Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Vida
Nu har jag fått för mig att vi borde lägga in en extra sida under sjalbarn där det står lite mer i detalj skillnaderna mellan babybjörn och sjal och selar (typ Ergo och Patapum).

Jag tänker att det ska vara massor av bilder där man tydligt ser att barnet ser och är med när man bär ergonomiskt och även att man kan bära stora barn och små barn på mage och på ryggen.

Antingen lägger jag upp text och bilder på min hemsida om ni tycker att det inte passar på sjalbarn, men annars så föreslår jag att man lägger det på sjalbarns site, under typ "fördelar med att bära ergonomiskt" eller "när kan man bära framvänt" eller nått sånt - och så kan man länka till den sidan i t.ex. familjelivstrådar när folk undrar och även länka tilld en här och där.

Tanken jag har är att göra lite reklam för sjalar och ergonomiska selar som snygga och praktiska alternativ till Babybjörn.

Så, jag efterlyser alltså:
* texter/artiklar om de ergonomiska fördelarna
* Bilder på:
- små barn som ser sig om
- stora barn som ser sig om
- burna på rygg och mage
- burna i sjal, Ergo, Patapum, meitai eller liknande
- Enfärgade sjalar som ser lite stilrena ut
- kammofärgade selar/ABC
- Män som bär!

Är ni med!?

Om ni har bilder men inte ngnstans att lägga upp dem - PMa mig så får ni min email!
Användarens profilbild
Av norkmedoo
kanonidé! :tumup:
ska se om jag kan bidra med något 8)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Har tagit upp det till diskussion med de andra moderatorerna :wink:

Kan vara en bra idé tycker jag! :tumup:
Användarens profilbild
Av Tiz
Asså, nu känner jag mig lite småtrög... Vill du ha bilder eller ska man lägga upp den här nånstans eller maila dem till nån eller va? :D :hellu:
Användarens profilbild
Av Suskiv
Nårr i den hör stilen?

Inte bästa kvalité på bilden, men det är en man som bär ett större barn i Ergo och barnet ser sig omkring. Barnet är strax under 3 år och vägder ca 17½ kg.
Bild
Användarens profilbild
Av Tiz
Äsch, jag lägger in far och son här. Nästan 1 år och trivs på pappas rygg i en Patapum.
Bild
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
Ingen dum idé, tycker jag

Jag tänker bilder på hur grodpositionen ser ut naturligt, alltså även utan sjal; hur barnets naturliga position ser ut och att man stödjer den med sjalen... Var det begripligt?

Typ så här: bild på grodpositionen + bilder på barn i olika bärredskap så det syns vilka som stöder den naturliga positionen. Jag har en på B när han var 3 veckor: Bild
och något åt det här hållet där man ser benens position i t.ex. BB-sele:
BildBild jämfört med i sjal: Bild

Babybjörn har ju med följande på sin hemsida:
Bild
men jag kan inte känna igen att jag skulle burit Benjamin så, snarare så här:
Bild

Bilderna (utom den på Benjamin) är stulna från nätet, så de kan ju inte användas, de är bara med för att illustrera mina tankar...
Och sedan är ju inte alltid sjal ergonomiskt; det kan man ju få fram ganska tydligt med bilder på "babybjörnknytningar" (hittar inga just nu)
Användarens profilbild
Av Elin G
En mamma på vår ÖF hävdar med bestämdhet att barn absolut inte ska ligga (sova) som B på bilden ovan (som en groda på mage) eftersom det ger sneda ben (enligt Sears; The Baby Book 2nd edition 2003 s. 549). Å andra sidan ska man enligt samma bok låta barnet sitta/ligga i fosterställning i sjal om det vill det när det är litet :roll: .

Tillägg; Det här är säkert ett meningslöst inlägg, jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det...
Användarens profilbild
Av Kotten
Jenny m liten, i ditt inlägg tycker jag att det syns jättetydligt vad som är skillnaden mellan sjal och bb. Själv hade jag föredragit att sitta i grodposition, i sjal, än att sitta med benen hängande i stort sett rakt ner. Men jag tycker också att det är viktigt att poängtera att det är själva bärandet som är viktigt, vilket redskap man än använder sig av. Sen så är det ju roligt om fler uppskattar att barnen får sitta i grodposition. Jag tror det är så man få se det.
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
Kotten skrev:det är själva bärandet som är viktigt, vilket redskap man än använder sig av. Sen så är det ju roligt om fler uppskattar att barnen får sitta i grodposition. Jag tror det är så man få se det.
Citerar detta för det tyckte jag var väl värt att upprepas.
Visst är det själva bärandet som är viktigt. Barnen vinner ingenting på att deras föräldrar "skräms" från att bära dem genom att vi ger dem intrycket att det är komplicerat att bära på "rätt sätt"... Men jag tror ändå på att synliggöra hur grodpositionen ser ut så mycket som möjligt för att underlätta på det sättet. Man kan ju ge barnen mer stöd för rumpan och låren även i babybjörnselen, men då behöver man veta hur.
Kanske ha med bilder på hur man bär mer ergonomiskt i Babybjörn?
Användarens profilbild
Av solanna
Bra idé tycker jag! Här är mitt bidrag när det gäller bilder på en sjalpappa. Sjalen är förvisso inte enfärgad, men jag gillar kombon med verktygsbältet och gräsklipparen och att Dante ca 4 mån ser sig omkring:

Bild
Användarens profilbild
Av Siena
Bra idé Neavida!

Jag tycker också att bärandet i sig är det viktigaste, men med sjal och ergonomisk sele kan man bära längre och bekvämare. Samt, som alla andra sagt, det är bättre med grodposition!

Här kommer lite bilder från mig:

Bild

Bild

Bild
ERGO-mormor

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av Kristina
Nån kanske redan har sagt det, men man kan ju skriva om den praktiska aspekten med grodposition också, alltså att det är enklare att bära en unge som har benen "runt" din midja än en vars ben hänger och slänger mot dina lår.
Användarens profilbild
Av Vida
Kanonbra bilder!

Apropå grodposition - är det ngn som har en bild när h*n bär sitt barn au naturelle (alltså utan bärdon), men där man ser grodpositionen... vet inte riktigt om det behövs en sådan bild, men det vore ändå bra kanske...
Användarens profilbild
Av Anso
Bra idé med lite bilder, moderatorerna funderar på det, textförslag och upplägg osv. Hjälp mottages tacksamt!
Bra bilder!
För att inte BB-selens tillverkar inte ska gå i taket och känna sig ensamt utpekade på ett eller annat sätt så bör det nog finnas bilder på flera liknande selar kan jag tro. :) Och då helst inte deras egna reklambilder utan jag kan nog tro att det bli vi Sjalbarnsmammor/pappor som får ta och kränga på oss diverse selar och ta egna kort. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?