Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av funshine
Kan man göra en gipsform av trolldeg eller blir det omöjligt att få isär det när det torkat? Och är det någon som har ett recept på trolldeg?
Användarens profilbild
Av funshine
Vad faktiskt just handavtryck jag tänkte på vill ha ett som sticker ut istället för in och jag tänkte passa på i morron när han är ett halvår. Hur får man ur resultatet är det bara att vända upp och ner eller får man pilla sönder trolldegen? dvs kan man återanvända formen för flera gipsgjutningar?
Av Petra
Tror trolldegen är för svår att ta bort när gipset stelnat. Prova istället detta:

Leklera - typ Play Doh

2 ½ dl vetemjöl
1 dl salt
2 ½ dl kokhett vatten
1 msk olja
1 msk citronsyra (istället för alun)
ev. karamellfärg, kakao, gurkmeja att färga med

Blanda de torra ingredienserna och häll vätskan över. Knåda samman till en jämn deg. Leran håller sig ett par veckor i kylskåpet.

Brukar vi göra handavtryck i och sedan fylla med gips.

Eller en glassburk med sand som man fuktar och gör handavtrycket i och sedan på med gips.
Användarens profilbild
Av mallinpallin
Jag brukar göra handavtryck med hjälp av trolldeg och gips.
Jag gör så att jag använder recept nr 1 från länken ovan, plattar ut leran lite och låter barnet trycka avtryck.
Sen sätter jag en ram runt (finns billiga på IKEA) och häller i gipset.
Tadaaa en jättefin tavla.

Det man måste tänka på är att inte trycka ner ramen för långt för då kan gipset bli för tunnt och att täta ev. läckor :wink:
Det brukar finnas 2 olika recept på gips på påsen och då tar jag det med mest gipspulver i, dt blir bäst resultat tycker jag :)
Användarens profilbild
Av funshine
testade
Petra skrev: Leklera - typ Play Doh

2 ½ dl vetemjöl
1 dl salt
2 ½ dl kokhett vatten
1 msk olja
men oj va kladdigt superskoj att klämma och känna på. så det blev inte världens bästa avtryck. får testa igen när han sover.

Till råga på allt lyckades han komma på hur man krälar och tömde ut kattens vattenskål medans jag skulle hämta en trasa och torka av hans händer. Vatten över hela köksgolvet och en superglad bebis som plaskar allt vad orkar.
Av Petra
funshine skrev:testade
Petra skrev: Leklera - typ Play Doh

2 ½ dl vetemjöl
1 dl salt
2 ½ dl kokhett vatten
1 msk olja
men oj va kladdigt superskoj att klämma och känna på. så det blev inte världens bästa avtryck. får testa igen när han sover.

Till råga på allt lyckades han komma på hur man krälar och tömde ut kattens vattenskål medans jag skulle hämta en trasa och torka av hans händer. Vatten över hela köksgolvet och en superglad bebis som plaskar allt vad orkar.
ta i mer mjöl.
Användarens profilbild
Av funshine
ska testa nästa gång men det gick bättre när han sov. hur gör jag nu då?
ska jag alltså hälla på gipset på en gång eller ska den stela först?
Av Petra
funshine skrev:ska testa nästa gång men det gick bättre när han sov. hur gör jag nu då?
ska jag alltså hälla på gipset på en gång eller ska den stela först?
Sätt något runt om som stoppar gipset att flyta ut. En ram av papp som man tar bort sedan. Sedan häller man på gipset som jag blandar så den är tjockflytande.
Av Petra
Och glöm inte att lätt skaka på allt sedan för att få bort alla eventuella luftbubblor.
Användarens profilbild
Av frida
Vi gjorde gipshand som stack ut häromveckan med trolldeg (mjöl, salt, vatten) som form. Hällde i gips direkt, skakade lite och det fick stelna. När gipset svalnat vände jag på byttan och till min förvåning blev ingen deg kvar. Jättebra! Tryckte ner degen i en plastbytta, då blev det kanter kvar så gipset bildade en "tavla" Oj luddigt uttryckt detta, hoppas det blir bra för dig!
Användarens profilbild
Av frida
SQ skrev:Gipsform av trolldeg vet jag inget om, men ett smidigt recept har jag. :D

Jag har inga exakta mott, gägga tills det känns bra.

Blanda först mjöl och salt i en skål.
Saltet ska tydligt kännas med fingrarna i mjölet, så ganska mycket salt.
Blanda sedan i vatten och Atrix handkräm tills du får en smidig och bra deg att jobba med.
Måla sedan dina figurer med vanlig vattenfärg innan de torkat så ser de ut som du har målat och sedan lackat dem.
Atrix låter hur kul som helst :lol: Ungefär hur mycket går åt? (om jag börjar med ca2-3 dl mjöl?)
Användarens profilbild
Av Madde
frida skrev:Atrix låter hur kul som helst :lol: Ungefär hur mycket går åt? (om jag börjar med ca2-3 dl mjöl?)
Receptet från skapligt enkelt... Borde väl räcka med en sats...

1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja
ev karamellfärg

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?