Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Situationen är som följer: Lillgumman är 8 månader och väger nästan 10 kilo. Alltså vill jag bära henne på ryggen, det börjar bli seriöst tungt att bära på magen. Vi har en Patapum men varken maken eller jag tycker att det blir riktigt bra att ha henne på ryggen, det är som om hon inte kommer tillräckligt nära oss eller nåt. :?

Så jag knöt på lillan på ryggen på maken för ett tag sedan i omslutet X och det var ju såååå skönt och han bara lovprisade komforten, lillan skrattade högt och nu vill han bara bära henne i sjal på ryggen när vi skall ut. :) Så långt allt väl. Men när jag skall knyta upp henne själv - det går inte! Alltså, det är inga problem att få upp henne på ryggen och jag vet ju hur jag skall knyta men HON LIGGER INTE STILL!!! :hopmad: Hon ålar och ormar sig och skall liksom rulla av ryggen och böjer sig bakåt som ett C och det blir helt livsfarligt. Det enda som funkar är att knyta omslutet X på magen och humpa runt till ryggen efteråt, men det är ju fusk!

Min fråga är: Vänjer sig bebisar vid att bli uppknutna på ryggen såtillvida att de lär sig att ligga still medans man knyter? Någon som haft likande problem? Hur lång tid har det tagit i så fall?

För oss handlar det liksom inte om att det måste bli snyggt eller att armarna måste hamna innanför eller så - det handlar om att hon vill slänga sig handlöst ner och slå ihjäl sig! :help:
Användarens profilbild
Av diddeldi
har du provat att böja dig fram bara lite? om man böjer sig mycket framåt (vilket känns säkrare) så brukar barnen tycka att det är en kul lek att rulla åt sidan :wink: . står man mer upprätt så har de en tendens att vara lugnare och hålla sig i mer. värt att testa i alla fall :wink:
Användarens profilbild
Av naimiez
Theo kan åla sig ibland....vet inte hur lång tid det tar innan de slutar men det är jag övertygad att de gör.....slutar åla sig alltså ;-)

Jag lägger sjalen över hans axlar och jag står bakom honom när han sitter på golvet. Tar tag i hans axlar och svingar upp honom....ser till att sjalen är i knävecken och över axlarna Knyter en knut ovanför mina bröst. Tar tag i sjalens överkant och svingar över den över axeln, samma med andra. Ner under rumpan och knyter fram.

Sen är det till att öva öva öva öva öva ;-) Ser att du bor i Gbg...kanske kan komma till en träff och få lite hjälp....

Lycka till! :-D
Användarens profilbild
Av anna_eh
Åh jag har precis samma problem, blir så frustrerad o A också till slut. Har precis övat, står på knä i sängen för att han inte ska slå sig om han trillar, han ålar o vrider o vänder på sig o böjer sig bakåt o sitter definitivt inte still.
Hade han bara suttit någelunda still i en halv minut hade vi haft kläm på ryggknytet vid det här laget, ahhhhh.......

Bar bekvämt på ryggen i omslutet för första gången i helgen men då hjälpte ju maken till o knyta. Fick tips här innan om att man kunde sätta barnet lite längre ner o det funkade! Fantastiskt, en helt annan känsla, jättebekvämt :D men nu vill jag verkligen lära mej ryggknytet själv.

Ursäkta trådkapningen.
Användarens profilbild
Av annemi
diddeldi skrev:har du provat att böja dig fram bara lite? om man böjer sig mycket framåt (vilket känns säkrare) så brukar barnen tycka att det är en kul lek att rulla åt sidan :wink: . står man mer upprätt så har de en tendens att vara lugnare och hålla sig i mer. värt att testa i alla fall :wink:
:iagree:
Användarens profilbild
Av Annaklumpen
Jag testade faktiskt att luta mig fram bara lite och det funkade!!! Blev så stolt att jag fick ringa till maken på jobbet och hojta: Vet du var Lillgumman sitter?! På ryggen!!! Så nu vet vi att det GÅR, skall öva som galningar nu!
Användarens profilbild
Av jag71
Annaklumpen skrev:Jag testade faktiskt att luta mig fram bara lite och det funkade!!! Blev så stolt att jag fick ringa till maken på jobbet och hojta: Vet du var Lillgumman sitter?! På ryggen!!! Så nu vet vi att det GÅR, skall öva som galningar nu!
Det är ju så att det känns "fel" att stå nästan rak i ryggen när man har det finaste som finns där men det funkar!
Grattis till det lyckade uppknytet (eller hur man nu säger :? )
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
Det är SKITJOBBIGT i början!! Är fortfarande inte superbra på o knyta på ryggen, men tillslut gick det ganska bra. Ja det är bara o öva o öva och försöka ha tålamod... Min lilla blir rätt sprattlig efter en stund med, och blir det för mycket får man ge upp för stunden och försöka lite senare...

Kämpa på!!
Användarens profilbild
Av sanna73
Alfred brukar hålla sig lugn om jag knyter framför en spegel eller ett fönster,
då beundrar han sin spegelbild och jag hinner knyta fast honom.
Användarens profilbild
Av anna_eh
Yeees!!! Nu fick jag också upp han i ett någelunda fungerande omslutet :D

Jag gjorde som så att jag satte honom på sängen med sjalen runt, snabbt upp o knöt sjalen hårt framtill, knatade iväg till spegeln i badrummet (en helt vanlig liten spegel) men det var faktiskt lättare då för jag kunde se lite vad jag gjorde o hur jag skulle dra tyget bakom honom. O så stod jag rätt så rakt.

Jag föredrar egentligen att inte knyta fram över/under bröstet utan istället bara korsa upp över axlarna, men nu när jag var själv kändes det som sjalen bara gled iväg o jag fick ingen ordning på ändarna om jag inte knöt fram så då gjorde jag det.
Något tips på hur skippa knuten men ändå kunna hålla sjalen sträckt?
Användarens profilbild
Av Annaklumpen
Naimiez: Tack för tipset om att lägga sjalen över barnets axlar redan innan man svingar upp, så att säga. Det var ju jättesmart! Funkade görbra för oss.
Av Jun
naimiez skrev:Jag lägger sjalen över hans axlar och jag står bakom honom när han sitter på golvet. Tar tag i hans axlar och svingar upp honom....ser till att sjalen är i knävecken och över axlarna
Precis så gör vi också! Och så länge hon har armarna innanför så kan man låsa fast henne med sjalen. Sen hjälper det ju som sagt att stå framför en spegel så att de är upptagna av att titta på sig själva :D
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Jun skrev:
naimiez skrev:Jag lägger sjalen över hans axlar och jag står bakom honom när han sitter på golvet. Tar tag i hans axlar och svingar upp honom....ser till att sjalen är i knävecken och över axlarna
Precis så gör vi också! Och så länge hon har armarna innanför så kan man låsa fast henne med sjalen. Sen hjälper det ju som sagt att stå framför en spegel så att de är upptagna av att titta på sig själva :D
Hur gör man när hon envisas med att dra upp armarna då? Det går bra att knyta och så, men sen drar hon upp armarna och lutar sig bakåt.
Användarens profilbild
Av Isanna
Mary_Cherry skrev:
Jun skrev:
Hur gör man när hon envisas med att dra upp armarna då? Det går bra att knyta och så, men sen drar hon upp armarna och lutar sig bakåt.
Så gör Isa med. Jag har slutat att envisas med att knyta in armarna, istället knyter jag när hon har armarna ute, knyter alldeles under hennes armar och ser till att dra åt ordentligt. Då blir det bättre än om man knyter in dom och hon sen tar ut armarna, för då blir knytningen under hennes armar mycket lösare.

De sitter riktigt bra om man gör så faktiskt. :tumup:
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Isanna skrev:
Mary_Cherry skrev:
Jun skrev:
Så gör Isa med. Jag har slutat att envisas med att knyta in armarna, istället knyter jag när hon har armarna ute, knyter alldeles under hennes armar och ser till att dra åt ordentligt. Då blir det bättre än om man knyter in dom och hon sen tar ut armarna, för då blir knytningen under hennes armar mycket lösare.

De sitter riktigt bra om man gör så faktiskt. :tumup:
Jag har provat, det blir ju bättre, men riktigt bra blir det inte. Nån dag när jag orkar ska jag testa den där wiggelproof-grejen. Skulle behöva lite assistans bara, M är inte till särskilt mycket hjälp när han inte har en aning om hur det ska vara.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?