Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av jessissen
Hej på er alla!

Jag är en ny medlem och tänker investera i en sjal eller bär´påse.
Vi har en dotter på 4 månader. Jag bär henne mycket hela dagarna, hon har problem med sina tarmar och mår bäst av att sitta upprätt.

När vi är ute och går har jag henne i en Baby björnen bärsele, men jag tror att en sjal eller bärpåse är bättre för hennes rygg. Vi är mcyket ute i skogen och rastar våran hund.

Jag behöver hjälp från er där ute...

Har lusläst sjalbarns hemsida, men är fortfarnde inte säker på vad jag ska ha.

Jag tror att det är ringsjal som skulle passa mig , jag vill ha henne mage mot mage och på höften ibland.
Vad är det som skiljer märkena? Har fastnat för Ringsjalar.TK, HugAbaby, Nova, Diddle, Taylor..

Vad är det som skiljer bärpåsarna åt? Ergo, Patapum och Toddler?

Jag vill inte ha en massa tyg (som långsjalen ser ut att vara), utan en smidig sjal, och i beige eller neutral färg.
Var köper man sjalarna, bärpåsarna? Jag bor i Stockholm i Solna?

Tacksam för svar
:P
Användarens profilbild
Av Mia
Välkommen!
Om du vill bära mage mot mage och på höften ibland och är ute ofta på promenader så skulle jag ändå rekomendera en kortare långsjal på ca 4 m! Du kommer att lära dig att knyta rätt snabbt och den är mer flexibel samt mycket bekvämare att bära längre stunder i än en ringsjal. En ringsjal är inte gjord för långa promenader så den bara belastar ena axeln.
Det finns en bebina på 3.7 m i naturfärg på säljes. och om du är liten och smal räcker det annars så är en 4.2 bättre.
Annars kika runt på www.didymos.de www.storchenwiege.com www.bebina.de

Alt 2 är en ergonomisk sele papatum eller Ergo som kan användas på rygg och mage och är enkel och snabb. personligen gillar jag ergon titta på www.ergobabycarrier.com
och en bärpåse tex en peekaboopouch i microfleece. En bärpåse behöver du inte justera varje gång och den tunna fleecen är mjuk och gosig och inte så varm som det låter. Får man rätt stl på en pouch så är det underbart hjälpmedel på höft, mage och rygg men som sagt, inget jag rekommenderar för längre promenader. kika på www.zali.se och beställer du så tänk på att du behöver minst en stl mindre än vad måttangivelserna säger!
Användarens profilbild
Av Kotten
Mia har redan gett dig en massa bra tips, jag vill bara passa på att hälsa välkommen! Hoppas din lilla tjej kommer att trivas i sin sjal/sele.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag röstar också på en sjal på runt 4 meter eller en sele/mei tai för promenaderna. Bärpåsen är inte skön att bära konstant i. Det finns bärpåsar som inte är i fleece också, tex hos babyboden.nu

Välkommen till SjalBarn! :D
Av Elisa
Hej och välkommen! :D
Du har fått massa bra förslag, jag tänkte bara på att till Ergoselen finns en insats för små barn så det kan ju vara bra för din lilla om du gärna vill använda sele. Den är väl annars från ca 5 månader har jag för mig.
Man vänjer sig snabbt vid allt tyget i långsjalarna också, de ger ju absolut bäst avlastning för långbärning.
Lycka till med lillans mage, hoppas på snar bättring. :)
Senast redigerad av Elisa den mån maj 01, 2006 23:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av AnKa
Hej och välkommen till sjalbarn!

Jag håller med föregående talare och rekommenderar sjal på ca 4 m. Allsidig och avlaster bäst. Ringsjal, kortsjal och bärpåse belastat ju bara ena axeln så det skulle jag inte rekommendera för några längre stunder.

Känns en långsjal bökig så satsa på en sele. Avlastar inte riktigt lika bra men det är ju enkelt att få på den.

Vill du prova sjalar och köpa så rekommenderar jag en tur till www.sjalar.nu showroom på Hälsingehöjden.
Eller www.famna.skorpan.se som finns i Bergshamra.

Eller varför inte komma på sjalträff :wink:
Användarens profilbild
Av Scharlott
Välkommen! :hello:

Skulle också vilja råda dig att gå på bärsjalsträff och prova lite olika varianter - långsjal, bärsele/meitai, ringsjal, bärpåse. Då är det sedan lättare att välja det som passar er allra bäst. Ordnas regelbundet träffar i Sthlmsområdet. Rekommenderar dem varmt! På träffarna finns det fullt med folk som kan hjälpa dig knyta och/eller visa hur din dotter skall sitta i ringsjal/bärpåse/sele.

I Stockholm - Sätra finns också Katarina www.knyt-an.se :wink:
Av sjaltokan
Du har fått många bra svar.
Ville bara önska dig välkommen hit till sjalbarn och lycka till med sökande efter ett bärdon du trivs med.. :D
Av jessissen
Hej på er igen!

Tack för alla svar, tror att jag blivit klokare. Att det får bli en sjal som inte bara belastar ena axeln då vi bär henne mycket.
När är det sjalträff i stockholmsområdet?
Hur får man tag på beganade sjalar?
Ska åka iväg och prova sjalar på de ställen som ni angivit

Något annat att tänka på, vilket tyg, är vävd bättre utomhus, mot vinden?

Mvh
Jessica
Användarens profilbild
Av Empy
Tipsar om Tri-cotti även fast jag säljer dem.

Det är min nya älskling! :) Jag önskar jag hade haft den när A var så liten som din tjej.

Går att bär på mage mot mage, buddha och höft.
Den som en elastisk långsjal men utan knytning och eftersom den är dubbelvikt är den stadigare.

Jag använder den till min 11 månaders, 10 kg tunge, kille hemma och på hundpromenader.
Användarens profilbild
Av Scharlott
jessissen skrev:När är det sjalträff i stockholmsområdet?
Kolla under Bärsjalsträffar här på Sjalbarns forum :wink:
jessissen skrev:Hur får man tag på beganade sjalar?
Rekommenderar Sjalmarknaden-Köpes-Säljes här på Sjalbarns forum.
jessissen skrev:Ska åka iväg och prova sjalar på de ställen som ni angivit
Lycka till med provandet :D
jessissen skrev:Något annat att tänka på, vilket tyg, är vävd bättre utomhus, mot vinden?
Rekommenderar dig att även prova bärskydd. Himla smart lösning och ett prisvärt alternativ till bärjacka (Lite partisk :roll: dock eftersom jag säljer bärskydd själv :wink:). Bärskydd finns hos hos Katarina www.knyt-an.se så passa på att kolla på dem också då du provar där :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?