Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ida
Funderar över ny sjal till mig och min tvååring nu när jag egentligen trodde att vi slutat sjala. Har dock insett att barnvagnen fortfarande är i vägen för det mesta och att det är rätt smart att ha något med att slänga upp henne i när hon tröttnat på att gå. Tungt att bära på armen. Ergon är inte bekväm längre och dessutom la vi ner att använda den när vi började bara behöva bära ibland. Är lite klumpig att släpa runt på "utifall att". Har fått syn på MT nu och funderar lite över hur knepiga de är att lära sig att knyta. Ryggknyt menar jag då. Fia-Lotta är helvan att hoppa bak på ryggen för att sitta i Ergon, så att få dit henne är inget problem, men undrar hur knepigt det är att få till resten??? Är inte upplagd för några veckors intensivträning bara för att få det bra och tex ryggsäck har vi aldrig riktigt bemästrat. Men tycker i övrigt att de verkar så enormt smidiga. Som en ringsjal i smidighet, fast ser ut att vara mycket bekvämare att bära i. Så hur knepigt är det att lära sig att hantera dem? Är de så bekväma som de verkar?
Användarens profilbild
Av Snurrfian
De är faktiskt väldigt enkla att lära sig hantera... Sen gäller det bara att man trivs med dem oxå, jag gillade inte att bära i min Babyhawk, trots att jag var kär i den... Men min hemmasydda är suverän att bära med, fast än så länge känns det som det blir en väldig massa tyg ändå... Jag måste nog modifiera lite till... ;) Min hemma sydda har då alltså breda axelband, som typ ringsjal...
Men själva tekniken är väldigt lätt!
Användarens profilbild
Av Linnea
knyta MT är busenkelt :D

vi bär våran 2-åring nästan varje dag i MT!

fast du ska nog vara lite petig med vilken eftersom hon är så stor, vår babyhawk känns lite kort i ryggen men avlastar framförallt inte så bra längre, jag kan inte bära på magen längre alls

jag köpte en hemmasydd (by Bissa 8) ) med extra långa midjeband som går att vira tre varv, den är i ganska kraftigt tyg också vilket gör den aningen klumpigare att bära med men OJ vilken supersjal :D plötsligt vägde hon ingenting!

jag har inte testat norska colibri mer än några minuter men den är ju lite kraftigare också :roll: sköldpadda finns ju, har inte testat alls själv..

tips trillar nog in här :wink: annars kanske du ber nån att sy en till just er!
Användarens profilbild
Av tinaw
Mei Tai är lättare än långsjal tycker jag. Lättare än sele också. Nästan det enklaste att få till bra varje gång, liksom. :D
Användarens profilbild
Av Vindruvan
Jag tycker mei tai är bland det enklaste bärredskapet. Jag har lånat en ergo en gång men föredrar mei tai mycket p.g.a enkelheten.

Jag har bara använt hemmasydda ( av mig själv) utan vadderade axelband ( valde lite bredare istället för att få "sjalkänslan".)

Lycka till!

Jenny
Av T med L o D
Kan jag hoppa in för en liten MT-fråga, så behöver jag inte starta nån ny tråd?

Hur gör man för att bära bekvämt på ryggen? Har hittills burit på magen och bara testat rygg, men tycker att det avlastar dåligt. Nån som har nåt knep?
Användarens profilbild
Av Anso
T med L o D skrev:Kan jag hoppa in för en liten MT-fråga, så behöver jag inte starta nån ny tråd?

Hur gör man för att bära bekvämt på ryggen? Har hittills burit på magen och bara testat rygg, men tycker att det avlastar dåligt. Nån som har nåt knep?
Jag tycker att man får mer avlastning om man kan sätta ihop axelremmarna fram på sitt bröst med antingen ett spänne som på Ergo eller om man får axelremmarna att räckat fram så att man avsluta á la Tibetansk knytning (se under sjalbarns knytinfo för långsjal och ryggsäck). Då kommer mer vikt på bröstbenet och mindre på axlarna.

Ett annat knep är att göra en "twist" av axelremmarna över barnet rygg innan man för ner axelremmarna under barnets rumpa för att sedan knyta fram. Twisten gör att barnet dras närmare intill den som bär = blir lättare.
MEN man måste ha lite längre axelremmar för det här kan jag tro.
Av Tyche
Jag är väl kärringen mot strömmen för jag tycker det är ASSVÅRT att få till MT! Både på mage och rygg. Dom få gånger jag lyckats, med hjälp av sambon har det känns jätte bra att bära i den men annars är det bara s***!! :evil:

Jag har övat och övat men det går inte att få till det bra för mig. Långsjal är mycket lättare och ergo är lättast av allt.
Användarens profilbild
Av sacha42
tinaw skrev:Mei Tai är lättare än långsjal tycker jag. Lättare än sele också. Nästan det enklaste att få till bra varje gång, liksom. :D
:iagree: bus enkelt :D
Användarens profilbild
Av tinaw
När jag bär på ryggen gör jag nästan alltid en knut över bröstkorgen av axelbanden innan jag fortsätter. Sitter mycket bättre. Med en twist under barnets rumpa blir det superstadigt :D
Användarens profilbild
Av Marion
Anso skrev:Jag tycker att man får mer avlastning om man kan sätta ihop axelremmarna fram på sitt bröst med antingen ett spänne som på Ergo eller om man får axelremmarna att räckat fram så att man avsluta á la Tibetansk knytning (se under sjalbarns knytinfo för långsjal och ryggsäck). Då kommer mer vikt på bröstbenet och mindre på axlarna.

Ett annat knep är att göra en "twist" av axelremmarna över barnet rygg innan man för ner axelremmarna under barnets rumpa för att sedan knyta fram. Twisten gör att barnet dras närmare intill den som bär = blir lättare.
MEN man måste ha lite längre axelremmar för det här kan jag tro.
:iagree: :iagree: :iagree:
Jajamensan, här görs det både tibetanavslut och twist på barnets rygg.
En annan sak som man kan tänka på är åt vilket håll man lägger midjebandet. Diddeldi skrev en tråd om det för en tid sedan:
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... ht=mei+tai
Jag har en 14 kg och 90 cm stor son att bära på ryggen, jag kör apron style :tumup:.
Användarens profilbild
Av ÅsaM
tinaw skrev:Mei Tai är lättare än långsjal tycker jag. Lättare än sele också. Nästan det enklaste att få till bra varje gång, liksom. :D
:iagree: Använder min MT mest av allt.

Fast jag korsar mina band över bröstet bara men det kanske inte är någon annan som gör det ?:roll: när jag bär sonen på ryggen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?