[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Undefined array key 290722
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Trying to access array offset on value of type null
Vad står mei tai för och.. - sjalbarn.se

Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av norkmedoo
är det inte samma?

äsch jag vet inte :oops:
Användarens profilbild
Av tinaw
BäraNära skrev:Fyrkantsjal är ett samlingsnamn för alla bärtyg som har remmar eller band. Från fyrkantsjal är steget till bärsele kort. Det finns otaliga sorters fyrkantsjalar, och de används traditionellt i stora delar av världen. De sydostasiatiska sorterna är mest kända: ABC ("Asian Baby Carrier") = Mei Tai eller Bei Bei från Kina och flera andra länder, Podegi från Korea och Onbuhimo från Japan. Den svenska skinnbögen är ett annat exempel på fyrkantsjal, och det finns flera afrikanska varianter.
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
tinaw skrev:
BäraNära skrev:Fyrkantsjal är ett samlingsnamn för alla bärtyg som har remmar eller band. Från fyrkantsjal är steget till bärsele kort. Det finns otaliga sorters fyrkantsjalar, och de används traditionellt i stora delar av världen. De sydostasiatiska sorterna är mest kända: ABC ("Asian Baby Carrier") = Mei Tai eller Bei Bei från Kina och flera andra länder, Podegi från Korea och Onbuhimo från Japan. Den svenska skinnbögen är ett annat exempel på fyrkantsjal, och det finns flera afrikanska varianter.
Du är som ett uppslagsverk Tinaw! :D
Användarens profilbild
Av tinaw
:this: :lol:

Ja, Mei Tai och ABC är samma sak. ABC betyder "Asian Baby Carrier" och är ett uttryck från väst s a s. Mei Tai är mandarin och uttrycket används vad jag förstått i även andra delar av Asien av befolkningen själva. Samma sak från andra delar av Asien kallas ibland för Bei Bei, Thai, Hmong osv. De flesta ursprungliga MT har inget midjeband utan bara två axelband.

Onbuhimo är japanska och sjalen/selen är en japansk variant på samma tema, men med ringar att trä in axelbanden i, ett steg mot midjeband kan man säga. Gamla babyBjörnen funkade ungefär så också har jag fått berättat för mig.

Podegi kan vara både bred och smal som en vanlig MT.

Jag har tonvis med länkar på mig sele/ABC-sida bl a till auktionsförättare/antikhandlare som säljer original-MTs.
Användarens profilbild
Av Soffi
:rofl:
tinaw skrev:skinnbögen
Användarens profilbild
Av Nova
En annan fundering...

Hur säjer man Mei Tai i flertal undrar jag?
En Mei Tai (så långt är jag med)

Sen då?
flera Mei Tais, flera Mei Taijer....

En MT, flera MTs, MT:er.

Eller man kanske bara ska ha en? :roll:
Användarens profilbild
Av tinaw
Soffi skrev::rofl:
tinaw skrev:skinnbögen
:this: som i "bag", påse eller väska :lol: :lol: :lol: Från början brukade jag säga läderbög, men det fick jag bassning på som ni säkert förstår
Användarens profilbild
Av sagogrynet
fantasiflicka skrev:
tinaw skrev:
Du är som ett uppslagsverk Tinaw! :D
:iagree:

:urule: :vågen: :rock:
Användarens profilbild
Av Panakeia
ang böjningen så säger jag nog Mei tais, men helst skulle jag vilja slå ett slag för att få fram nått bra SVENSKT ord för det hela, fyrkantssjal e ju både svårtfattligt och krångligt att säga......Dessutom e det ju en SELE ingen sjal.....tycker jag.....
nån som har nån bra ide?
jag anänder ofta ABC men då e det många som frågar "va e det"? jag får en känsla av att den allmäna uppfattningen är att en ABC e "sämmre" än en Mei tai, vilket e rätt lustigt, iom att det är samma sak....
men, iaf, va sger ni?
Knytsele?
Fyrkantssjal?
Användarens profilbild
Av tinaw
Nova skrev:Eller man kanske bara ska ha en? :roll:
:shock: :shock: :shock: Men männska, vad är det du säger??? Det måte heta Mei Taier, solklart. Alternativet EN Mei Tai är nämligen otänkbart! :roll: :oops: :lol:
Användarens profilbild
Av tinaw
Pankeia, "Tygbög" kanske...? Eller kanske inte :D

Fyrkantsjal är ett för stort begrepp, det innefattar många olika typer. Det blir som att säga "Djur" i stället för "Häst" eller "Kuse", om du förstår hur jag menar.
Senast redigerad av tinaw den tor aug 03, 2006 20:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Panakeia
tinaw skrev:Pankeia, "Tygbög" kanske...? Eller kanske inte :D
UNDERBART!!!
det tar vi!
Användarens profilbild
Av Nova
tinaw skrev:
Nova skrev:Eller man kanske bara ska ha en? :roll:
:shock: :shock: :shock: Men männska, vad är det du säger??? Det måte heta Mei Taier, solklart. Alternativet EN Mei Tai är nämligen otänkbart! :roll: :oops: :lol:
*Pust*
Vilken tur, då kan jag andas ut och leva lyckligt med mina Mei Taier. :wink:
Användarens profilbild
Av Nova
Panakeia skrev:ang böjningen så säger jag nog Mei tais, men helst skulle jag vilja slå ett slag för att få fram nått bra SVENSKT ord för det hela, fyrkantssjal e ju både svårtfattligt och krångligt att säga......Dessutom e det ju en SELE ingen sjal.....tycker jag.....
nån som har nån bra ide?
jag anänder ofta ABC men då e det många som frågar "va e det"? jag får en känsla av att den allmäna uppfattningen är att en ABC e "sämmre" än en Mei tai, vilket e rätt lustigt, iom att det är samma sak....
men, iaf, va sger ni?
Knytsele?
Fyrkantssjal?
Uppfattar också det så, att ABC inte är lika fint som Mei Tai.
Men jag tycker nog att det är mer sjal än sele.
... Tror jag. Hmmm :roll:
Svårt det där.

Bandsjal kanske. :lol:
Eller mjukissele...
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag brukar säga Mei Tai och sen förklara mig med "kinesisk bärsele" typ.

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?