Rosalinda skrev:zero.sara skrev:Sintra skrev:Rosalinda skrev: Där kan dom ju inte bli burna.
PÅ småbarnsavdelningen på Hjalmars dagis hade dom plötsligt tagit fram tvillingsulkys en dag. För då hade dom kommit på att det var lättare att sätta ungarna däri än att bära runt på dom.... Dom hade alltså några små ettåringar som inte kunde gå än. Jag frågade om dom inte hade tänkt på att skaffa nåt bärredskap istället, men det var visst inte aktuellt...
/ M
Så synd att de inte ser möjligheten i bärredskap.
Det kanske dom gör men är man tre fröknar och ca 15 barn så är det nog svårt ändå.

[/quote]
Jag mötte en annan synpunkt på det där när jag var inblandad i en liknande diskussion någon annanstans, förmodligen på Familjeliv.

En mamma som själv inte burit sitt barn särskilt mycket och som tyckte att det skulle kännas väldigt konstigt för henne om hennes barn bars i sjal eller sele av personalen på förskolan. Jag vet inte riktigt varför, kanske upplevde hon det som lite "för" nära och intimt?
Däremot anser jag att alla förskolor med småbarn, särskilt de med rena småbarnsavdelningar borde lägga lite budgetpengar på att skaffa in ett par hipseats till personalen. Bara att lyfta upp barnet på ett stöd på höften avlastar ju enormt även om man inte har händerna fria.
För övrigt har dagis funkat bra för oss också. Dante är lite reserverad av sig och visade att han ville ha mycket närhet och den underbart lyhörda personalen uppmärksammade detta och såg till att sitta med honom, vara med honom, ligga bredvid honom eller bära honom i famnen när han skulle somna.

Han var 13 månader när han började. (Sedan vill han numera inte bli så mycket buren längre, i alla fall inte mer än två minuter i taget, men det är en annan femma...)