Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av TullaMaja
Vilken avlastar bäst :roll: till oss och vår prins på 11 månader ? Tror maken skulle gilla Mei tai cammo men inbillar mig att ergon är mer användbar och avlastar mer ,har man tyngden mer på höften i ergon ? Är det svårt att bära barnet fram i ergon ? Jag gillar ergo-denim........... Växer barnet ur en mei-tai fortare ?
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Jag tycker att ergon avlastar bra på ryggen, men gillar den inte alls på magen. Som du säger hamnar vikten på höften, vilket iaf inte jag upplever att den gör på samma sätt med MeiTai. Men på magen har jag mkt hellre knytsele eller sjal allra helst. Jag hade iofs en gammal Ergo, så det kanske är bättre på magen med de nya. Jag sålde den för jag tycker sjal/MeiTai är bättre. När Gabriel blir större tror jag att jag satsar på en Patapum ist f Ergo, men det är nog en ren smaksak.

Som du ser räcker det inte med en... :twisted: det går nämligen inte att välja :lol:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Sara med 98+02+05 skrev:Jag tycker att ergon avlastar bra på ryggen, men gillar den inte alls på magen. Som du säger hamnar vikten på höften, vilket iaf inte jag upplever att den gör på samma sätt med MeiTai. Men på magen har jag mkt hellre knytsele eller sjal allra helst. Jag hade iofs en gammal Ergo, så det kanske är bättre på magen med de nya. Jag sålde den för jag tycker sjal/MeiTai är bättre. När Gabriel blir större tror jag att jag satsar på en Patapum ist f Ergo, men det är nog en ren smaksak.

Som du ser räcker det inte med en... :twisted: det går nämligen inte att välja :lol:
*s*
Tänk vad olika man är! Jag har iofs en patapum och inte en ergo, men ändå. Ska jag bära på ryggen tar jag hellre meitaien än patapumen. Och ska jag bära på mage är det tvärtom. Ifall jag ska välja mellan mei tai och patapum, alltså. Nu när jag lärt mig knyta rygg så är sjalen förstahandsval för både rygg och mage.
Av TullaMaja
Kan man bära i Mei-tai till barnet är ca. 3 år ? Dvs. som med en ergo ?
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
En MT med vadderat midjebälte (Colibri eller hemmasydd) tycker jag avlastar lika bra som Ergon. Fast jag har bara burit 9,5 kg så huruvida det funkar till treåring kan jag inte svara på. :D
Användarens profilbild
Av Anso
En Mei Tai går säkert utmärkt att bära en 3-åring i, det brukar väl (?) inte bli några längre stunder som det vill sitta stilla. I så fall ska det nog vara en Mei Tai som är extra hög (XT) och det finns väl hos både Colibribaby.com och hos Babyhawk.com. Om man ska bära högt upp på ryggen så tycker inte jag att det spelar någon roll om midjebältet är vadderat eller inte, en smaksak helt enkelt. Babyhawk är betydligt nättare ihopvikt än Colbrin och det kan ju vara rätt praktiskt ibland om man ska packa ner den i en skötväska.

En Ergo tar bort mer belastning ifrån axlarna än en Mei Tai tycker jag.
Användarens profilbild
Av Panakeia
vilken som avlastar bäst tror jag handlar mucket om hur man är byggd, men också hur man knyter... jag tror att ma nfår leta sig fram lite för att hitta det som passar en själv bäst, på samma sätt so mvissa fördrar patapum och andra ERgo....så....det är nog bara att KÖPA en av varje och TESTA!!! :wink: :twisted:
Användarens profilbild
Av Nova
Tycker mig förstå att en del män hellre använder en sele än en Mei Tai.
Detta beroende på att man helt slipper att knyta då.

För min egen del föredrar jag i de allra flesta fall Mei Tai.
Tycker att den är mysigare och ger mer av sjalkänslan.
Avlastningsmässigt tycker jag att selen avlastar mer på höfterna än en Mei Tai gör,
å andra sidan gäller det att man drar åt selen på rätt sätt för att den ska göra just det.

Jag har burit min snart treåriga pojke i Mei Tai och jag tycker det blir rätt så tungt efter ett tag.
Å andra sidan vill han inte bli buren några längre stunder.
Skulle tycka det blev tungt i sele också.

Som det mesta är det nog en smaksak och kan man prova både ock innan köp så är det förstås att föredra.
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tycker nog att tyngden kommer ner lite bättre på höfterna med ergon, men en mei tai är ju också bekväm (förutsatt att det är en modell som passar en själv). du kanske kan gå på sjalträff och prova? :D
Användarens profilbild
Av Candela
Jag tycker inte att Mei Tai avlastar lika bra (kanske bättre om man har en med bredare axelband?).
För mig funkar den bra att bära vår 4-månaders med, i ca 30-60 minuter.

Nu har jag bara en hemmasydd, har inte testat en Babyhawk/Colibri.
Men jag tror ändå att Ergon är bättre. Den kunde jag bära min 2-åring med utan problem.
Användarens profilbild
Av Nova
Ja, det beror förstås lite på hur de är sydda.
Och hur bra man själv trivs i just den modellen givetvis.
Jag bär min dunderklump på snart ett år i min hemsydda MT betydligt längre än så utan bekymmer.

Annars upplever jag att det är ingen större skillnad mellan att ha en riktig :) hemsydd
eller en vanlig Babyhawk.
Alla är de sydda av någon.
Användarens profilbild
Av tinaw
Höftavlastningen beror mycket på vadderingen i midjebältet. Bredare/stadigare/bättre vadderat midjebälte ger bättre avlastning från axlarna. Det är alltså inte bara en fråga om att det inte ska skära in i midjan, som man skulle kunna tro.
Användarens profilbild
Av Daniellas mamma
idag har jag fått min patapum (gamla modell) för att kunna känna på, på prova och se hur selar funkar för mig (betydligt bättre än att bara prova en sjal/sele typ max 5 minuter och utifrån den där korta tiden göra en bedömning)

som jag har skrivit i tidigare trådar om sele vs. mei tai, de två bärhjälpmedel är gjord på olika sätt, därför ger dem olika avlastning. med en sele, den är gjord annorlunda, formad annorlunda och därför ger en annorlunda avlastning jämfört med en mei tai....en mei tai är en sjal som inte har så många finesser som en sele och sedan finns också skillnader mellan olika märke av mei tai (som har typ mer vaddering, lite vaddering, ingen vaddering alls osv).

jag har haft mei tais med olika vaddering, olika placering av midjeband (angled, straight) olika storlekar och den enda jag kan säga, som panakeia skrev, det är bara att testa eftersom den som är garanterad är att hur en mei tai funkar för dig kanske inte funkar för den andra eller tvärtom........

människor har olika kroppsbygnnad, och olika smak, vissa gillar att höften tar tyngden, vissa gillar att ha tyngden lite högre upp....det finns ingen bra eller dålig, the only that is right and good is what works best for you......

men, hur som helst..........eftersom jag gillar att ha min dotter högt upp på ryggen när jag bär henne och trivs bra med den (på så sätt är hennes center of gravity i något annat ställe), känns det lite annorlunda avlastning för mig med min patapum, där hon hamnar lite långt ner, men jag ska ge den mer tid för mig att bli van med den..... :)

nu blev den här inlägget långt, men summan av kardemumman är att personligen tycker jag att det finns ingen bra eller dålig mei tai som avlastar sämre/bättre än den andra eftersom hur man upplever avlastningen beror väldigt mycket på ens tycke och smak... (så länge mei tain är inte dålig sydd, typ ojämna höjd på axelband eller dåliga sömmar alltså)

hemmasydd eller märke spelar ingen roll bara att man trivs bra i den, den är viktigaste. :D
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Lånar tråden lite :oops: Vad gör det för skillnad om höftbanden är vinklade eller raka? Har undrat lite...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?