idag har jag fått min patapum (gamla modell) för att kunna känna på, på prova och se hur selar funkar för mig (betydligt bättre än att bara prova en sjal/sele typ max 5 minuter och utifrån den där korta tiden göra en bedömning)
som jag har skrivit i tidigare trådar om sele vs. mei tai, de två bärhjälpmedel är gjord på olika sätt, därför ger dem olika avlastning. med en sele, den är gjord annorlunda, formad annorlunda och därför ger en annorlunda avlastning jämfört med en mei tai....en mei tai är en sjal som inte har så många finesser som en sele och sedan finns också skillnader mellan olika märke av mei tai (som har typ mer vaddering, lite vaddering, ingen vaddering alls osv).
jag har haft mei tais med olika vaddering, olika placering av midjeband (angled, straight) olika storlekar och den enda jag kan säga, som panakeia skrev, det är bara att testa eftersom den som är garanterad är att hur en mei tai funkar för dig kanske inte funkar för den andra eller tvärtom........
människor har olika kroppsbygnnad, och olika smak, vissa gillar att höften tar tyngden, vissa gillar att ha tyngden lite högre upp....det finns ingen bra eller dålig, the only that is right and good is what works best for you......
men, hur som helst..........eftersom jag gillar att ha min dotter högt upp på ryggen när jag bär henne och trivs bra med den (på så sätt är hennes center of gravity i något annat ställe), känns det lite annorlunda avlastning för mig med min patapum, där hon hamnar lite långt ner, men jag ska ge den mer tid för mig att bli van med den.....
nu blev den här inlägget långt, men summan av kardemumman är att personligen tycker jag att det finns ingen bra eller dålig mei tai som avlastar sämre/bättre än den andra eftersom hur man upplever avlastningen beror väldigt mycket på ens tycke och smak... (så länge mei tain är inte dålig sydd, typ ojämna höjd på axelband eller dåliga sömmar alltså)
hemmasydd eller märke spelar ingen roll bara att man trivs bra i den, den är viktigaste.