Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nedan kvarstår gamla trådstarten. Men, idag har jag för första gången knutit gåsen m barn i på ryggen, SHBC. Jag fick till det rätt bra, högt o väl åtdraget. Men - jag fick ju ont i ryggen efter ett tag!!! Vad kan hjälpa mig? En annan sjal, och/eller annan knytning? Tror mitt problem är att jag behöver avbärning på höfterna så att jag inte har all vikt på axlar och rygg, samtidigt vill jag knyta honom så pass högt att han ser framåt, annars är han inte nöjd.

Vad säger ni om det då? :hmm:

Pst - fortsätt gärna ge tips enl nedan!

Gammal trådstart
Jag håller på att öva ryggknyt m min gås... om jag lyckas med det funderar jag på om jag kanske skulle köpa en beggad inmysad vävd sjal, eftersom gåsen är nog så tunn o kanske kan en vävd avlasta bättre?

Mina behov:

- lättknuten
- väl avlastande - rygg- o axelproblem
- inga fransar
- gärna i blå eller gröna färger

Vilken längd? Är 162 cm o 61 kg stor. Sonen är ett år gammal, knappt 10 kg o 78 cm stor.

Sååå tacksam för hjälp!
Senast redigerad av Hs Bobbo den mån nov 17, 2008 15:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av camsch
Ja, jag tror att en tjockare vävd sjal blir bättre... Det blev det för mig, älskar min gås på magen men får den inte att bli riktigt bra på ryggen. Min ASC Laguna och min supertunna Hoppe Dehli fungerar myyyycket bättre!

Kanske en Hoppe Montreal?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
För bästa avlastning skulle jag helt klart välja en hoppe. Kanske inte de mest lättknutna, men för ett så pass stort barn är det skönt med ordentlig stadga.
Användarens profilbild
Av camsch
camsch skrev:Ja, jag tror att en tjockare vävd sjal blir bättre... Det blev det för mig, älskar min gås på magen men får den inte att bli riktigt bra på ryggen. Min ASC Laguna och min supertunna Hoppe Dehli fungerar myyyycket bättre!

Kanske en Hoppe Montreal?
Motivation då:
ASC Lagunan är just väldigt smidig. Inte jättetunn egentligen men lite luftig och genomsläpplig. Mjuk som sjutton och ger inga vassa kanter hur dåligt jag än knyter. Dåligt i mitt tycke är att ändarna är väldigt sneda. Det blir långa spetsiga svansar som jag faktiskt funderar på att klippa av (och snedda lite mindre).

Tunna Dehlin är bra för att den just är så tunn. Avlastar lika bra som min traditionella hoppe (som jag hade innan precis), men är mer lättknuten. Blir väldigt liten knut, både på bröstet (om man gör det vid ryggknut) och där man knyter.
Känns sval att ha på sig, lite som ett lakan men är betydligt stretchigare. Men jag vet att vissa har svårt för den känslan...

Hoppe Montreal som jag föreslog är blå i olika toner, och väldigt snygg enligt mig :) (finns också som supertunn)
Användarens profilbild
Av mari_tres
mari_tres skrev:En Didymos Iris i storlek 6 :this: :wink:
Eller kanske en Easycare Lagun 4,7 :hmm:
Motivation?? Behövs det verkligen? :lol: :wink:

Jag tycker att Didy och Easycare är de bästa sjalarna helt enkelt... (fast jag föredrar didys indio framför de randiga eg) och Iris och Lagun är i de färger du efterfrågar :tumup: Det finns en blå Indio också nu då jag tänker efter... Ultramarin heter den väl? Och så finns det en blå/vit också.
Håller med! Jag får också ont i ryggen av sjal på ryggen. Det blir för stort moment bakåt med stor påfrestning i svanken. Vet inte om det är att jag inte är upptränad i de musklerna eftersom jag bara bär på magen? Jag har då knutit i omslut, eftersom de andra går bort direkt, som inte har någon del av knytningen ner mot midja/ höfter. Trist, eftersom jag är förtjust i sjalarna. Men Ergon har ändå ytterligare en fördel med huvudstödet.
hcvc skrev:Håller med! Jag får också ont i ryggen av sjal på ryggen. Det blir för stort moment bakåt med stor påfrestning i svanken. Vet inte om det är att jag inte är upptränad i de musklerna eftersom jag bara bär på magen? Jag har då knutit i omslut, eftersom de andra går bort direkt, som inte har någon del av knytningen ner mot midja/ höfter. Trist, eftersom jag är förtjust i sjalarna. Men Ergon har ändå ytterligare en fördel med huvudstödet.
Jag får ont i nedre delen av skuldrorna men inget i svanken. Hmm ska testa annan knytning idag som har stöd runt höfterna. Kanske blir det bättre då.

Ergon funkar inte alls på ryggen för oss, för låg i ryggen, sonen hänger sig ut så att han nästan sitter dubbelvikt bakåt :hmm: ...
Men är det inte fler som har sjaltips??? Hoppades ju på massa tips, o majoritet på en sjaltyp så att jag kan bestämma mig...
Hs Bobbo skrev:Men är det inte fler som har sjaltips??? Hoppades ju på massa tips, o majoritet på en sjaltyp så att jag kan bestämma mig...
:Hahaa: Det är svårt att ge andra sjaltips, jag vet ju inte om du gillar breda eller smala sjalar, tjocka eller tunna... Det är lättare att ge exempel på en färg du vill ha :wink:
Enklast vore om du gick på sjalträff och provad lite olika.
mari_tres skrev:
Hs Bobbo skrev:Men är det inte fler som har sjaltips??? Hoppades ju på massa tips, o majoritet på en sjaltyp så att jag kan bestämma mig...
:Hahaa: Det är svårt att ge andra sjaltips, jag vet ju inte om du gillar breda eller smala sjalar, tjocka eller tunna... Det är lättare att ge exempel på en färg du vill ha :wink:
Enklast vore om du gick på sjalträff och provad lite olika.
Jo jag vet... är dock mer en "köp o prova"!! Du har ju en Didy till salu såg jag.... ingen bild??
mari_tres skrev:
Hs Bobbo skrev:
Jo jag vet... är dock mer en "köp o prova"!! Du har ju en Didy till salu såg jag.... ingen bild??
Jag är också en "köp och prova"-typ :wink:
Kan ta bild och skicka till dig om du vill.
tack gärna!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?