Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av funshine
vill jag ha en men vad ska man välja? Klart är att den måste kunna sy också och att den ska hålla LÄNGE, då jag knappast lyckas övertala sambon om en ny inom en snar framtid. Var och kollade i husqvarnas butik för en stund sedan och han hade nya från 4900 till 60000 och begagnade från 6900. Enligt honom skulle jag satasa på antingen en sån begagnad som var ca 5-6 år och nypris 25000 eller en ny för runt 10000 för att den ska hålla i 25 år. Har han rätt? Är det nåt annat att tänka på? Hur ligger priserna på övriga märken?
Behöver man någonsin 250 st olika nyttosömmar förresten?
Av Xera
Jag har en Brother innovis 500 ochtycker att det är en kanonmaskin. Tror att den kostar ca 15 000. Vet inte exakt eftersom jag köpte min på en symässa. En nackdel med den är att den är ganska begränsad nrä det gäller storleken på broderierna som man kan sy.

Annar vet jag att Janome har bra brodermaskiner. Har dessutom ett par kompisar som har Huskvarna rose och är väldigt nöjda med dem.
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
Nu har jag ärligt talat inte jämfört så mkt för jag har hittat MIN maskin... Så de andra är inte så intressanta. ;)

Men när jag kollat så har jag fått tipset om att inte köpa de billigaste utan gå på de från ca 20.000 och uppåt. (enbart kollat Husqvarna, kan vara andra priser hos andra tillverkare såklart...) Bla för att till dom så kan man använda alla storlekar på broderibågarna... Men från den prisklassen är det mer hur avancerad maskin man vill ha i övrigt, de kan alla brodera lika bra.
Användarens profilbild
Av funshine
Vinterdrake skrev:Nu har jag ärligt talat inte jämfört så mkt för jag har hittat MIN maskin... Så de andra är inte så intressanta. ;)
får man fråga vad du har hittat för maskin?
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
funshine skrev:
Vinterdrake skrev:Nu har jag ärligt talat inte jämfört så mkt för jag har hittat MIN maskin... Så de andra är inte så intressanta. ;)
får man fråga vad du har hittat för maskin?
Jag har kärat ner mig i en Quilt Designer II... Den är underbar! :vågen: Men sensorer som känner hur tyget är och reglerar pressarfotstryck osv automatiskt.. Klipper av tråden själv.. osv.. En massa onödiga men härliga finesser. ;) :lol:
Ska köpa min idag! Som jag har längtat!! Snart är den min! *glad* :D :D
(måste dock vänta en vecka innan jag får själva maskinen.. *mutter*)

Ska köpa den snordyra dataprogramvaran också.. Så man kan skapa mönster själv och så...

Lycka till i jakten på DIN maskin! :D
(och om du inte är beredd att lägga ut över 20.000 så kika inte på QD IIan för då får du problem.. ;):D)
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
Panakeia skrev:WOHO!½!!!
broDYRmaskin va ordet va?!
:lol: :lol: :lol:

Japp så kan man säga, ja....
Användarens profilbild
Av funshine
jodå den verkar rolig men jag är lite tveksam. Namnet verkar skrämmande jag har absolut inga planer på att sy lapptäcken. Allt annat kan jag tänka mig dock. Tror du man har användning av den ändå?
Förväntar mig en rescencion (hur stavas det) inom en vecka. Hur stark är motorn kan man sy i skinn? Och programvaran är ju ett måste. Vad kostar den? Affärsinnehavaren ville inte riktigt gå in på det, så jag misstänker att den är svindyr.
Användarens profilbild
Av funshine
vinterdrake hur går det med maskinen? Är du nöjd? Själv har jag nog gått och kärat ner mig i en bernina men hq:s quiltmaskin verkar ju trevlig den med.
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
funshine skrev:vinterdrake hur går det med maskinen? Är du nöjd? Själv har jag nog gått och kärat ner mig i en bernina men hq:s quiltmaskin verkar ju trevlig den med.
Det är så tragiskt att jag har inte hunnit testa att brodera med den än... :oops: Vi håller på att renovera hemma och allt är bara kaos här så på kvällarna slocknar jag i soffan..
Men jag har sytt på den och den är underbar som symaskin! :D Ska testbrodera ngn dag snart. Men jag kan inte tänka mig ngt annat än att jag kommer bli kanonnöjd. :D
Användarens profilbild
Av funshine
Det var ju tråkigt, :cry: fast jag har svårt att förstå hur man inte orkar med att prova sin nyaste leksak. Som symaskin då? Märker du någon skillnad gentemot din gamla maskin. Vad är det som är bra med den? Går det att stoppa i sladden i jacket och börja sy eller måste man läsa instruktioner först. Är menyerna logiska? Hur hållbar verkar den?
Ja typ allt du kan komma på?
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
funshine skrev:Det var ju tråkigt, :cry: fast jag har svårt att förstå hur man inte orkar med att prova sin nyaste leksak. Som symaskin då? Märker du någon skillnad gentemot din gamla maskin. Vad är det som är bra med den? Går det att stoppa i sladden i jacket och börja sy eller måste man läsa instruktioner först. Är menyerna logiska? Hur hållbar verkar den?
Ja typ allt du kan komma på?
Ja jag också egentligen. Men det beror nog mycket på att jag först inte hade någonstans att ställa den (totalt kaos här som sagt) och så hann den där förska intensiva lusten liksom försvinna.. Och så la min dator av så jag kan inte leka med programmet och göra mönster.. Det är väl det som är det som bromsat lusten allra mest, jag köpte ju det dyra programmet för 14000kr så jag skulle kunna brodera precis vad jag ville och sen dör datorh-vetet så jag kan inte göra ngt. :hopmad: Känns inte lika kul att bara brodera de stackars broderier som följde med, bara för att brodera liksom.. Och när jag inte kan göra mönster så vet jag ju inte vilka trådar jag kommer vilja använda så jag kan inte köpa hem det osv osv osv...

Men sy har jag gjort iaf, som sagt! :D Den är underbar att sy på, har ju en massa finesser så det är stor skillnad mot min förra. (som iofs inte var fy skam den heller iofs) Jag har bara pluggat i den och sytt, det är absolut inga konstigheter. Den känns rejäl.
Menyer har den inga.. Eller, du trycker på den söm du vill ha på det kort du stoppar in och sen har den stor display där du ser precis hur det kommer se ut och kan ändra saker och så...
Den är jätteenkel, som symaskin iaf. Antar att den är lika enkel att brodera med.

Blev du klokare av det där svammlet? :lol:

Ska testbrodera den också! I helgen! :D
Användarens profilbild
Av funshine
jodå lite hjälpte det väl.
Vad var det som gjorde att du valde just den maskinen.
Berninan som jag har hittat har GRYMT ljus och knälyft på pressarfoten. Frihandsquiltningsfunktionen verkar rolig också. Sen verkar den överlag ha bättre funktioner än hq:s platinum som är ungefär samma prisklass.
Har kollat på en singer och en elna också men dessa kändes plastiga och inga speciella funktioner på. Singer försäljaren spenderade större delen av tiden att visa vilka gudomliga knapphål man kunde göra. Suck, Knapphål kan man göra med svärmors maskin som jag lånar nu. Och Elnaförsäljaren var urusel. När jag frågade vad som skillde deras maskin från de andra fabrikaten blev hon nästan arg och tyckte att jag minsann fick köpa ett annat märke och kolla det själv. :?: En försäljare borde väl veta varför den egna produkten är bättre än konkurentens :?:
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
Det är så trist med dåliga försäljare!!

Jag valde den för att jag ville ha en Husqvarna. Har bäst erfarenheter av dom. Tänkte köpa den jag antar att du kollat på, men så kikade jag på QD2an och valde den istället för att den har en massa härliga finesser som den andra inte har. Mer automatik tex. Den känns lyxig helt enkelt. :D Jag tyckte som så att ska jag ändå köpa en tokdyr maskin så kan jag lägga på några tusingar och få en som inte bara är en symaskin som kan brodera utan som även är en lyx-symaskin. Klipper in lite info från hemsidan.. (saker som jag fastnade för)
Det exklusiva Sensorsystemet

Det automatiska pressarfotslyftet
När du börjar sy sänks pressarfoten automatiskt för varje sömnadsmoment. Du behöver aldrig tänka på att höja och sänka pressarfoten - dina händer blir fria att föra tyget och du kommer att uppleva att sömnaden blir så mycket enklare.

Det exklusiva vändläget

När du stannar lyfts pressarfoten automatiskt till vändläge några millimeter över tyget. Det här innebär att du får båda händerna fria så att du kan vrida tyget, enkelt vända i hörn eller helt enkelt rätta till de olika tyglagren. En unik egenskap som förenklar din sömnad!

Automatiskt pressarfotstryck
Pressarfoten känner automatiskt av tjockleken på tyget och flyter fram över sömmar och olika tygtjocklekar med rätt tryck.
Även detta är ett plus:
Exklusiv Sömnadsguide

Välj typ av material, tygtjocklek och sömnadsteknik. Sömnadsguiden ställer sedan in söm, stygnbredd, stygnlängd, trådspänning och sömnadshastighet samt rekommenderar pressarfot och nål.
Samt detta:
Exklusivt automatiskt trådklipp

Med en knapptryckning klipper det automatiska trådklippet av över- och undertråden intill tyget efter avslutad brodering eller sömnad. Du kan även programmera in automatisk avklippning av tråden efter en programmerad sekvens.
Den har också extra lyftläge på pressarfoten så man lätt ska få in tjockare tyger och så..

Man behöver inte använda fotpedalen när man ska sy, man kan starta och stanna på knappar samt reglera hastigheten. Inget jag lär använda ofta men är säkert skönt när man ska fålla lååånga gardiner och sånt.

Jag har inte direkt kollat på andra märken nu, mkt pga dåliga försäljare och dåliga erfarenheter.. Så jag kan bara jämföra med andra HQ-maskiner.

Men Berninan är säkert jättebra den också! Har ingen koll alls på den.

Idag är maken och sonen och gjuter en uteplats åt min pappa så när dottern sover tänkte jag passa på att testa broderenheten. :D
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
Hur går det för dig, kommit på vad du ska satsa på? :D

Jaf har ju glömt skriva här efter att jag broderat med min... :oops: :duh: :oops:
Den är iaf jätteenkel att brodera med också och det blir jättefint. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?