Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej Jag undrar hur det har gått för er som sjalat mycket när era barn har börjat på dagis/ hoss dagmama? Där kan dom ju inte bli burna. Jag och min sambo bär vår 1-åriga son i sjal ibland och tycker det är väldit mysigt, :loving: men är lite orolig för att han ska bli för van att bli buren och bli knäckt :cry: när han börjar på dagis (tänkte skola in honom till våren) och inte kan bli buren.
Hur har det funkat för er? Har ni några tips? :sjal:
Vår tjej är väldigt säker på sig själv å trivs bra på dagis men vill gärna bli buren hemma på eftermiddagen när vi kommit hem :D
Jag bar min son massor innan han började hos dagmamman och det var inga problem alls. Vare sig som vi kunde märka av eller som dagmamman flaggade för. Han kunde till och med sova middag på en madrass eller i vagn där trots att han vägrade det hemma.
Hos vår dagmamma finns ett sjalbarn till och jag tycker det verkar vara samma sak där. Inga problem alltså.
Inga problem här heller med det, hon blir upplyft och buren en stund om hon vill det. Däremot säger personalen att hon är lätt att bära, hjälper till och inte känns speciellt tung. Sen har J´s inskolningsfröken burit i ringsjalen som vi har med till dagis :tumup: Tre i gruppen är sjalade, min J, zingos I + en tjej till. :vågen:
Och som tidigare sagt det blir mer bära hemma till em kvällen :)
Christer Romson Lande skrev: Det är skönt att få bära honom dit! Blir en extra lång kram, så pappa inte behöver känna sig så orolig när han ska till jobbet sen...
:heart: Mysigt!! Bästa sättet att börja en dag på :loving:
Min uppfattning är att barn är väldigt bra på att anpassa sig till olika sittuationer och förstå att det gäller olika saker hemma mot för dagis precis som det gäller olika saker med pappa mot för mamma - så att sjalas och börja dagis ser jag inget problem med alls!
(Med min dotter upplevde jag tvärtom att hon var lugnare och tryggare när vi kom till dagis de dagar hon åkt sjal mot de dagar hon åkt vagn - en självklarthet kanske, men ändå värt att nämnas! :wink: )

Näe, precis som man inte behöver sluta amma bara för att barnet börjar dagis så ser jag inte heller att man måste sluta/dra ner på bärandet för att barnet ska "vänja sig" vid att inte bli buret! :D
Inga problem alls hittills! Vi har visserligen bara gått en vecka så det är väl lite tidigt att säga egentligen.

Jag har burit och bär vår dotter jättemycket, men på dagis har hon hittills inte visat tecken på att vilja bäras mer än andra barn, tvärtom så berömmer fröknarna hur självsäker hon är. Däremot vill hon amma så fort jag kommer tillbaka (men inga problem när jag inte är där), men det gör jag så gärna.

Däremot kan jag som jämförelse säga att vår stora dotter (som jag inte bar pga att jag inte visste att sjalar fanns...) var mycket mer klängig och VILLE upp rent allmänt. Vår minsta dotter är mer nöjd och har liksom blivit buren så mycket att hon nu gärna upptäcker världen istället typ.
Rosalinda skrev: Där kan dom ju inte bli burna.

PÅ småbarnsavdelningen på Hjalmars dagis hade dom plötsligt tagit fram tvillingsulkys en dag. För då hade dom kommit på att det var lättare att sätta ungarna däri än att bära runt på dom.... Dom hade alltså några små ettåringar som inte kunde gå än. Jag frågade om dom inte hade tänkt på att skaffa nåt bärredskap istället, men det var visst inte aktuellt...

/ M
Sintra skrev:

PÅ småbarnsavdelningen på Hjalmars dagis hade dom plötsligt tagit fram tvillingsulkys en dag. För då hade dom kommit på att det var lättare att sätta ungarna däri än att bära runt på dom.... Dom hade alltså några små ettåringar som inte kunde gå än. Jag frågade om dom inte hade tänkt på att skaffa nåt bärredskap istället, men det var visst inte aktuellt...

/ M
Så synd att de inte ser möjligheten i bärredskap.

På vårt dagis har de förut inte haft några bärredskap men sen vi började nu så har sjalbarnet med sig ringsjal, och det händer allt att den blir använd.

Har en arbetskamrat (som jobbar extra helg hos oss och på förskolan annars) hon tyckte det var jätteintressant med bärredskap och skulle kolla upp möjligheten att köpa in det till sitt jobb. (Ja, jag var nördig och hade med mig sjalar till jobbet för att visa henne :roll: )
zero.sara skrev:
Har en arbetskamrat (som jobbar extra helg hos oss och på förskolan annars) hon tyckte det var jätteintressant med bärredskap och skulle kolla upp möjligheten att köpa in det till sitt jobb. (Ja, jag var nördig och hade med mig sjalar till jobbet för att visa henne :roll: )
Man måste vara lite sån för att få vissa att fatta :loving: :app:
zero.sara skrev:
Sintra skrev:

/ M
Så synd att de inte ser möjligheten i bärredskap. [/quote]

Det kanske dom gör men är man tre fröknar och ca 15 barn så är det nog svårt ändå. :crazy:
Rosalinda skrev:
zero.sara skrev:
Sintra skrev:

/ M
Så synd att de inte ser möjligheten i bärredskap.
Det kanske dom gör men är man tre fröknar och ca 15 barn så är det nog svårt ändå. :crazy:[/quote]

Jag mötte en annan synpunkt på det där när jag var inblandad i en liknande diskussion någon annanstans, förmodligen på Familjeliv. ;) En mamma som själv inte burit sitt barn särskilt mycket och som tyckte att det skulle kännas väldigt konstigt för henne om hennes barn bars i sjal eller sele av personalen på förskolan. Jag vet inte riktigt varför, kanske upplevde hon det som lite "för" nära och intimt?

Däremot anser jag att alla förskolor med småbarn, särskilt de med rena småbarnsavdelningar borde lägga lite budgetpengar på att skaffa in ett par hipseats till personalen. Bara att lyfta upp barnet på ett stöd på höften avlastar ju enormt även om man inte har händerna fria.

För övrigt har dagis funkat bra för oss också. Dante är lite reserverad av sig och visade att han ville ha mycket närhet och den underbart lyhörda personalen uppmärksammade detta och såg till att sitta med honom, vara med honom, ligga bredvid honom eller bära honom i famnen när han skulle somna. :vågen: Han var 13 månader när han började. (Sedan vill han numera inte bli så mycket buren längre, i alla fall inte mer än två minuter i taget, men det är en annan femma...)

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?