Det är inte svårt alls att sticka sockor och det är dessutom riktigt kul! Det finns ju inga som helst begränsningar på färger och garner, bara fantasin sätter stopp.
Jag stickar sockor som avkoppling framför tv:n på kvällarna. Barnsockor är kul för de går extra fort men på senaste tiden har jag stickat fyra par sockar till min tonårstjej på beställning. De används flitigt i slitna converse för att slippa vtjockare skor.
Men som med allt så ger övning färdighet, hälen kan vara lite trixig innan man blir haj på det men när man väl lärt sig hur den ska göras så är det en baggis. Enklast av allt är att sticka hällösa sockar, det såg jag att någon redan tipsat om.
Det dumma med mönster på sockar med häl är att de ofta är onödigt krångligt skrivna, tyvärr tror jag det avskräcker många från att försöka. Absolut enklast att lära sig är det om någon visar. Jag lyckades inte första gången pga knepig beskrivning men sen när svärmor var på besök så visade hon och oj vad lätt det blev sen.
Jag tycker du ska testa, det kan ju inte bli värre än att man får repa upp och försöka på nytt.
Trevliga garner är bla Peer Gynt som ovanstående tipsade om, Raggi och sportgarn i ullblandning.