Både jag och min man upplevde exakt samma sak första gången vi provade Butterflyn, men efter lite tips här och av säljaren så har jag fått till det så att jag kan bära ett par timmar i sträck i alla fall. Mannen tycker inte att det är lika bekvämt (men bättre nu), men tycker att det uppvägs av att det är enkelt att lyfta upp på ryggen.
Tipsen jag har tagit till mig:
Först och främst: jag bär bara på ryggen så alla tipsen gäller för det.
Bär barnet så högt som möjligt på ryggen. Detta innebär också att avbärarbältet (heter det så?) kommer ganska högt upp på höften, nästan i midjan och det är det som funkar dåligt på min man. Han upplever att det trycker på hans lilla mage (som alltid är mätt!!!). Jag kan ha det hårt runt magen utan problem (att det inte ser så snyggt ut när valkarna trycks upp är en helt annan sak
När barnet sitter i selen på ryggen och bältet är knäppt, knuffa upp barnets ben, så att rumpan sjunker ner, samt se till att rumpan (barnets) verkligen sitter utanför avbärarbältet och inte vilar på det. Först då tycker jag att tyngden verkligen hamnar på höften och inte på axlarna.
Om någon förstår någonting av mina grumliga beskrivningar så
kanske det kan vara till någon nytta.
Lycka till!