Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Helene
T.o.m. JAG har stickat en socka! (jo, bara en! Det skulle bli ett par men jag lessnade så det fick bli en julstrumpa istället! ;-))
Såå svårt är det faktiskt inte men lite trist att behöva göra två likadana! (och kanske lite svårt att få dem exakt lika!)
Användarens profilbild
Av Stream
Jag har inte stickat själv, men det är väl hälen som är svårast..
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Den enklaste möjliga varianten (för att slippa sticka hälen som är det svåraste) är att sticka enligt luxias beskrivning i denna tråd:
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... r+strumpor
luxia skrev::)

Jag tror att det enklaste är att göra hällösa, diagonalstickade, för småbarnsfötter växer ju en del. Här kommer ett mönster för ganska tunt alpacka-garn (man får väl göra om det lite om man har tjockare garn, kanske).

Stickor 3. Lägg upp 40 maskor på dubbla stickor och fördela på fyra strumpstickor. Slut till en ring och sticka resår 2r2a (eller 1r1a) i några centimeter. Gå sedan över till diagonalstickning, på följande vis (x=rät, .=avig):
Kod: Markera allt
..xx..xx
..xx..xx
.xx..xx.
.xx..xx.
xx..xx..
xx..xx..
x..xx..x
x..xx..x
o.s.v. Förskjut alltså en maska efter två lika varv. Detta gör att strumpan formar sig bra efter foten utan att man stickar häl. Något att växa i!

Sticka lagom långt (ska de vara till sjalen är det väl bra om de går till knäna) och ta ihop på följande sätt: Sticka ihop maskorna två och två = 20 maskor. Sticka resår 1r1a 4 varv. Sticka ihop maskorna två och två = 10 maskor. Sticka två varv slätstickning. Ta av garnet, dra det genom maskorna och fäst.
Fast sen får man ju anpassa antalet maskor på omkretsen till vem som ska ha dem, vad man har för garn, men det är ju ganska enkelt att pröva sig fram till (man behöver ju inte sticka speciellt många centimetrar för att se om det funkar att få över foten eller inte) eller kolla tex in ett mönster från http://www.garnstudio.com på raggsockar för att se hur många maskor på omkretsen som behövs i det garnet du har valt. Jag har testat att sticka enligt denna och de sitter jättebra på foten även om det inte är någon stickad häl
Användarens profilbild
Av sacha42
enkelt då jag gick på mellanstadiet hade jag pippi på att sticka tjocksockor det blev ganska många :lol: , som sagt innan hälen är krångligast och att ta ihop tån snyggt.
Användarens profilbild
Av Helen
Jag har stickat flera på raggisar till mig och barnen. Visserligen för ett par år sedan, men de går i arv efter hand.
Det är inte så svårt.
Jag gjorde en socka först och den var inte helt snygg :lol: så den fick dockan som sovsäck :wink:
Därefter har jag stickat några par. Det är inte ett evighetsprojekt, det är inte tungt för axlarna, det är kul!

Fråga där du köper garnet, de brukar ha bra sockmönster.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Asereht
Det är inte svårt alls att sticka sockor och det är dessutom riktigt kul! Det finns ju inga som helst begränsningar på färger och garner, bara fantasin sätter stopp. :D

Jag stickar sockor som avkoppling framför tv:n på kvällarna. Barnsockor är kul för de går extra fort men på senaste tiden har jag stickat fyra par sockar till min tonårstjej på beställning. De används flitigt i slitna converse för att slippa vtjockare skor. ;)

Men som med allt så ger övning färdighet, hälen kan vara lite trixig innan man blir haj på det men när man väl lärt sig hur den ska göras så är det en baggis. Enklast av allt är att sticka hällösa sockar, det såg jag att någon redan tipsat om.

Det dumma med mönster på sockar med häl är att de ofta är onödigt krångligt skrivna, tyvärr tror jag det avskräcker många från att försöka. Absolut enklast att lära sig är det om någon visar. Jag lyckades inte första gången pga knepig beskrivning men sen när svärmor var på besök så visade hon och oj vad lätt det blev sen. :)

Jag tycker du ska testa, det kan ju inte bli värre än att man får repa upp och försöka på nytt. ;)

Trevliga garner är bla Peer Gynt som ovanstående tipsade om, Raggi och sportgarn i ullblandning.
Användarens profilbild
Av Lingling
Jag har stickat några par (har bild på ngt av dem på Sysidan), har en bra beskrivning för raggsocksgarn i "Stora handarbetsboken". Har för mig att till en del sockgarner står t o m beskrivningen med på baksidan av garnbanderollen. Har en packe beskrivningar i "Sticka vantar, sockor och mössor" av Anita Gunnars. Det är bara hälen som är lite krånglig, och ännu krångligare om man inte är van att läsa beskrivningar. men titta efter bra stickbok på biblioteket, eller be ngn visa dig (jag har inte haft ngn som visat, bara beskrivningar) så man kan lära sig själv), mkt möjligt att du kan få hjälp med det i garnaffären om du inte känner ngn stickoman.
Finns ett kul sockgarn som är "självrandande" i handeln nu, såg jag.
Användarens profilbild
Av Asereht
Finns ett kul sockgarn som är "självrandande" i handeln nu, såg jag.
Det finns många kul garner som är melerade, en del blir randiga och andra får andra intressanta mönster. Det beror lite på hur många maskor man stickar med hur det slutgiltiga mönstret blir. Jag är lite barnsligt förtjust i sådana ullgarner. :)
Användarens profilbild
Av anilov
I den här bloggen har det varit strumpsticketema för ett litet tag sedan, med bilder, länkar och allt...

http://brinn.typepad.com/
Användarens profilbild
Av Miamamman
Kan nån av er alla stickande typer med tid över sticka lite sockar till mig? Jag betalar bra för att få dom enligt dom mått och specifikationer jag vill ha.
Våran "gamla" sticktant har fått ont i axlarna och kan inte sticka alls just nu :cry:
Användarens profilbild
Av Asereht
Miamamman skrev:Kan nån av er alla stickande typer med tid över sticka lite sockar till mig? Jag betalar bra för att få dom enligt dom mått och specifikationer jag vill ha.
Våran "gamla" sticktant har fått ont i axlarna och kan inte sticka alls just nu :cry:
Vad har du för krav? Jag stickar gärna om det inte är för avancerat. :)
Användarens profilbild
Av Miamamman
Asereht skrev:
Miamamman skrev:Kan nån av er alla stickande typer med tid över sticka lite sockar till mig? Jag betalar bra för att få dom enligt dom mått och specifikationer jag vill ha.
Vad har du för krav? Jag stickar gärna om det inte är för avancerat. :)
Jag pmar dig
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?