Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av frida
ska uppfatta mig som en just besserwissrig AP-förälder som i hemlighet tycker synd om deras barn i vagnen.
:shock: :shock: Är det därför de andra mammorna på öf ibland tittar så konstigt på mig? För att min sjal förmedlar detta? Jag tycker bara synd om deras barn när de har fleecedress, overall, mössa, huva, vantar, halsduk, täcke, åkpåse OCH vagnöverdrag när det är nollgradigt..
Annars tycker jag det formulerades jättebra:
Känner ni att ni vill ta upp ett ämne så gör det. Med tanke på hur många vi är här inne nu så är det rätt osannolikt att någon annan inte skulle känna igen sig. Vi är ju ändå bara männiksor med vanliga människobarn allihopa.
Finns nog plats för alla, och trivs man inte behöver man inte, det är väl bra. Och hoppas det fortsätter vara olika människor här, som vill säga sin åsikt, och prata om våra sjalar! (säger jag som mest tjattrar på de andra trådarna :oops: )
Jag tycker iaf att det är skönt att få nörda fritt på detta forum! Och att läsa andras inlägg hjälper mig att fundera och ta ställning i mitt föräldraskap. Mycket OT men fördomar om sjalbärande är intressant och triggar många tankar (och blir lång tråd :) )
Användarens profilbild
Av sus
fantasiflicka skrev:
tinaw skrev:
Jag kör också med tydliga regler
Vari ligger motsättningen mellan AP och tydliga regler? :wink:
Jag menar nog egentligen inte tydliga regler rakt av...jag menar nog mer "dagschema-regler-rutin" lite!supernanny-stuk och detta tror jag att jag är ganska ensam om härinne...eller?
Nej, jag har också schema till mina barn. Regelbundna mat och sovtider är jätteviktiga hemma hos oss. För mig har det fallit sig naturligt eftersom mina barn nästan självmant har fallit in i ett mönster som vi har fastslagit. Men jag håller med sig om att man ibland får intrycket av att "alla andra" låter sina barnen äta när dom är hungriga och sova när dom är trötta oavsett vilken tid på dygnet det är.

(Sen har jag läst mycket Anna Wahlgren också men DET är något man knappt vågar nämna här inne. Faktiskt den enda saken jag inte orkar debatera längre).
hajon skrev:En gammal barndomsvän, som inte har några barn, frågade när jag berättade om sjalen varför det där med sjal var en sån där sekt? :shock:

Är det så folk tror? :shock:

Varför går folk runt och tror det, det som är så praktiskt och mysigt med sjalar?
hm, det har jag faktiskt också hört flera säga... av mina vänner :shock: ... eller fd vänner ... :wink:

men, när jag var här första gången och läste för snart ett år sedan så skrattade jag högt och hjärtligt :loving:
jag blev lite kär, tror jag, och på ganska kort tid hade jag hittat ett forum som varje vecka avhandlade
olika ämnen som kom mej direkt till nytta... och ibland blev ett litet nödvändigt prova-på-projekt... :lol:

så, förutom alla sjalar då, har sjalbarn inspirerat och givit mitt vardagliga liv råd med allt från boktips,
förkylningskurer, gör-det-själv-pyssel, föräldrafunderingar, besiktningsmän, middagstips...

men jag hamnade här pga alla dessa underbara fantastiska sjalar och sjalförståsigpåare! :urule:

(och är man ingen förståsigpåare så är det kanske lite sektlikt :roll: )
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
sus skrev:
fantasiflicka skrev:
tinaw skrev:
Jag kör också med tydliga regler
Vari ligger motsättningen mellan AP och tydliga regler? :wink:
Jag menar nog egentligen inte tydliga regler rakt av...jag menar nog mer "dagschema-regler-rutin" lite!supernanny-stuk och detta tror jag att jag är ganska ensam om härinne...eller?
Nej, jag har också schema till mina barn. Regelbundna mat och sovtider är jätteviktiga hemma hos oss. För mig har det fallit sig naturligt eftersom mina barn nästan självmant har fallit in i ett mönster som vi har fastslagit. Men jag håller med sig om att man ibland får intrycket av att "alla andra" låter sina barnen äta när dom är hungriga och sova när dom är trötta oavsett vilken tid på dygnet det är.
Åååå, vad skönt att höra! :D :D :D
norkmedoo skrev:men, när jag var här första gången och läste för snart ett år sedan så skrattade jag högt och hjärtligt
jag blev lite kär, tror jag, och på ganska kort tid hade jag hittat ett forum som varje vecka avhandlade
olika ämnen som kom mej direkt till nytta... och ibland blev ett litet nödvändigt prova-på-projekt...
Känner igen mig precis, särskilt det där med skratta högt och lite kär! :heart: :loving:
Användarens profilbild
Av trollmamma
När jag läser era svar blir jag så glad det jag tror är att som sjalare vet man vad man vill o inte vill. På sjalbarn stöttar man varandra o utforskar möjligheter tillsammans.

Håller med att folk inte alltid vill tillhöra vår sekt

Om man nu vill kalla det AP, EC, Eller vad som är det mer ett klart bevis på att vi praktiserar ett SÄKERT FÖRÄLDRASKP (detta får man dock under inga omständigheter berätta för nånn eller sprida det är ju mot Jante) säkert i bemärkelse att man är säker på att det man gör är rätt för sina barn o sig själv.
sen bryr man sig inte om det är att köra vagnen med matkassar o bära ungen eller att testa dom smarriga recepten som finns på forumet eller köpaa sjalar när andan faller på !!!

Se'n är det lite sjukt när man får höra att nånn fått barn o det andra man frågar är har dom nått att bära i :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av Helena
sus skrev:

(Sen har jag läst mycket Anna Wahlgren också men DET är något man knappt vågar nämna här inne. Faktiskt den enda saken jag inte orkar debatera längre).
Fast det är väl främst små bebisar som man brukar ge som exempel när man menar att scheman inte är bra. Det är väl ingen som tycker att det är bra att inte ha någorlunda regelbundna måltider till äldre barn.
Användarens profilbild
Av sus
trollmamma skrev:vi praktiserar ett SÄKERT FÖRÄLDRASKP (detta får man dock under inga omständigheter berätta för nånn eller sprida det är ju mot Jante) säkert i bemärkelse att man är säker på att det man gör är rätt för sina barn o sig själv.
Jag håller egentligen med dig, att det viktigaste är att man vågar lita på att man själv vet vad som passar ens barn bäst (sen behöver man ju inte hitta på allt själv utan kan söka inspiration i böcker eller ett sånt här forum till exempel) MEN din beskrivning av ett "säkert föräldraskap" skulle folk jag känner skirva under på direkt och dom tycker på fullaste allvar att man kan behöva dra ner byxorna och "daska" till ett barn ibland. (Ialla fall tyckte dom det när deras barn var små, innan det blev olagligt)
Användarens profilbild
Av sus
Helena skrev:
sus skrev:

Fast det är väl främst små bebisar som man brukar ge som exempel när man menar att scheman inte är bra. Det är väl ingen som tycker att det är bra att inte ha någorlunda regelbundna måltider till äldre barn.
Ja visst är det så, men jag har kört med schema sen mina barn var 5-6 månader och jag har sett debatter här inne där flera hävdar att deras två åringar sover och äter "när dom behöver".
Användarens profilbild
Av trollmamma
sus skrev:
trollmamma skrev:vi praktiserar ett SÄKERT FÖRÄLDRASKP (detta får man dock under inga omständigheter berätta för nånn eller sprida det är ju mot Jante) säkert i bemärkelse att man är säker på att det man gör är rätt för sina barn o sig själv.
Jag håller egentligen med dig, att det viktigaste är att man vågar lita på att man själv vet vad som passar ens barn bäst (sen behöver man ju inte hitta på allt själv utan kan söka inspiration i böcker eller ett sånt här forum till exempel) MEN din beskrivning av ett "säkert föräldraskap" skulle folk jag känner skirva under på direkt och dom tycker på fullaste allvar att man kan behöva dra ner byxorna och "daska" till ett barn ibland. (Ialla fall tyckte dom det när deras barn var små, innan det blev olagligt)
det är klart men här kan var som tur är förklara sig funderar på självsäkert föräldrarskap (jante kommer vända sig i graven ) men det är ju det jag menar
men visst tror jag många är jätte avensjuka över att vi har det vi har sjalarna är ju jätte vackra o visst ser det mysigt ut !!!!!
o inte minst när vi har träffar vi har ju så trevligt !! det kan man väl inte ha som småbarnförälder det är ju så jobbigt :::)))
Användarens profilbild
Av Helena
sus skrev:Ja visst är det så, men jag har kört med schema sen mina barn var 5-6 månader och jag har sett debatter här inne där flera hävdar att deras två åringar sover och äter "när dom behöver".
Fast då förmodar jag att det funkar bra med scheman för dina barn. Det passar dem. Andra barn kanske det inte passar lika bra. Och en del föräldrar mår bra av scheman, medan en del blir stressade av dem.
Användarens profilbild
Av sus
Helena skrev:
sus skrev:Ja visst är det så, men jag har kört med schema sen mina barn var 5-6 månader och jag har sett debatter här inne där flera hävdar att deras två åringar sover och äter "när dom behöver".
Fast då förmodar jag att det funkar bra med scheman för dina barn. Det passar dem. Andra barn kanske det inte passar lika bra. Och en del föräldrar mår bra av scheman, medan en del blir stressade av dem.
Absolut, man ska ju inte använda schemat bara för schemats skull, med Lisne började det faktiskt med att jag upptäckteatt hon somnade nästan prick kl 1 varje dag. Det var nästan kusligt punktligt, hon sov alltså alltid middag från klockan 1 från det att hon bara var ett par månader tills hon var 2 år. Då blev det ju atomatiskt mat straxt inna och straxt efter och så byggdes det på efter det.
Av Alina75
trollmamma skrev: Håller med att folk inte alltid vill tillhöra vår sekt

Om man nu vill kalla det AP, EC, Eller vad som är det mer ett klart bevis på att vi praktiserar ett SÄKERT FÖRÄLDRASKP (detta får man dock under inga omständigheter berätta för nånn eller sprida det är ju mot Jante) säkert i bemärkelse att man är säker på att det man gör är rätt för sina barn o sig själv.
Men ÄR detta ett uttalat AP-forum? Det är ju uppenbarligen fler än jag som inte praktiserar AP. Måste det vara underförstått att man praktiserar nåt särskilt föräldraskap bara för att man är intresserad av sjalar?? Det är ju just detta jag känner mig tveksam till. Och tro det eller ej, jag är också säker på att det jag gör är rätt för mina barn och mig själv! Trots att mina barn åker vagn ibland och dottern sover i egen säng. Inom parentes kan jag säga att jag köpte min första sjal för att min dotter under en period tydligt visade att hon inte trivdes i sin vagn. Några månader senare var vagnen poppis igen men vi hade upptäckt hur mysigt och praktiskt det var att bära. :heart:
Användarens profilbild
Av mica
Oj vad det tagit fart här.

Jag gillar sjalbarn mycket. Bästa föräldraplatsen för mig faktiskt. Jag är väl sådär lagom alternativ, men gillar ändå regler och rutiner. Sjalbarn hjälper och inspirerar mig mycket just för att här finns lagom många som är (uppfattar jag det som) lagom lika mig, många som är några snäpp mer inriktade åt tex AP, EC, eko etc men inte dogmatiska och missionerande, några som är några snäpp mer regel och rutinmässiga och kan (vågar) skriva om det. Och för att stämningen och diskussionerna är så bra! Inga hatinlägg här minsann. Missförstånd sker, men jag tycker de oftast klaras upp eller så kommer man fram till att man ska stoppa och nöja sig med att man inte håller med varandra.

Och så är vi allihopa sjalnördar och det är ju kul!
Användarens profilbild
Av mica
Helena skrev:Fast om man som ny på Sjalbarn går in och läser främst under "Fakta om bärsjalar och selar" så diskuteras ju inte där precis något alternativt. Snarare är det ju värsta kommersialismen där inne. Jag är ju snarare lite rädd för vår stämpel som köpgalna och besatta av sjaldjävulen än för alternativstämpeln.
Ja jösses. Jag begriper inte var alla får sina pengar ifrån. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?