Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av malinus
Det måste vara något fel i huvudet på mig :D , men jag kan inte släppa det här med sjalar. Sonen blir två i oktober och innan han föddes var jag sugen på att testa sjal, men kände ingen som hade och hade ingen koll på denna sida. Iallafall blev det en BB som jag orkade bära med i några månader. Förra hösten var jag på Barn-mässan och vara bara så inne på att köpa en sjal och det gjorde jag. En Ringo som jag aldrig fått till, så den har bara blivit liggande. Suget har dock hela tiden funnits kvar och nu har vi till slut köpt oss en Patapum Toddler. Det funkar bra och det är ju bara såååå mysigt att bära. Sonen accepterar den rätt bra trots att han har myror i brallan.
Nu till min fråga (om ni orkat läsa så här långt :lol: ): Suget efter mer finns fortfarande kvar, fast jag har tänkt att det får vara till nästa barn (inget på gång dock), MEN är det någon idé att prova med långsjal på en sån här stor kille? Ärligt alltså? Kommer han/jag få till det och vad finns det egentligen för anledning när vi har en bärpryl som funkar.
Tack för att ni orkat läsa hit, men det var skönt att få ur sig de här funderingarna. Hoppas någon har något att dela med sig av också./M
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag tycker absolut att ni kan prova. Även om man är stor kan det ju finnas tillfällen när det kan vara skönt att bli buren, tex om man är sjuk. En sjal är mycket mysigare än en sele och andrahandsvärdet är ju bra. Köp en begagnad och testa, trivs ni inte med den förlorar du i princip ingenting när du säljer den vidare. :D
Användarens profilbild
Av malinus
Tack för ditt snabba svar. Har du några tips på vad en bra nybörjarsjal för stora barn skulle vara? Är de flesta sjalar likvärdiga och det bara handlar om vilken färg man gillar eller skiljer det sig på andra sätt också?
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Mina favoriter är Easycare och Hoppediz. Easyn är den dyraste på marknaden och Hoppediz den billigaste. Jag tycker att en Hoppiz är ett bra val. Dock är den handvävd så kvalitén varierar. Vissa är tunna och mjuka medan andra kan var lite tjocka eller sträva. Köper man begagnat kan man ju höra efter hur den är. Storchenwiege och Didymos som också är diagonalvävda. Storken är billigare och en jättebra sjal. Didymos är lite dyrare och den jag personligen gillar minst. Några jättestora skillnader är det dock inte. Alla avlastar bra.
Användarens profilbild
Av Lydia
Kom på stockholmsträffen i helgen så kan du prova dig fram!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Lydia skrev:Kom på stockholmsträffen i helgen så kan du prova dig fram!
:iagree:
Det är jättebra, då kan du få lite knythjälp också :D
Användarens profilbild
Av malinus
Knyttet & K skrev:Mina favoriter är Easycare och Hoppediz. Easyn är den dyraste på marknaden och Hoppediz den billigaste. Jag tycker att en Hoppiz är ett bra val. Dock är den handvävd så kvalitén varierar. Vissa är tunna och mjuka medan andra kan var lite tjocka eller sträva. Köper man begagnat kan man ju höra efter hur den är. Storchenwiege och Didymos som också är diagonalvävda. Storken är billigare och en jättebra sjal. Didymos är lite dyrare och den jag personligen gillar minst. Några jättestora skillnader är det dock inte. Alla avlastar bra.
Bra att få höra lite översikt. Jag tycker att Hoppediz Havanna är skitsnygg, men det verkar inte som att så många såna begagnade som säljs (ingen). Hur lång tror du man behöver som om man har stort barn och bara ska bära på ryggen?
Användarens profilbild
Av Mia
Jag tycker Storchenwiege är bäst till större barn.
Easycare töjs lättast av de vävda och därför sitter inte knytningen lika bra lika länge med ett så stort barn. Jag har en snart 3 åring på 18 kg.
Didymos är ok men ngra cm smalare än de andra och det gör skillnad tycker jag.
Hoppediz har jag inte provat så den kan jag inte säga ngt om men tycker de som jag känt på är straävare än de andra märkena.
Användarens profilbild
Av malinus
Lydia skrev:Kom på stockholmsträffen i helgen så kan du prova dig fram!
Är tyvärr borta då, men det hade varit kul.
Användarens profilbild
Av malinus
Mia skrev:Jag tycker Storchenwiege är bäst till större barn.
Easycare töjs lättast av de vävda och därför sitter inte knytningen lika bra lika länge med ett så stort barn. Jag har en snart 3 åring på 18 kg.
Didymos är ok men ngra cm smalare än de andra och det gör skillnad tycker jag.
Hoppediz har jag inte provat så den kan jag inte säga ngt om men tycker de som jag känt på är straävare än de andra märkena.
Ursäkta några dumma frågor, men spelar strävheten någon roll bortsett från att den kanske är mindre skön? Blir den mindre sträv efter flera tvättar eller kommer det "alltid" vara en skillnad jämfört med andra sjalar?
Användarens profilbild
Av Mia
Det kan alltid vara skillnad, det beror som sagts på vilken tur man har med det hoppediz exemplaret man får. Men annars gör det inte så mycket om den är sträv om man ändå är nöjd med "mjukheten". En strävare sjal kan vara lite svårare att knyta men sitter i regel bättre längre. En glatt sjal (tex bebina stjärntecken) är lätt att knyta men glider lite....
Alla sjalar mjuknar dock betydligt efter användning och tvätt.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Den blir mjukare ju mer den används, men en sträv Hoppis blir nog aldrig lika mjuk som en Easy.

Just det där med stretchighet är nog lite individuellt. Det är just det jag gillar med Easyn och även Hoppisen som är stretchigare än en Stork. Förut gillade jag Storken bäst just för att den var så stadig, men när Albert blev tyngre tyckte jag att det blev nästan för stumt och det var inte lika skönt att bära med den.

Längden beror lite på hur stor du är och vad du vill knyta. 4,2 eller 4,6.
Användarens profilbild
Av malinus
Åhhhh, jag blir bara mer och mer sugen. Om det blir något, blir det nog en Hoppediz. Dels för att jag hittat en jag gillar och dels är den ju inte så dyr för en nybörjare.
Knyttet & K skrev:Längden beror lite på hur stor du är och vad du vill knyta. 4,2 eller 4,6.
Jag är 1,67 cm lång och har stl. 40 i kläder. Lite go om magen :) , men annars normalviktig. Vad jag vill knyta???? Vad kan man knyta? Dubbelt X har jag hört talas om och det verkar väl bra, men jag har ingen större koll.
Användarens profilbild
Av Mia
X-omslut är bra och skönt.
Titta under knyt instruktioner på förstasidan. 4.2 tror jag räcker till att knyta med knuten på ryggen till denna knytning och då kan du knyta allt annat också.
Användarens profilbild
Av mia75
4,6 tycker jag, jag är 175 lång och har stl 40 i kläder och min easy 4,6 räcker till omslutet som är ett måste tycker jag om man ska kunna bära större barn. Jag får inte mycket sjal över när jag knyter omslut så 4,2 skulle inte räcka för mig... :roll:
Jag bär inte ofta för tillfället, men på semestern nu så gick vi en promenadslinga på 4,5km där det inte gick att ta sig fram på vagn. Då är man glad att man kan plocka fram sjalen igen! Emil gick i och för sig drygt tre km själv, men sen ville han sitta på ryggen och vila, det är inget problem att bära honom, han är dryga två år och ca 13kg tung, dessutom var jag i vecka 35 när jag bar honom! :D
Fick många blickar från föräldrar som inte kunde gå slingan för att de bara hade vagn... 8)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?