer nog att gilla det finfint!

Lycka till, och fråga på bara om du undrar någonting mer! :D
Användarens profilbild
Av aspen
SunTop skrev::) Hej alla här!

Jag är en tvåbarnsmamma som går och funderar... 8)

Min yngsting är nu snart fem månader, och fakta i fallet är som följer:

Vi bor lite offside höll jag på att säga och sade det visst också :lol: , och varje gång som jag skall nån vart måste det bli bilen. :? Jag har en tvillingvagn för mina båda, och det är jättebra när man skall bara ta en promenad här i omgivningarna.

Nu så hände det sig att lilla tösan blev sjuk :( för ungefär en månad sedan, en lång och seg historia, :? och jag var tvungen att springa på barnmottagning och sjukhus titt som tätt. Och ta med min två-åring, oftast. Då tyckte jag inte att det var särskilt praktiskt med någon stor otymplig dubbelvagn - jag orkar ju inte ens lyfta in den i bilen - utan det blev så att jag bar lilla damen i Baby Björnen och gossen fick sitta i enkelvagnen.

Jag har en god väninna - en eminent trebarnsmor - som bär sin lilla yngtsling i sjal. Hon är väldigt nöjd med detta, och berättar ofta för mig om hur praktiskt det är... :wink:

Så alltså: jag som är en nyfiken person funderar nu på följande frågor:

:arrow: vilka är fördelarna med sjal i jämförelse med Björnen? Själv tycker jag att Björnen är lite krånglig att få på, plus att jag får lätt ryggvärk av den... :roll:

:arrow: Kan du ha samma sjal länge med samma barn, eller växer de ur?

:arrow: Om man nu tänker sig en sötsak på snart fem månader och sju kilo, vad skulle du rekommendera :?:

:arrow: Jag tänker mig att detta skulle vara bra att ha i just transportsyfte - hör gör ni IRL :?: Har ni sjalen på er när ni kör bil, eller tar man den på sig som Björnen, när man skall bort från bilen :?:

:arrow: Är det försent :?: Skall man börja när de är nyfödda :?:

Jag skall naturligtvis förhöra väninnan mycket noga om allt detta 8) men det är alltid värdefullt med många åsikter!

Kanske lite overkill att registrera sig för att kunna ställa lite frågor, men jag är som sagt en nyfiken person... :wink:
Först vill jag säga väkommen hit! :D

För att försöka svara på dina frågor:

babybjörnen är inte ergonomisk för varken bebis eller, som du märkt, dig själv. I sjal sitter barnet i grodposition = knäna högre än rumpan, som i magen. Och du får inte ont i ryggen för den avlastar mer.

Du borde ju ha en vävd nu och den kan du ha så länge du orkar, fanns en bild härinne förut som visade en 15-åring bli buren, fast det är kanske att ta i :lol: fast det funkade, så en sjal räcker hela tiden, sen finns det folk här som blir besatta av sjal :twisted: och de har många sjalar, i olika längder och färger så det alltid finns någon som passar

Rekommemdera överlåter jag till dem som icke bara har hemmsydda sjalar. Sen finns det ergonomiska selar, patapum, ergo och beco tex som är enkla att sätta på och av fast bekväma för båda

jag sätter på sjalen efter bilfärden. används oxå inne till kinkiga barn och ute på promenader, både på grus och i skog. bra att söva i oxå. olivia sover middag i sjalen ibland oxå.

aldrig försent, dock säger man att det brukar ta 10 knytningar innan det käns som om man kan det.

lycka till
Användarens profilbild
Av Anso
Hej och välkommen!
Du har redan fått bra råd av Maerion ser jag.
Om blotta tanken på 5 meter gosigt tyg skrämmer dig så är t.ex en ERGO ,Patapum, Sutemi eller BECO sele ett bra alternativ och de går inte ens att jämföra med en Babybjörn. Rätt inställd så har du i princip ingen vikt på din axlar utan den hamnar på dina höfter via avbärarbältet. Med en sån sele kan du bära på magen, höften och ryggen och jag har sett barn på 4 år bäras i dem så de räcker länge. :D

Mei Tai, lättvariant av sjal, smidigt sätt att bära på, går fort att lära sig knyta.

Mysigast av allt när i alla fall långsjalen och den kan användas så länge man vill och det finns på gott och ont massor av olika sätt att knyta på om man vill men oftast så blir det bara några olika sätt man använder.

För snabbärning är ringsjalen kanonbra.
Lycka till! Och vill du ha lite mer tips och få klämma på sjalar och selar så tycker jag att du ska gå på en sjalträff om du har möjlighet.
Av SunTop
:shock: :D Ni var snabba!

Nu blir jag bara meeer nyfiken... :lol:

Det är klart; man skulle kanske prova innan man bestämmer sig för vilket som passar bäst? Och det kan man göra på en sådan träff, säger ni?

Vävd långsjal låter mycket intressant, och det gör sele med!

Jag och symaskinen är tyvärr inte kompisar :roll: så då är det nog köpa som gäller!

Nästa fråga:

Finns det affärer inne i Göteborg dit man kan gå och prova? Jag ser att det finns ju massvis med länkar här preciiis bredvid, så jag skall nog läsa på lite nu, tror jag... :oops:

Tack för hjälpen och infot, alla! :D
Användarens profilbild
Av Maerion
Det finns i alla fall gott om trevliga Göteborgare här på forumet! Bland annat diddeldi som driver butiken edenbaby (länk till höger). :D
Användarens profilbild
Av Helma
:hello:
Hej väninnan!

Vi ses på söndag och jag tar såklart med mig sjalarna. Ergon har förhoppningsvis kommit då också!

Kram
Av SunTop
:D Där är du ju! Hoppa fram och skrämmas så där utan förvarning från bakom en helt okänd signatur! :lol:

Ha! HÖRDE ni det, alla? Jag skall få en eeegen mooodeviiisning, med en sån där... modell, ni vet... 8)
Användarens profilbild
Av smurfis
SunTop skrev::D Där är du ju! Hoppa fram och skrämmas så där utan förvarning från bakom en helt okänd signatur! :lol:

Ha! HÖRDE ni det, alla? Jag skall få en eeegen mooodeviiisning, med en sån där... modell, ni vet... 8)
Låter bra med egen modevisning! :lol: 8)
Hoppas ni hittar något som ni kommer att trivas med.
Bärdon gör livet både enklare och mysigare! :heart:
Användarens profilbild
Av Helma
SunTop skrev::D Där är du ju! Hoppa fram och skrämmas så där utan förvarning från bakom en helt okänd signatur! :lol:
Hade aldrig anat att det var du, om inte Neutramigenet (stavas?) avslöjat dig 8)
Av SunTop
:D Kanske det! När mera exakt brukar ni träffas :?:

Och är det du Frida med Mea som använder Neutramigen? Vill du ha för resten av livet..? :roll:

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?